Планирането на състезателна стратегия е сред най-сложните задачи на отборите във Формула 1, а един от ключовите фактори, взимани предвид при обсъжданията, е възможността за излизане на кола за сигурност по време на надпреварата. Появата на сейфти кар пък зависи от това каква е конфигурацията на пистата, колко бързо може да се разчистят отломките от инцидент (или изтегли повреден/катастрофирал автомобил), както и от това какво е времето.
В Сингапур трасето върви по улиците на града, тясно е и предпоставките за инциденти са многобройни. Колата за сигурност е излизала пет пъти в трите старта, провеждани до момента там и от екипа на Мерцедес смятат, че появата й е почти неизбежна и в предстоящия 14-ти кръг от Формула 1 за 2011 г. А тъй като сейфти карът е творение на щутгартския концерн, то от екипа разказват повече подробности за него и работата му.
– В кои състезания възможността за излизане на колата за сигурност е най-голяма?
– Исторически погледнато спрямо случилото се през последните 10 години в Сингапур и Корея шансът за излизане на кола за сигурност е 100%. За Корея обаче това е изчислено въз основа на един-единствен старт. Що се отнася до Сингапур, то във всяко едно от трите проведени там досега състезания, е излизал сейфти кар, който е бил на трасето 20 тура. Това означава, че само Фернандо Алонсо (93 обиколки) и Люис Хамилтън (57 обиколки) са водили колоната повече в Сингапур, отколкото шофьора на колата за сигурност Бернд Майлендър. Останалите стартове с наистина висок шанс за поява на този конкретен автомобил са Бразилия, Монако и Канада (70%).
– Колко бе използван сейфти карът през 2011 г.?
– Изминаха 13 надпревари от настоящия сезон и само в 4 от тях имаше излизания на колата за сигурност: Монако, Канада, Белгия и Италия. Появите бяха общо 9, като 5 от тях се случиха в Монреал и заеха 5,5% от цялата състезателна дистанция. Ако използваме като база за сравнение 2010 г., то тогава в 13 надпревари сейфти карът бе излизал 12 пъти в 7 различни старта (5,1% от дистанцията). Спадът в появата му е изненадващ, като се има предвид колко много битки гума в гума се проведоха досега. Всъщност колата за сигурност не бе използвана въобще по време на първите пет надпревари от тазгодишния шампионат -това се случи за първи път от 2004 г. насам и едва за втори в рамките на последните 10 години. През 2011-та имаме до момента и две надпревари на мокро, по време на които сейфти карът въобще не се е появявал – Великобритания и Унгария.
– В колко обиколки общо е водила колата за сигурност този сезон?
– 49, а това се равнява на 218,3 км. От тях 140 км се падат на канадската Гран при. Петте излизания на автомобила тогава възлизат на 45,7% от състезателната дистанция – най-високата стойност за последното десетилетие. В това подреждане следващите стартове са Корея от 2010 г. (26 тура, 146 км) и Япония от 2007 г. (26 тура, 119 км).
– В кой сезон колата за сигурност е излизала най-много през последните 10 години?
– От началото на сезон 2001 г. сейфти карът е водил в продължение на почти 2500 км – еквивалент на приблизително 8 състезания. Излизал е 117 пъти в 75 надпревари, като е водил 510 обиколки. Най-много това се е случвало през 2010 г.: 21 появи в 12 състезания, равняващи се на 7,8% от състезателната дистанция, 87 обиколки (452,3 км).
– През кой сезон колата за сигурност е била използвана най-малко?
– 2001 и 2002 г. – и през двете години сейфти карът е излизал само по пет пъти. През 2001-ва това са били 2,6% от състезателните обиколки, а пред 2002-ра – 2,3%.