Първото лондонско такси, задвижвано с горивни клетки, направи дебютното си пътуване в британската столица. Силовото задвижване на автомобила е разработено и произведено от компанията Intelligent Energy. То позволява на познатите „кеб-ове“ да изминават с едно зареждане около 400 км, а самото пълнене заема пет минути. Максималната скорост на водородното такси достига 150 км/ч.
Масовото производство на подобни таксита ще започне през 2012 г., като за начало е предвидено количество от 50 до 100 екологични автомобила. Кметът на столицата вече се е разпоредил за увеличаване на водородните зарядни станции.
В Лондон използват обществен транспорт, задвижван с водородни клетки от декември 2010 г., когато бе пуснат в действие първият такъв автобус. До края на тази година в столицата ще тръгнат по линиите още седем подобни транспортни средства.
Задвижването с горивни клетки използва реакцията на кислорода от въздуха и водорода от резервоарите, при която се отделя електрическа енергия, с която пък работи електромотора на автомобила. При тази реакция в атмосферата се отделя единствено водна пара.
В същото време Европейската комисия представи програма за повишаване на екологичността на транспортните средства, в която като част от мерките се предлага да се забрани използването на автомобили с ДВГ до 2050 г.
Тези ограничения ще позволят да се реши основната задача – да се намали до 2050 г. количеството отделян въглероден двуокис с 60% и да се направи транспортната индустрия независима от нефтопродукти. Също така авторите на документа предполагат, че до 2030 г. количеството автомобили в градовете ще се намали два пъти.
От 1 януари т.г. в Евросъюза влезе в сила новия стандарт Евро 5, който ожесточи екологичните изисквания към автомобилите. Освен това, до 2012 г. нивото на отделяния в атмосферата СО2 от автомобилите, предлагани на европейския пазар, не трябва да превишава 120 гр/км. От 2020 г. пък това количество трябва да бъде по-малко от 80 гр/км.
Интересна е обаче реакцията на Лондон, който направо отхвърли предложението на Еврокомисията за забрана движението на бензинови и дизелови автомобили в градовете. Позицията на правителството бе оповестена от министъра на транспорта на Обединеното кралство Норман Бейкър: „Докато не се появят правоъгълни банани, ние не възнамеряваме да забраним преминаването на автомобили в градските центрове“ – категорично заявил той.