Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Жега и влажност – как работи Алонсо за физическата си подготовка преди...

Жега и влажност – как работи Алонсо за физическата си подготовка преди Малайзия

39
0
Фернандо Алонсо

Жега и влажност – това са едва ли не първите думи на който и да е пилот или човек от отборите от Формула 1, когато стане дума за Гран при на Малайзия. Те достигат убийствени стойности по време на уикенда на пистата Сепанг и превръщат надпреварата там в огромно изпитание за физиката на състезателите и издръжливостта на автомобилите. Няма друга надпревара в календара, където тези два фактора да са с такова значение.

Болидите все пак са конструирани така, че двигателите и контролните системи да се охлаждат. За пилотите обаче близо двата часа в кокпита понякога са кошмарни. Овъролите им отговарят на строгите спецификации на ФИА и трябва да се търсят други начини да се издържи на жегата. Едно от малкото средства за справяне е изключително добрата физическа подготовка и Ферари помолиха един от специалистите си в тази област – Едоардо Бендинели – да разкаже повече за този аспект от работата на пилотите. Той се грижи заедно с Фабрицио Бора за Фернандо Алонсо.

Няма магическа формула, затова всички страдат от жегата, когато пристигнат на Сепанг – разказва Бендинели. – Истинската подготовка трябва да започне поне месец предварително – правят се аеробни упражнения в условия, възможно най-близки до тези в Малайзия. Избира се времето от деня, когато се провежда състезанието, за да се адаптира тялото колкото се може повече към конкретния вид усилие. Ние вече сме в Куала Лумпур, за да свикнем с далеч по-високата в сравнение с Мелбърн температура и което е още по-важно – с нивото на влажност, което обикновено е два пъти по-високо от това в Австралия.

В дните преди началото на състезателния уикенд Едоардо, Алонсо и Бора комбинират програмата във фитнеса с бягане, голф и други дейности на открито. Натоварването зависи от конкретната надпревара, но се избягват крайности. В Малайзия обаче се отделя специално внимание на хидратацията. Няма друг старт в календара, по време на който пилотите да губят толкова много от личното си тегло, колкото на Сепанг.

Много важно е да се пият течности преди излизане на пистата, като водата се редува с други напитки. В автомобила състезателят сам определя количеството според това в какво състояние се намира, защото само след няколко обиколки се достига висока температура, а гащеризоните не позволяват нормално изпаряване на потта. Преди няколко години например Фернандо загуби към три килограма и половина. Затова до момента на старта правим всичко възможно да поддържаме тялото охладено с помощта на мокри кърпи и т.н. Преди излизане на грида пък краката се топят във вода с лед – разкрива още подробности Едоардо.

Правилното хранене и достатъчното почивка също са от значение за кондицията.