Гран при на Португалия се провежда за първи път през 1951 г. като автомобилна надпревара за спортни автомобили. След това изчезва от моторспорт календара за известно време. Включена е в шампионата на Формула 1 през 1958, 1959 и 1960 г. Следващата поява на старта в F1 е за периода 1984-1996 г. Състезанието се връща във Формула 1 заради пандемията от коронавирус. Ограниченията вследствие разпространението на COVID-19 налагат провеждането на първенството по силно променен календар. Португалия приема старт от шампионата и през 2021 г.
Най-известните Гран при на Португалия се провеждат на пистата Ещорил от средата на 80-те до средата на 90-те години на XX век
Пистата се намира близо до столицата на страната Лисабон. Първият старт – през 1984 г. – е спечелен от Ален Прост. Французинът обаче губи титлата с половин точка от финиширалия втори на Ещорил Ники Лауда. От 1988 г. датира на това трасе се случва един от многобройните сблъсъци между Прост и Аертон Сена. Французинът опитва да изпревари съотборника си в Макларън, бразилецът го притиска и Ален едва не се блъска в стената на питлейна.
Найджъл Менсъл пък е дисквалифициран от състезанието през 1989-та. Причината е, че пропуска мястото си пред бокса, включва задна (въпреки предупрежденията от тима си Ферари) и се връща на позицията си за питстоп. Използването на задна предавка в питовете е забранено и му е показан черен флаг, който Менсъл пренебрегва. След това се удрят със Сена. Менсъл и Ферари са глобени с 50 000 долара, пилотът е изхвърлен от следващия старт.
Менсъл е главен герой в драмата и през 1991 г., вече зад волана на Уилямс. При спиране в бокса задна дясна гума е поставена неправилно и пада бързо след потеглянето му. Британецът пак кара назад, механиците помагат да върне колата в бокса, Найджъл излиза на пистата на 17-та позиция, но пак му е показан черен флаг.
Понастоящем Гран при на Португалия се провежда на Алгарве Интернешънъл Съркюит в Портимао
Комплексът включва няколко различни конфигурации на трасето, технологичен парк, петзвезден хотел, спортен комплекс, апартаменти. За разлика от всички останали съвременни писти не е дело на Херман Тилке, на което някои отдават и успеха й. Строежът приключва през октомври 2008 г. Хомологация от ФИМ е получена на 11 октомври, от ФИА – два дни по-късно. Цялото съоръжение излиза около 250 милиона долара.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Четат ли в Ред Бул бележките на рейс директора?
- В Англия: Ботас може да си тръгне преди края на сезона; Хорнер: Валтери върши страхотна работа за Мерцедес
- Розберг: Макс допусна повече грешки; Верстапен: Не ми трябва Нико, за да осъзная колко добър е Люис
- Ди Реста изпитва съмнения, че Ръсел ще замести Ботас
- Нямахме нужната скорост за точки на Портимао, но разбираме по-добре колата, обясни Фетел
- Щайнер: Дмитрий Мазепин не е купил Хаас, излъчванията на определенията за Никита са търсене на внимание
- Волф: Марко не е доктор, а мрънкало. Постоянно мисли, че целият свят крои конспирации
- Във Ферари анализират защо имаха толкова сериозен проблем с гумите медиум
- Марко: Жонглират с правилата; Хорнер: Ситуацията с лимитите е брутална; Маси: Макс беше извън трасето, Ландо – не
- Хамилтън: Живея за състезания като това
- Норис: Никога не съм бил по-уверен в себе си
- Верстапен: Нямахме тяхната скорост; Пилотът на Ред Бул учуден от решението на стюардите да изтрият обиколката му
- Люис Хамилтън спечели Гран при на Португалия. Верстапен втори.
- Гран при на Португалия – Възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Алфа Ромео спечелиха право да апелират наказанието на Кими; ФИА ще разгледат ситуацията отново
- От Макларън отричат да са помагали на Мерцедес в квалификацията
- Сайнц променил някои неща в стила си на каране, за да постигне най-доброто си класиране в квалификация за Ферари
- Верстапен: Трето място не е толкова зле след изтритата обиколка в Q3
- Ботас: Чувството отново да съм на полпозишън е добро; Волф: Ред Бул може да са по-податливи на вятъра
- Ботас на полпозишън с 0.007 пред Хамилтън. Верстапен трети.
- Верстапен първи в последната тренировка за Гран при на Португалия. Хамилтън на две десети зад него.
- От Алпин разкриха, че изостават с няколко седмици заради проблемите си с въздушния тунел през зимата
- Колата на Строл е различна, призна Фетел
- Хамилтън: Не знам каква беше обиколката на Макс в FP2, но моята не бе перфектна. Очакват ни вълнуващи квалификация и състезание.
- Хамилтън пред Верстапен във втората тренировка на Портимао
- Хамилтън тествал 18-инчовите гуми, защото планира да се състезава и през 2022
- Льоклер: Никога не съм виждал тима на Ферари толкова силно мотивиран
- Ръсел: Няма да променя подхода си. Ако видя възможност, ще я използвам
- Ограничения в Портимао ще има на 1-и, 4-и и 15-и завои
- Мазепин: Мик Шумахер получава предимства като част от академията на Ферари
- Волф: От Ред Бул не използваха максимално шанса, който им дадохме на Имола
- Пролетното време ще превърне Портимао в различно от миналогодишното предизвикателство
- Астън Мартин без новости за Португалия; Уебър: Съвременните коли не подхождат на Фетел