Начало Тест драйв Зад волана на Mercedes-Benz Actros 5

Зад волана на Mercedes-Benz Actros 5

484
0
Mercedes-Benz Actros 5
Mercedes-Benz Actros 5

В края на февруари присъствах на церемонията по връчването на наградите за Автомобили за работа. С наградата Международен камион на годината 2020 бе отличен новият Mercedes-Benz Actros, получил прозвището си „дигиталният влекач“. Товарната звезда на Mercedes-Benz може да постигне до 3% по-малък разход на гориво при движение по магистрала и до 5% при междуградски маршрути. Как става това? Благодарение на насочени към безопасността и автономното шофиране технологични иновации и чрез дигитални нововъведения, позволяващи оптимизиране на управлението и изразходваното гориво.

Тогава на шега с колегите попитахме дали ще можем да го покараме. Да разберем от първо лице що е то „дигиталният влекач“. Честно казано, не очаквахме, че това е възможно. Все пак за управление на камион се изисква съответна квалификация и категория в шофьорската книжка.

Но, ето че не съм бил прав. Силвър Стар, официалният представител на Mercedes-Benz за България организираха специален медиен тест на полигон, за да се убедим от първо лице в качеството на Mercedes-Benz Actros и да се запознаем със системите, които стоят зад успеха на модела, получил престижната международна награда „Камион на 2020 година“?

Качването (и слизането) в кабината на камиона има своите особености. Трябваше да си oсвободя и двете ръце, за да се придържам за специални ръкохватки, докато се изкатеря до кабината. А тя ме учуди със своята ширина. Има много пространство между двете кресла, а зад тях са леглата. Креслото е изключително удобно, с отлични възможности за регулиране по височина. Воланът има голям диапазон за нагласяване, за да е удобно за шофьори с всякакъв ръст.

Седем иновации убеждават международното жури, да обяви Actros 5 заКамион на 2020 година”

MirrorCam

Световна иновация в автомобилната индустрия, която за пръв път се повява в новото поколение Actros – система от камери и дисплеи вместо огледала за обрано виждане. Това води до намаляване на челното съпротивление на автомобила, като подобрената аеродинамика намалява разхода на гориво с около 2% при движение с висока скорост. Камерата също така осигурява наблюдение на по-голям периметър в сравнение с класическото огледало, което позволява непрекъснато следене на задния край на ремаркето, дори и в най-острите завои. Така се повишава безопасността по време на шофиране, маневриране и престой на паркинг. С отпадането на класическите огледала отпада и сляпата зона за водача. Дисплеят, заместващ огледалото, дава възможност за добавяне на дигитален маркер, чрез които водача вижда къде е краят на ремаркето при маневриране и в случай на изпреварване.

Multimedia Cockpit

Подобно на концепцията при леките автомобили Mercedes-Benz, конвенционалното табло е заменено от два дисплея, на които се визуализира информацията за пътуването и техническото състояние на машината. Инфотеймънт системата MBUX при товарните автомобили е много по-сложна като архитектура и всеобхватна като проследяване на управлението на машината. Новата концепция придава модерно излъчване на целия интериор на кабината. Освен дисплея пред волана, стандартното оборудване включва и един 10-инчов централен дисплей. Той замества инструменталното табло и обединява управлението на радио, вътрешно и външно осветление, навигация, цялата функционалност на телематичната система Fleet Board, настройките по автомобила, климатичната инсталация и отоплението, приложенията Apple car play и Android Auto.

Predictive Powertrain Control

Система за крузконтрол и управление на двигателя и трансмисията, чрез която се постига ефективност и намаляване разхода на гориво. Тя използва не само сателитна информация за местоположението на автомобила, но и точни цифрови 3D пътни карти, вградени в системата на влекача. Те съдържат данни за ограниченията на скоростта, топографията, завоите и геометрията на кръстовища и кръгови движения. По този начин системата не само изчислява според пътните условия необходимата скорост на движение и съответната предавка, но и оптимизира стила на шофиране в зависимост от сложността на конкретната пътна отсечка.

Active Break Assist

При движение със скорост до 50 км/ч товарният автомобил е в състояние да изпълни изцяло аварийно спиране при засичането на движещ се пешеходец. При движение извън населено място със скорост над 50 км/ч системата може в аварийна ситуация (засичане на спрял или движещ се автомобил отпред) да осъществи пълно спиране, като така предотврати удар.

Active Drive Assist

С тази функция Mercedes-Benz е първият производител на товарни автомобили, който постига ниво 2 на автономно шофиране. Системата съчетава функции за комфорт и безопасност. Това са асистентът за контрол на дистанцията до предното превозно средство и системата, следяща лентата за движение и нанася активно корекции в ъгъла на завиване на гумите. Така при движение автомобилът автономно поддържа позицията си в рамките на лентата за шофиране и се осигурява автономно странично и надлъжно управление.

Важно е да се отбележи, че поради законови ограничения, тази системата работи напълно автономно в рамките на 1 минута, след което стартира поредица от светлинни и звукови сигнали към водача, а в случай на ненамеса от негова страна, предприема авариен режим на плавно спиране.

Mercedes-Benz Uptime

Система за проактивно следене на техническото състояние на автомобила и наличието на активни грешки, записани в бордовата електроника на машината. Системата осигурява предварителна информация за технически проблем, като я предава към дата центъра, където тя бива анализирана от екип по поддръжката. Целта е предотвратяване на принудително спиране на пътя следствие на авария.

Fleet Board

Телематичната система за наблюдение и управление на автопарка е серийно вградена в Actros 5. Тя подпомага собствениците на транспортни компании в това да оптимизират разходите, да подобрят заетостта на автомобилите и дори да предвидят предстоящите технически обслужвания като например смяна на накладки или смяна на  масло. Информацията в нея се получава от всеки един товарен автомобил на пътя в реално време. Тя постъпва както на персоналния компютър, така и на смарт устройства на управляващите автопарка. Тя следи над 1000 параметъра на превозното средство и е незаменим помощник в изпълнението на логистичните задачи.

Системата е унифицирана и може да се вгради и в конкурентни марки камиони. Информацията се предоставя срещу месечен абонамент, който може да варира според това, каква част от данните желае да получава клиента.