Сезон 2012 г. във Формула 1 ще започне без италианец на стартовата решетка за първи път от повече от 40 години. В Катерам в последния момент предпочетоха Виталий Петров пред Ярно Трули и родината на Ферари остана без представител в спорта.
Малко по-рано и Витантонио Лиуци загуби всякакви шансове за място, след като в Испания Рейсинг взеха Нараин Картикеян. Трули бе останал единствен италианец в Гран при, макар че постиженията му от няколко години съвсем не бяха на ниво (не бе взимал точка от 2009 г. насам). Петров обаче, точно както и Картикеян, има значително спонсорско портфолио и в отборите предпочитат парите, които ще подпомогнат оцеляването им. Това важи в особена сила за малките екипи с ограничени средства. Лиуци заяви пред ClubS1 в края на януари, че наличието на твърде много състезатели с големи бюджети прави намирането на кокпит за такива като него (без толкова средства) особено трудно.
При това положение на 18 март в Мелбърн на грида няма да има италианец за първи път от 1970 г. насам. (За сметка на това французите се връщат в Гран при, при това с цели трима пилоти – Жан-Ерик Верн, Ромейн Грожан и Шарл Пик.) В Италия обожават Ферари и спорта, но в Торо Росо (чиято база е във Фаенца) предпочетоха френски (Верн) и австралийски (Даниел Рикиардо) състезатели. Разочарованието в страната е голямо, като няколко пилоти от там заявиха, че това е резултат от изоставянето на младите таланти. Липсата на подкрепа според Лука Филипи и негови колеги е най-сериозната причина за изчезването на италианците от F1.
За тифозите обаче формата на Ферари почти винаги по-важна в сравнение с постиженията на сънародниците им. Дори в дните на победите на Бенетон, екипът на Флавио Бриаторе и продавачите на тениски от Тревизо отстъпва в сърцата на феновете. Скудерията е отборът, участвал в абсолютно всички шампионати от основаването на сериите до днес, а е и най-успешният с 16 конструкторски и 15 пилотски титли. С това не само Трули, а и далеч по-успешни италиански пилоти не са били в състояние да се борят.
Всъщност за успехи при италианците във Формула 1 е трудно да се говори. Ярно има една победа в иначе дългата си кариера (Гран при на Монако през 2004 г.), Джанкарло Фисикела е с три успеха. От стотината състезатели от Ботуша, участвали в F1, има едва двама шампиони: Алберто Аскари и Джузепе Фарина, при това в много далечното минало (първият е с две корони от 1952 и 1953 г., вторият – от 1950 г.). Последните италиански състезатели във Ферари пък бяха Лука Бадоер и Фисикела – на мястото на претърпелия сериозен инцидент в квалификацията на Хунгароринг Фелипе Маса през 2009 г. Първият изобщо не успя да влезе в ритъм, докато вторият записа посредствени резултати на фона на блестящото си представяне броени стартове по-рано във Форс Индия.
Легендарният основател на тима от Маранело Енцо Ферари по принцип не обича да наема свои сънародници в екипа. До ден-днешен в Скудерията предпочитат да залагат на най-добрите състезатели в F1, независимо от националността им. Най-титулуваният пилот и на Ферари, и в Гран при е германец – Михаел Шумахер (5 от седемте му титли са с червения екип). Дори когато той счупи крак през 1999 г., а Бадоер бе резервен пилот на тима, Ферари предпочетоха да вземат финландеца Мика Сало, докато звездата им се възстанови. И младите пилоти в академията на екипа не са италианци – там понастоящем отглеждат мексиканеца Серхио Перес и французина Жул Бианки.
При това положение в Италия със сигурност ще има недоволни от ситуацията, създала се във Формула 1. Те обаче много бързо ще забравят емоциите си от липсата на техен сънародник на грида, защото ще обърнат погледи към представянето на Ферари. Ако то е добро, тифозите ще ликуват. Дори да е слабо обаче, вниманието им пак ще е приковано върху Фернандо Алонсо и Фелипе Маса.