Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Гран при на Сингапур – факти и цифри

Гран при на Сингапур – факти и цифри

34
0
Гран при на Сингапур

14-ият кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2011 г. ще се проведе този уикенд в Сингапур. С него се слага началото на финалната фаза надпревари – всичките шест са извън Европа. А Гран при на Сингапур, въпреки че е отскоро в календара, вече има установена репутация на едно от наистина интересните състезания през годината. Това е единствената надпревара, провеждаща се изцяло на изкуствено осветление.

Сингапур е в различна часова зона, но точно фактът, че стартът е насрочен за късно вечерта кара отборите да продължат ежедневието си по европейско време. Това означава ставане в ранния следобед, обяд около 8 вечерта и вечеря в 2 сутринта.

Интересът към тазгодишния старт пък се засилва и от факта, че Себастиан Фетел (Ред Бул) може да спечели втората си титла още този уикенд. Той има аванс от 112 точки пред втория във временното генерално класиране Фернандо Алонсо (Ферари).

Състезанието е много, много дълго и безкрайно трудно, като почти стига двучасовия лимит въпреки липсата на дъжд – разяснява рейс директорът Чарли Уайтинг. – Маршалите изминаха дълъг път от първия старт досега и с помощта и на австралийската федерация всичко върви гладко. В Сингапур се работи леко, тъй като всичко отговаря на най-високи стандарти. Единственото затруднение идва от факта, че се налага вечер някои от пътищата да се отварят за нормалния трафик, а това означава местене на бариери напред-назад. Досега винаги имахме късмет с времето там, но в Сингапур вали често и винаги много сериозно – допълва той.

 

– Около една пета от трасето е построено специално, за да бъде включено в конфигурацията на пистата. Едно от най-големите предизвикателства при търсене на настройки е да се намери оптимален вариант, който да пасва на сравнително гладкия асфалт в тази част и по-неравните улици.

– Пилотите карат в Гран при на Сингапур по посока обратна на часовниковата стрелка.

– Завоите на пистата са общо 23. 10 от тях се взимат на втора, 7 – на трета и само 1 – на четвърта. Това означава, че в по-голямата част от обиколката моторите работят между 8000 и 13 000 об/мин. Завои 3, 8, 13 и 14 са особено характерни за това нискоскоростно трасе.

– Гумите за уикенда ще са софт (с обозначения в жълто) и суперсофт (червено), тъй като максималното сцепление е приоритет на улично трасе, чиято конфигурация е съставена от нормалната пътна инфраструктура.

– Прожекторите, осветяващи пистата, са разположени само от едната й страна, за да не дезориентират пилотите в случай на завъртане. Монтирани са на алуминиеви рамки, издигнати на 10 метра над трасето. Те са поддържани от 240 стоманени пилона, разположени на 32-метрови интервали зад бариерите. Повече от 108 000 метра кабел са необходими за пускането на цялата система в действие.

– Фернандо Алонсо има две победи в Сингапур – той спечели през 2008 (с Рено) и 2010 г. (с Ферари).

– Разлика от 125 или повече точки след финала на Гран при на Сингапур е необходима на Себастиан Фетел, за да си осигури титлата за сезон 2011 г. още този уикенд.

– Средната скорост е около 168 км/ч (за сравнение – на Монца е 250 км/ч). Двигателите работят повече в ниските обороти.

– Избирането на предавателни числа също е значение в Сингапур, особено втора предавка, тъй като тя се използва за почти половината завои там.

– Седма скорост се използва едва 3 пъти в рамките на един тур, тъй като има само две истински прави. Това шанс на агрегатите да се охладят.

– Температурите през нощта са по-ниски от тези през деня (между 5 и 6 градуса). Влажността обаче почти не се променя и може да достигне стойности от над 90%, дори да не вали.

– Едва 46% от обиколката се карат на пълна газ. Миналата година максималната скорост достигна 295 км/ч (между пети и седми завой), но този сезон се очаква да се качи до 305 км/ч с помощта на DRS.

– 82 пъти се сменят предавки по време на един тур – в Монако са 52, а на Монца – 44.

– Консумацията на гориво е сред най-високите за годината. Това прави работата на стратезите наистина сложна, тъй като трябва да се вземат предвид още фактори като риска да излезе сейфти кар, евентуални промени във времето и т.н., за да се направят изчисления колко бензин е необходим, за да няма проблеми в цялата дистанция.