Начало Автомобили Volvo XC90 въвежда решение за катастрофите с внезапно напускане на пътното платно

Volvo XC90 въвежда решение за катастрофите с внезапно напускане на пътното платно

27
0

Стандартният пакет за безопасност в изцяло новото Volvo XC90 включва за първи път в света система за защита при внезапно напускане на пътното платно. Търсенето на решение за тези чести и сложни ситуации отвежда Volvo Cars една стъпка по-близо до тяхната визия, че до 2020 г. никой не трябва да загива или да получава тежки травми в нов автомобил Volvo.

– Нашето решение се фокусира върху задържането на пътниците здраво на местата им и въвеждането на уникална „поглъщаща енергията“ функционалност на седалките. Това противодейства на гръбначните наранявания, които са сериозни и сравнително чести последици при сценариите с внезапно напускане на пътното платно – казва проф. Лота Якобсън, Старши технически специалист по безопасността в Центъра за безопасност на Volvo Cars.

Внезапното напускане на пътното платно е често срещан инцидент с различни причини като невнимание от страна на водача, умора или лоши метеорологични условия. Например половината от всички фатални пътни инциденти в Съединените щати са катастрофи с внезапно напускане на пътното платно, докато в Швеция катастрофите с един автомобил включват една трета от всички инциденти с пътнически автомобили, довели до фатален край или тежки наранявания. Катастрофите с внезапно напускане на пътното платно са също много сложни ситуации, при които пътниците често се движат в произволни посоки, а това поставя високи изисквания към обезопасяването в купето.

Към момента не съществуват никакви регулационни или рейтингови тестове за изследване възможностите на автомобила да се справи с катастрофи с внезапно напускане на пътното платно.

– Ангажиментът към безопасността не е да издържиш тест или да получиш рейтинг – обяснява Якобсън. – Той е да откриеш как и защо се случват катастрофите и нараняванията и след това да разработиш технология, която да ги предотврати. За да постигнем нашата Визия 2020, ние трябва да покрием всички видове катастрофи, които се случват в реалния трафик.

Тенденциите в нараняванията при автомобилни катастрофи са се променили през годините. Непрекъснатото развитие на конструкцията на автомобилите и въвеждането на различни специализирани системи за безопасност са довели до значителни подобрения в безопасността на автомобилите през последните десетилетия. Опасността от сериозно нараняване или загиване в нов автомобил Volvo е намаляла с повече от две трети в сравнение с автомобилите, създадени през седемдесетте години. В сравнение с общото значително намаляване на опасността от цялостно нараняване обаче честотата на нараняванията на гръдния кош и лумбалната област не е намаляла в същата степен – тези наранявания преобладават при сценариите с внезапно напускане на пътното платно, множество удари и въздействия.

Решението на изцяло новото XC90 за защита при внезапно напускане на пътното платно включва две важни части.

Като използва данни от усъвършенстваната сензорна система на автомобила, технологията може да предвиди сценарий с внезапно напускане на пътното платно. Предните предпазни колани се стягат по електрически път възможно най-много, за да приберат назад и задържат пътниците на местата им. Теглещият капацитет на пристягане на предпазния колан е 1 mm/ms. – което означава, че предпазният колан може да обере 100 mm само за 0,1 секунди. Коланите са здраво стегнати, докато автомобилът е в движение.

За да се предотвратят травми на гръбначния стълб, между седалката и нейната рамка се деформира механично функционалност за абсорбиране на енергията, която омекотява вертикалните сили, когато автомобилът се приземи твърдо върху терена.

– Със задържането на пътника в изправена поза и същевременно омекотяване на въздействието, вертикалните сили, на които той е изложен, могат да бъдат намалени с до една трета. Това спомага за значително намаляване на риска от най-сериозните и чести гръбначни наранявания при тези ситуации – казва Якобсън.

Въз основа на данни от реалния живот Volvo Cars са разработили три завършени метода за проследяващо тестване на автомобили при катастрофи, наречени „Канавка“, „Във въздуха“ и „Груб терен“. Методите служат за оценяване последствията при различни сценарии с внезапно напускане на пътното платно. При метода „Във въздуха“ автомобилът напуска пътното платно със скорост например от 80 км/ч. След първоначалния свободен полет автомобилът се приземява на гладка повърхност и продължава напред. Разликата във височината е 80 см, което води до твърдо въздействие върху колелата. Това причинява мощни вертикални сили, същите, на които е подложен пилот на изтребител, когато катапултира седалката си в случай на опасност. Тестът „Канавка“ е проектиран да повтаря подскачащите движения при навлизане в канавка дълбока 80 см и удряне в страничния насип, което причинява сериозни вертикални сили. Тестът „Груб терен“ пресъздава неравно возене по терена, което води до значителни странични въртеливи движения в комбинация с вертикални и надлъжни движения на автомобила.