Връщането на презареждането с гориво по време на състезанията от Формула 1 от 2017 г. нататък зависи от свързаните с него разходи, заяви спортният директор на Мерцедес Тото Волф.
Предложението бе гласувано на среща на Стратегическата комисия. Презареждането бе забранено през 2010 г. с цел намаляване на разходите. В момента въпросът как да се редуцират необходимите за участие в F1 суми е сред най-обсъжданите, тъй като малките отбори изпитват огромни финансови затруднения. Основните разходи, свързани с презареждането, са свързани с необходимото за него оборудване, транспортирането му и необходимият допълнителен персонал.
„Презареждането бе забранено заради разходите и тъй като спиранията в бокса отнемаха твърде дълго време. Сега искаме да изследваме отново възможността, да видим дали питстоповете за гориво и гуми могат да се случат в един и същи момент за времето, за което се правят сега – 2 до 3 секунди. Съгласихме се да направим проучваме, защото зареждането може да е впечатляващо. Ако е твърде скъпо, няма да го връщаме”, обясни Волф пред ВВС.
Стратегическата комисия гласува следните предложения:
за 2016 г.:
– свободен избор на два типа гуми (за каране на сухо – от 4 възможни) за състезателен уикенд;
за 2017 г.:
– по-бързи с 5 до 6 секунди на обиколка автомобили чрез аеродинамична еволюция, по-широки гуми и намаляване теглото на автомобилите;
– връщане на презареждането;
– двигатели с по-високи обороти с по-висок звук;
– по-агресивен външен вид.
Дискутирани бяха и някои други мерки, които обаче изискват допълнително проучване преди да бъдат прилагани. Те включват:
– общ преглед на формата на състезателния уикенд;
– мерки за това единствено пилотът да има участие при стартовете, без каквото и да е външно съдействие.
Вследствие представените резултати от наетата от Стратегическата група независима консултантска агенция и по инициатива на ФИА за продължаването търсене на варианти за намаляване на разходите, е обсъдено да се работи върху цялостно предложение за гарантиране устойчивостта на спорта. Членуващите в Стратегическата група отбори ще се трудят по въпроса през следващите седмици, консултирайки се и с останалите участващи в шампионата отбори.
По отношение на двигателите бе решено да се запази стабилност в правилата – от една страна заради вече направените от производителите инвестиции и от друга, за да се осигури прозрачност за нови желаещи участници. Предложението за използване на пета задвижваща система през 2015 г. бе отхвърлено.
„Съгласихме се да увеличим широчината на колите и гумите, както и на по-големи предни и задни крила. Искаме да забраним помощите за пилота на старта, така че да няма предварително заложена процедура за потегляне”, коментира Волф част от другите предложения. „Засега говорим за еволюция на настоящите автомобили. Но съществува желание за по-впечатляващ аерокит. За момента ще работим по еволюция и разполагаме с шест месеца, за да постигнем съгласие за по-забележителен дизайн.”
В официалното изявление участващите в Стратегическата група страни – ФИА, ФОМ и шестте отбора (Ферари, Макларън, Мерцедес, Ред Бул, Уилямс и Форс Индия) определят срещата като „конструктивна”. Реакциите на направените предложения обаче не са еднозначни.
„Критикуваният за сложността си спорт изглежда ще стане още по-комплексен за обикновения фен. От следващия сезон отборите ще имат възможността всеки състезателен уикенд да избират 2 от 4 типа гуми, предлагани от Пирели. Това ще е кошмар за коментаторите, които ще се опитват да помнят избора за 20 коли. За година по-късно е планирано връщане на презареждането. Това ще увеличи шоуто, но и ще добави ново ниво на сложност за феновете, опитващи се да разберат кой каква стратегия за горивото е избрал. Мярката идва и в момент, когато във Формула 1 се използват хибридни задвижващи системи като демонстрация за пестене на бензин”, посочва Кевин Ийсън в британския „Таймс”.
В английския „Телеграф” се посочва, че „най-голямото разочарование е липсата на каквото и да е конкретно споразумение по отношение намаляване на разходите. Два отбора фалираха през миналата година, а почти половината грид е на колене във финансово отношение. Вместо това ще се прави предварително проучване за връщане на клиентските автомобили – коли, които малките екипи да купуват от по-големите екипи (като Ферари или Ред Бул) за около 15 милиона паунда на година. Форс Индия, Лотус и Заубер се противопоставят на това предложение, тъй като според тях подобно действие ще унищожи независимите конструктори във Формула 1.”