Макс Верстапен спечели две победи в проведените досега 12 състезания от сезон 2019 г. във Формула 1. Останалите 10 надпревари бяха взети от пилотите на Мерцедес Люис Хамилтън (8) и Валтери Ботас (2). Холандският състезател на Ред Бул постигна успехите си в последните четири старта, точно преди лятната пауза в първенството. Това накара някои наблюдатели да го сметнат дори за претендент за титлата този сезон.
21-годишният Верстапен има шеметна кариера във Формула 1 досега
Той дебютира в Гран при през 2015 г. като част от тима на Торо Росо. Зае титулярно място в Ред Бул от надпреварата в Испания през 2016-та, спечелвайки в това състезание и първа победа, към която добави шест подиума до края на сезона. През 2017-та взе надпреварите в Малайзия и Мексико. 2018-та премина с още два успеха – в Австрия и отново Мексико, а през настоящия сезон нещата се подобриха значително през последните два месеца и записа две спечелени надпревари.
Настоящият сезон е пети за Верстапен във Формула 1 – той ще участва в стотната си надпревара в Остин тази година. През тези години натрупа опит както на писта, но така и извън трасетата. Демонстрира значително по-зряло поведение, макар някои от действията му все още да предизвикат поляризирани мнения.
Наскоро световният шампион във Формула 1 за 2016 г. Нико Розберг посочи като най-добри качества на Макс природния му талант, увереността и отдадеността му в работата
Според него „в момента Макс Верстапен е най-добрият пилот във Формула 1, дори по-силен – малко по-добър – от Люис”. Петкратният световен шампион заяви, че мнението на бившия му съотборник не го интересува. Думите на Розберг обаче направиха впечатление, тъй като не дойдоха директно от лагера на Ред Бул. Кристиан Хорнер очаквано хвали пилота си при всеки удобен случай, особено след успехи като този в Австрия. След триумфа в домашния за отбора старт англичанинът каза точно това: че Верстапен е най-добрият пилот в момента в света.
„Как обосновавам това мнение ли? Не кара най-силната кола. Но един поглед от резултатите му от Монреал миналата година досега показва, че на практика не е допускал грешки”, допълни Хорнер, цитиран от Аутоспорт.
Според ръководителя на тима на Ред Бул освен това Верстапен успешно се справя с ролята на водещ пилот
„Макс постоянно оставаше малко в сянката на Даниел [Рикиардо]. Беше нещо като малкото братче. След напускането на Даниел прие отговорността да е старши състезател.”
Подобно натоварване не е леко, но Верстапен има безусловната подкрепа на отбора си. Смяната на съекипника му по средата на сезона може да се приеме като спорен подход в битката при конструкторите. В битката да даде всеки възможен шанс на Макс да измести Валтери Ботас от второто място в генералното класиране обаче, отборът може да прескочи и Ферари. След 12 старта през 2019 г. тимът от Милтън Кийнс изостава от Скудерията с 44 точки, а до края на сезона има 9 надпревари.
Все пак Хорнер не се цели съвсем нависоко и смята, че спечелването на титла не е възможно за Ред Бул през 2019 г.
„Люис не трябва да кара в три състезания, а тимът му да обърка нещо наистина голямо, за да загубят. Нашата цел през втората половина от първенството ще е да намалим разликата. Ние подобряваме колата си, Хонда бележи сериозен напредък, но тази година е периодът на полагане на основите за 2020 г.”, обясни той.
Кривата на развитие обаче е такава, че въпросът дали Верстапен може да направи още по-силна втора половина на сезон 2019 г. е основателен. Хамилтън е на мнение, че останалите надпревари от настоящата състезателна година може да са по-трудни за него и тима му. А Верстапен може да има сериозна заслуга за това.
The summer break gives me time to try some new sports. @ZiggoCompany challenged @GullitR and me to a re-match. We had a lot fun making it, I hope you guys enjoy it! pic.twitter.com/pLolrVo0NM
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) August 12, 2019