Volvo Car Corporation започва нова ера в автомобилната индустрия с коли, които се управляват автономно. Самостоятелното шофиране гарантира повече свободно време за водача и е поредната крачка, която предприема шведската компания, за създаването на възможно най-сигурните автомобили, в които човек не може да бъде убит или наранен. Първата стъпка за управление на превозното средство без намеса от шофьора вече е направена, като Volvo тества поредната си революционна система сред бавно движещи се колони. В по-далечна перспектива технологията ще бъде изпробвана и на автомагистрали.
„Нашата цел е да постигнем абсолюто лидерство в автономното шофиране. Това не е поредният проект, а нещо съвсем реално, което скоро ще достигне до клиентите ни. Преди това, обаче, ще гарантираме, че софтуерните ни разработки са достатъчно надеждни, за да бъдат използвани по обществените пътища. Нашите изследвания ще бъдат базирани на конкретни цифри и факти, които ще бъдат от решаващо значение за повишаване доверието на потребителите в подобен тип шофиране“, с гордост заявява Маркус Ротоф – мениджър продуктови характеристики във Volvo Car Corporation. Самостоятелното шофиране, което включва автоматично управление, ускорение и спиране, контролирано от автомобила с много малка човешка намеса, вече беше представено от Volvo пред широката общественост. „Едва ли някой се замисля, когато се качва в самолет, който през по-голямата част от полета се движи на автопилот. Но автомобил, който се движи сам, докато водачът вътре чете книга, ще бъде наистина революционно за човечеството“, споделя Маркус Ротоф.
Не отдавна Volvo анонсира кампания, според която, компанията ще произвежда автомобили, които са създадени около човека. Затова обратното мнение от потребителите е от изключително значение. Според изследванията на шведите, 50% от интервюираните хора биха се доверили и биха си купили автомобил, който се управлява автономно. В края на 2011 г. Volvo Car Corporation покани определен брой собственици на премиум коли на тест трасе, на което да оценят бъдещите технологии, разработвани в помощ на водача. Тогава един от гостите спонтанно коментирал, че би се доверил на система за самостоятелно шофиране по магистрала. Тогава той би писал съобщения или би преглеждал последните новини в интернет пространството. Анализите показват още, че по-младите потребители биха платили без да се замислят за софтуер за самостоятелно шофиране. Те споделят, че в такъв случай биха уплътнили времето си, ъпдейтвайки статуса си в социалните мрежи Facebook и Twitter.
Младите хора са във фокуса на Volvo Car Corporation и са техен абсолютен приоритет. Това става ясно и от последната презентация, изнесена от президента на компанията Стефан Якоби в Монако по време на конференцията „Автомобилни новини от Европа“. Тогава Якоби изтъкна, че съвременните тинейджъри гледат на колата по друг начин в сравнение с възрастните. Според него, хората в по-напреднала възраст гледат на шофьорската седалка, като на място, което им дава свобода и мобилност, докато за младите същата седалка е място, на което те могат да бъдат свързани постоянно в интернет пространството. За много от младите е по-важно да бъдат в социалните мрежи, отколкото в автомобила. Тази гледна точка е страхотно предизвикателство за Volvo. „Трябва вече да създаваме интелигентни автомобили, които ни придвижват от една точка до друга, докато ние правим нещо друго“, споделя Якоби. Според него, съвсем скоро много от младите, бъдещи собственици на нови автомобили, няма да се замислят въобще и не биха си взели автомобил, който няма опция за самостоятелно управление.
Друго предимство на автономното шофиране е, че рискът от наранявания ще бъде сведен до абсолютен минимум. Разходът на гориво също ще бъде редуциран до 50%. И не на последно място ще облекчи трафика и ще намали задръстванията в градски условия.
Съвременните Volvo системи като „Автоматично спиране“, „Спазване на лентата“, „Адаптивен автопилот“ са само част от технологиите, които са в основата на самостоятелното шофиране. Те вече помагат автомобилът да следва друг колона, като водачът по всяко време може отново да възвърне контрола си. След последните разработки на шведския бранд по проекта SARTE (Safe Road Trains for the Environment) шофьорът вече спокойно може да не докосва волана с ръце и да не следи с очи ситуациите на пътя. Volvo е единствената автомобилна компания, която участва в SARTE. Програмата приключи успешно в средата на 2012 г., като представи платформа, в която колона от автомобили се управляват самостоятелно при скорост до 90 км/ч, следвайки камион „водач“.
Шведската компания проучва и други възможности за автономното шофиране. Една от тях е, когато човек отива на летището. Когато пристигне на входа, той слиза от колата и се насочва към терминала, докато превозното му средство продължава, търсейки място за паркинг наблизо.
„Във Volvo вярваме, че автономното шофиране ще извиси автомобилостроенето в нови върхови измерения за човечеството. Това не е поредния концепт, а технология, която съсвсем скоро ще намери приложение в реалния ни живот“, загатва с гордост Маркус Ротоф.