Юки Цунода ще е дебютант в тазгодишния световен шампионат на Формула 1. Японският пилот разказа подробно какви са очакванията му за спорта, тима на Алфа Таури и какво го мотивира в спорта.
Очакваше ли да влезеш във Формула 1 след само един сезон във Формула 2?
„Не, наистина не!! За стигането до Формула 1, което бе целта ми като пилот, е необходим и известен късмет, а това е нещо, което не мога да контролирам. Бях наясно, че непрекъснато трябва да давам най-доброто от себе си. От мен зависеше да изпъкна и да впечатля шефовете, които могат да сбъднат мечтите ти. Във всяка категория трябва бързо да достигаш силно темпо. Аз се стараех да се справям на ниво от старта на кариерата си. Беше чудесно, че успях да демонстрирам на какво съм способен през първата година във Формула 2 и съм невероятно щастлив, че толкова бързо стигнах до F1.“
Смяташ ли, че Формула 2 те подготви достатъчно за Формула 1?
„За определени аспекти да, защото вече съм карал на доста от пистите. Научих много и за управлението на гумите. F2 демонстрира добре какво е да работиш със състезателен отбор на високо ниво и се вълнувам, че ще продължа развитието си с Алфа Таури. Винаги има какво още да научиш, но F2 е много полезен опит и прекрасна загрявка преди голямото приключение F1.“
100%✌️ https://t.co/ibdVWqg10s
— 角田裕毅/Yuki Tsunoda (@yukitsunoda07) February 19, 2021
Какви очакваш да са най-големите разлики в сравнение с F2?
„Скоростта на колите, разбира се – това е огромна разлика, но и фактът, че сезонът е много по-дълъг. От техническа гледна точка има много различия и е доста сериозна стъпка. Има множество сложни процедури, които ще трябва да науча възможно най-бързо. Отборът е много по-голям, има далеч повече инженери, с които да се говори. Освен това ще трябва да съм във форма и физически, и умствено, за да направя 23 надпревари с минимум проблеми.“
Вече имаш известен опит с Алфа Таури, тъй като кара STR13 и STR14, както и AT01 на теста за млади пилоти в Абу Даби. Как смяташ, че ще работиш с отбора?
„Тимът е много приятелски настроен и съм убеден, че ще работим добре заедно. Харесвам страстта им и как се подготвят за събития. Връзката ни е чудесна от самото начало и би трябвало по-нататък само да се подобрява, докато научаваме повече едни за други през сезона. Имах късмет да изкарам известно време с отбора преди сезона и вече научих много от екипа.“
Колко се вълнуваш за първия си сезон в F1?
„Много! И особено нямам търпение да се състезавам на Сузука пред японските фенове. Последният път, когато карах там, беше във Формула 4 и разликата ще е огромна. Но наистина се вълнувам страшно много от възможността да представям страната си във Формула 1.“
„Ако трябва да избирам от пистите, то след Сузука най-много очаквам да карам в Монако. Там има невероятна история и трасето е голямо предизвикателство. Най-голямото вълнение обаче ще е да се подредя на стартовата решетка с толкова много суперзвезди на спорта. За мен е абсолютна чест да се състезавам с някои от най-великите пилоти в света.“
Защо избра №22 за свой състезателен номер?
„Номерът ми, когато се състезавах на картинг, беше 11, но в F1 е зает от Серхио Перес. Затова умножих по две и стана 22. Харесвам го и защото бе номерът на Дженсън Бътън – пилот, когото много уважавам, в годината, когато спечели световната титла (2009-та). Освен това номерът е бил използван и от японския пилот Такума Сато.“
Какво те мотивира?
„Просто искам да победя останалите и да съм първият японски пилот, спечелил състезание във Формула 1.“
— 角田裕毅/Yuki Tsunoda (@yukitsunoda07) February 19, 2021
Получаваш подкрепа от Хонда от дълго време. Колко важна е тази връзка за теб и какво очакваш от тях през този сезон?
„Хонда ме подкрепя откакто бях във Формула 4 и играе невероятно важна роля в кариерата ми. Никога няма да спра да им благодаря. Ще се постарая да демонстрирам признателността си чрез карането си, стараейки се да постигна максимално добри резултати. Това е последна година за тях в спорта, което е наистина жалко, но мисля, че ще е добър сезон с подобрената мощност на двигателя. Основната ми цел ще е да се справя добре – за отбора, за себе си и със сигурност за Хонда.“
Какво мислиш, че можеш да научиш от Пиер Гасли през първия си F1 сезон?
„Пиер е наистина бърз и вече има победа. Първата цел на всеки пилот е да победи съотборника си, но това ще е трудно. Помня, че го видях в Япония, когато се състезаваше в Супер Формула, тогава аз карах във Формула 4. Той бе на крачка от титлата през първата си година в Япония, а това е трудно, особено за европейски пилот. Пиер е невероятен талант и се вълнувам да науча всичко, което мога от него този сезон, тъй като той вече се е интегрирал в екипа.“
Ти ще си най-младият пилот на грида през 2021 г. Как се чувстваш?
„Не мисля, че трябва да се акцентира кой знае колко на възрастта. Макс Верстапен бе на 17, когато влезе в F1. Но смятам за чест да съм първият състезател на грида, роден през 2000 г.“
Кой е Юки Цунода извън пистата?
„Нормален 20-годишен младеж. Когато не се състезавам обичам да играя, особено с приятели в Япония. Харесват ми Apex Legends и Call of Duty. Понякога, когато ги играя, си представям, че стрелям по някого, когото мразя… Работи добре – зарежда ме! Обичам и да съм навън, на уейкборд или сноуборд. В Милтън Кийнс има едно място, където на закрито можеш да караш сноуборд. Общо-взето харесвам физически дейности. Открил съм, че спортът и игрите ми помагат да разчистя съзнанието си. Чувствам се освежен след това. Не харесвам игри с автомобилни състезания, защото ги намирам за нереалистични.
Какви са целите за първия ти сезон в F1?
„Основната ми цел е да се уча бързо и да започна да постигам резултати възможно най-бързо. Винаги трябва да давам най-доброто от себе си и след това ще видим как ще се получи сезонът.“
Специален материал за дебютантите във Формула 1 през сезон 2021 – Цунода, Мик Шумахер и Никита Мазепин – ще може да намерите в новия брой на списание ClubS1 (244).