Гран при на Щирия е попълнение от времето на пандемията във Формула 1
Първият старт за сезона в Австралия през март 2020 г. бе отменен, след като се оказа, че човек от екипа на Макларън е с COVID-19. Официалното съобщение бе направено часове преди началото на свободните тренировки в Мелбърн. След това ФИА, ръководството на F1 и отборите взеха редица решения с оглед на предизвиканата от коронавируса криза. Календарът спешно бе пренареден, като на практика отпаднаха почти всички надпревари извън Европа с изключение на Бахрейн и Абу Даби. Сезонът започна в началото на юли с два старта на пистата Ред Бул Ринг в Австрия.
Трасето е добре познато на екипите от Формула 1. То е едно от най-късите в календара – 4,318 км. Конфигурацията е само с 10 завоя – един по-малко от тези на Монца в Италия. В някои версии са описани 11 криви. Споменава се също така, че 2, 5 и 8 се вземат на пълна газ, така че според някои определения трудно могат да се класифицират като завои.
Любопитни числа
7: това е най-задната позиция, от която е печелено състезание на настоящата конфигурация на пистата. Постижението е на Дейвид Култард от 2001 г. През 1998-ма шотландецът е 14-ти на грида, но стига до подиума.
12: толкова са регионите в област Щирия, която местните наричат Щайермарк, с център Грац (330 000 жители). Простира се на 16 388 квадратни километра, което я прави втората по големина в Австрия.
29: на настоящата конфигурация на пистата Ред Бул Ринг са проведени 15 Гран при, в които са правени средно по 29 изпреварвания. Надпреварата с най-много задминавания е Гран при на Австрия от 2016 г. – 66. През 2020-та маневрите са 45, а през 2018 и 2019-та – по 45. Най-малко изпреварвания има през 2003 г. – 15.
1957 е годината, през която е проведена първата автомобилна надпревара в Австрия. Тя е за спортни и GT автомобили. Състезанието е на писта близо до летище Целтвег, на няколко километра от Шпилберг. Спечелено е от Ернст Фьогел с Порше. В GT класа победата е за Доре Лете ди Приоло с Алфа Ромео.
5942 метра е дължината на пистата Йостеррайхринг, когато е построена през 1969 г. През годините тя става прекалено опасна с повишаване скоростта на F1 болидите и последният старт там е от 1987 г. 8 години по-късно нови собственици наемат немския архитект Херман Тилке, който преобразува трасето и го скъсява. Конфигурацията е използвана от 1997 до 2003 г. А1-Ринг, както е известна пистата, е купена от австрийския милиардер Дитрих Матешиц през 2004 г. Той я преустройва изцяло според съвременните изисквания. Формула 1 се състезава в Австрия отново от 2014 г.
The stage for Round 8 😍🍿
📍 Red Bull Ring, Austria#StyrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/pR6JPnrLfq
— Formula 1 (@F1) June 23, 2021
Новини за състезанието:
- Волф за малко не напуснал F1 през 2020 г., за да възроди кариерата си във финансовия бизнес
- Маси няма да толерира в бъдеще спирания като това на Верстапен след финала
- Ред Бул продължава да работи по RB16B, заяви Марко; Верстапен: Напълно съгласен съм с подхода
- Скоростта ни бе добра от началото до финала, коментира Сайнц
- Норис: Пето място е добър резултат, Рикиардо: Трябваше да сме пети и шести…
- Мерцедес няма да развива F1 W12, заяви Волф; Хорнер: Не вярвам, че ще изкарат до края без нови компоненти
- Алонсо, Строл и Цунода доволни, че взеха точки
- Хамилтън: Опитах се да поддържам темпото, но при тяхната скорост е невъзможно
- Верстапен: Трябва да се постараем да повторим това представяне след седмица! (обновена)
- Верстапен спечели Гран при на Щирия
- Гран при на Щирия – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Волф: Изненадан съм, че от Ред Бул протестират толкова гръмко относно приказките за агрегата им
- Алонсо предпочита състезание на сухо, Фетел: При толкова малки разлики всеки пропуск струва скъпо
- Много положителна квалификация, радва се Норис
- Льоклер: Не искахме да жертваме състезателно темпо заради малко по-добър резултат в квалификацията
- Цунода наказан с три места назад на грида за блокиране на Ботас
- Верстапен: Вървим чудесно, в квалификацията колата бе страхотна за каране (обновена)
- Хамилтън: Ред Бул са на 0,250 сек пред нас (обновена)
- Верстапен на полпозишън за Гран при на Щирия
- Хамилтън пред Верстапен и Ботас в последната тренировка на Ред Бул Ринг
- Волф: Дискусиите ми с пилотите са открити, с Хамилтън не сме обсъждали негови предпочитания
- Перес се надява да не води дълги преговори за нов договор
- Ферари ще търси подобрение на скоростта в бърз тур
- Макларън, Алпин, Астън Мартин и Алфа Таури в битка за стотни от секундата на Ред Бул Ринг
- Верстапен очаква оспорвана битка, Хамилтън: Ред Бул просто са най-бързи
- Ботас наказан с 3 места назад на грида заради завъртането в питлейна
- Хорнер: Мъчат се да ни забавят; Волф: Въпросът ни към ФИА беше за използвана от нас система
- Верстапен начело и във втората сесия на Ред Бул Ринг
- Главният аеродинамик на Ред Бул напуска, за да стане технически директор на Астън Мартин
- До 0,4 сек ще струват новите процедури при питове, заяви Марко; Алпин, Макларън и Алфа Ромео приветстват промените
- Верстапен пред Гасли и Хамилтън в първата тренировка в Австрия
- Сайнц: Няма да решим проблема си за три дни, но може все пак да сторим нещо
- ФИА въвежда нови правила за питовете, за да ги забави
- Хамилтън съобщи, че е започнал разговори с Мерцедес за нов договор
- Може скоро да имаме пет поредни победи, заяви Марко
- Зайдл: Норис израсна много като пилот, вече работи с поглед върху цялата картина
- Дъжд през първия уикенд в Австрия, Пирели предоставя различни гуми за двата старта на Ред Бул Ринг
- Волф: В такъв сезон всяка една точка има значение
- Бътън: Няма значение кой ще спечели, но това може да е последният шанс на Верстапен и Ред Бул
- Перес: В договора ми няма нищо, което да гласи, че не може да се състезавам с Макс
- Марко: Какво може да ни спре? Единствено технически проблеми. Или ако Мерцедес направи някаква магия
- Във Ферари очакват да постигнат подобрение на ситуацията с гумите, но не и цялостно решение през сезон 2021