Блестящ, елегантен, с благородна осанка, изпипан до най-малкия детайл. Истински джентълмен на пътя. Става дума за новия британски благородник Рейндж Ровър Велар. И изведнъж този лъскав „денди“ се озовава в дълбокия 300 м изкоп на открития рудник Асарел Медет, сред земекопни машини, грамадни 120-тонни камиони Белаз, остри камъни и прах. Ще рече някой – безсрамие, кощунство, инквизиция на автомобила. Но се оказва, че новият Велар няма никакъв проблем на подобен терен. Това едва ли е изненада, като са знае какви подвизи са имали неговите предшественици в джунгли, кал, пустини степи и непристъпни планински масиви. Новият Велар ползва опита и се позиционира между Дифендър и Дискавъри, преминали хиляди приключения на планетата. Но новият Велар е друг автомобил, от много по-благороден род – семейството на Рейндж Ровър – и именно в луксозната гама на този бранд заема „бялото поле“ между Евок и Спорт. Велар няма нищо общо с доста „паркетни“ конкуренти, които трудно се борят с дупките на българския асфалт, какво остава за сериозен офроуд, докато този „наконтен господин“ се намъкна между грамадните самосвали Белаз в прахоляка и едрите камъни по пътищата в дълбокия рудник.
Да, цената му е сериозна – около 220 000 лв., и едва ли някой негов собственик би подложил своя Велар на изпитание, на което ние го подлагаме на тест драйв, но от Мото-Пфое държат да представят колата именно така. Велар е с ъгъл на заход до 29,5 градуса и максимална дълбочина на газене от 650 мм. Освен това има неоценими електронни помощници Terrain Response 2 и All-Terrain Progress Control. Велар е с пружинно окачване като стандартно оборудване на моделите с 4 цилиндъра и пътен просвет от 213 мм. Въздушно окачване на четирите колела е опция при моделите с 4-цилиндров дизелов двигател с 240 к.с. и бензинов двигател с 300 к.с. и стандарт при всички 6-цилиндрови модели. Просветът на автомобила с въздушно окачване намалява с 10 мм при скорост над 105 км/ч. Режим офроуд увеличава височината с 46 мм при скорост под 50 км/ч. Така този модел има водещ в класа пътен просвет от 251 мм, но той автоматично се намалява с 18 мм между 50-80 км/ч.
На магистрала и на обикновен път Велар с въздушното окачване се държи в ръцете ми не толкова като SUV, колкото като голям хечбек, дори като седан. В завоите влиза прецизно, стабилно, без да се люлее. Платформата на Велар е същата като на Ягуар F-Pace – iQ, с 80% алуминий, а теглото му е близо два тона – 1959 кг. Междуосието на този SUV е 2874 мм, докато на Евок е по-малко – 2660 мм, а на Спорт по-голямо – 2923 мм.
Купето е просторно, с водещо в класа си багажно отделение – 673 л.
В същото време това е най-аеродинамично ефективният Ленд Ровър, произвеждан някога, с коефициент на въздушно съпротивление от едва 0,32. Предните full-LED фарове са най-тънките досега в сериен Land Rover. Големите алуминиеви джанти, особено 22-инчовите, не само оптимизират впечатляващия силует, но дават стабилност при неравности, бабуни и дупки. Така автомобилът се вихри по пътя от Панагюрище до Вакарел, който освен че е разнообразен откъм завои, изобщо не е най-добрият асфалт.
В интериора има удобство, елегантност, изтънченост и финес. Търсено е максимално опростяване, бутоните са сведени до минимум. Най-много съм впечатлен от новата информационно-развлекателна система Touch Pro Duo, която стои в центъра на салона и включва два 10-инчови сензорни екрана с висока резолюция, вградени безпроблемно зад повърхности, които не се виждат, докато не бъдат осветени. В автомобила има куп усъвършенствани системи в помощ на водача, включително автономна аварийна спирачка със засичане на пешеходци, адаптивен автопилот с функция Queue Assist и адаптивен ограничител на скоростта.
Нашият тестови автомобил бе с мощната дизелова версия с V-образен, 6-цилиндров двигател с паралелни турбини и обем 2993 куб. см. Мощността на мотора е 300 к.с. при 4000 об/мин, докато максималният въртящ момент е 700 Нм в диапазона от 1500-1750 об/мин. Дават му максимална скорост от 240 км/ч, но до такова изстъпление не стигнахме. Ускорението от 0 до 100 км/ч е за 6,5 сек. За каталожния среден разход от 6,4 л на 100 км не съм много съгласен. По време на пътуването разходът варираше от 10,3 л на магистралата до 11,5 по завоите из Средна гора до Вакарел. Но и по този показател Велар всъщност слага в джоба си много от преките си конкуренти.
Тестът е публикуван в брой 210 | Ноември 2017