Агрегатът е със забележителна турбокомпресорна технология
Volvo Car Corporation представи изцяло нов четирицилиндров двулитров GTDi двигател за моделите Volvo S80, V70 и XC60. Новият агрегат е с развита турбокомпресорна технология с директно впръскване на гориво и с два рапределителни вала с променливи фази на газоразпределение, които осигуряват нисък разход на гориво и въглеродни емиси и висок въртящ момент в широк диапазон от обороти.
Въпреки компактните си размери 2.0 GTDi двигател е с мощност от 203 конски сили. Той осигурява въртящ момент от 300 Нм още при 1750 оборота в минута, което засилва удоволствието от шофирането.
Магнус Йонсън, ръководител отдел „Развитие на продукти” във Volvo Cars споделя, че новият агрегат е мощен, колкото 2,5 литров пет цилиндров двигател, но много по-ефективен. Той е подходящ за клиенти, които са загрижени за околната среда, но същевременно „запалени” по спортното шофиране и високия адреналин. Според Йонсън в основата на успеха е патентованата от Volvo нова турбо система, която е специално разработена за малки, но високо енергоефективни двигатели. Тя е създадена в резултат на партньорството между шведската автомобилна компания, дружеството за производство на турбо системи Borg-Warner и гиганта в стоманената индустрия Benteler. Турбокомпресорът (К03) на системата е най-малкият като размери на пазара. Той осигурява отлични мощностни характеристики, като в същото време подобрява работата на катализатора чрез по-бързото му загряване. В същото време корпусът на турбината е вграден в изпускателния колектор, едно ефективно решение, на което Volvo залага за пореден път. Разликата е, че новият колектор и корпусът на турбината са направени от листова стомана вместо от чугун. Листовата стомана е по-лека, по-компактна и отдава по-малко топлина поради допълнителния изолационен слой. Тази нова иновативна технология позволява възможно най-ефективно изгаряне на горивото и близо незабавна реакция и отлично ускорение при ниски и високи скорости.
Разпръсквачите на инжекторите на новия 2.0 GTDi двигател имат по седем отвора за по-прецизен контрол на впръскването във всеки цилиндър. Това води до отлично смесообразуване в горивната камера и по-ефективно изгаряне на горивната смес. Тази забележителна горивовпръскваща система е разработена специлно за Volvo от Bosch.
И двата разпределителни вала на новият агрегат са с променливи фази на газоразпределение. Времената на отваряне и затваряне на всмукателните и изпускателните клапани могат да се променят така, че да осигуряват оптимално запълване на цилиндъра с въздух и съответно с горивовъздушна смес при различни режими на работа на двигателя.
Устройствата за промяна на фазите на газоразпределение са от конвенционален тип. Завъртането на вътрешния спрямо външния ротор се регулира чрез промяна на хидравличното налягане на маслото на двигателя. Чрез отварянето и затварянето на клапаните за контрол на налягането и дебита на маслото се осигурява желаното изместване на вътрешния спремо външния ротор. Клапаните се контролират от Системата за управление на двигателя.
2.0 GTDi двигател се предлага в комбинация от автоматична шестстепенна Powershift трансмисия или шестстепенна механична предавателна кутия. В автоматичната трансмисия Powershift предавките се сменят с лекота, като няма прекъсване на предаването на въртящия момент при тяхното превключване.
Новият двигател на Volvo ще се предлага първо на пазарите в Южна и Източна Азия, Холандия, Китай и Япония. В тези части на света съответните правителствата предлагат огромни данъчни облекчения за автомобили под 2000 cm3.
Спецификация на двигателя
Обозначение | 2.0 GTDi |
Вид на двигателя | 4-цилиндров, бензинов, турбо |
Мощност | 1999 cm3 |
Отвор на цилиндъра | 87.5 mm |
83.1 mm | |
Степен на сгъстяване | 10:1 |
Клапани на цилиндър | 4 |
Разпределителни валове | DOHC |
Макс. мощност | 149 kW (203 hp) / 6000 rpm |
Макс. въртящ момент | 300 Nm / 1750-4000 rpm, overboost 320 Nm |
Надналягане | 90 kPa |
Ниво на вредни емисии | Euro 5, J-ULEV |
Работа на двигателя и разход на гориво (ръчна/автоматик)
Volvo S80 | Volvo V70 | Volvo XC60 | |
Ускорение 0-100 km/h, сек. | 7.9/8.5 | 8.3/8.9 | 9.6 (автоматик) |
Разход на гориво, лВредни CO2 емисии/100 km | 7.9/8.3 | 8.1/8. | 8.6 (автоматик) |
Вредни CO2 емисии | 184/193 | 189/195 | 199 (автоматик) |