До половината болиди може да отпаднат от първата надпревара във Формула 1 за 2014 г., смята шефът на Ред Бул Кристиан Хорнер. Той, както и председателят на борда на Мерцедес F1 Ники Лауда, вече посочиха, че издръжливостта ще е основен фактор в битката през новия сезон. Британецът вярва, че точно това може да доведе до далеч повече от обичайното количество незавършили коли.
Формула 1 е изправена пред най-големите технически промени в историята си през последните десетилетия. Двигателите ще са напълно нови (V6 1,6 л турбо) с допълнителни системи за задвижване, поставени са ограничения за количеството гориво и т.н.
– Мисля, че може можем да видим много отпадания, вероятно до 50% в първата надпревара. Горивото ще е предизвикателство тази година, тъй като имаме лимит от 100 кг за началото на надпревара. Но в първите стартове ще има повече грижи с издръжливостта – тя ще е ключов фактор. А разполагаме, разбира се, само с пет двигателя за целия сезон – коментира Хорнер през Блумбърг TV.
Според него освен това разликата между топотборите, разполагащи с повече ресурси и тези от средата на колоната не само ще се запази, но и ще е по-голяма от началото на сезона:
– Отборите от втората половина на грида са изправени през огромно предизвикателство заради парите, които ще струват новите системи за задвижване. Разликата между отборите ще е по-голяма. Каквото и да се случи, отборите с повече ресурси и съоръжения ще извадят по-напредничав продукт. Тазгодишните промени определено могат да променят играта.
През последните години отпадащите от надпревари автомобили бяха много малко, като през последното десетилетие има дори две надпревари, в които абсолютно всички болиди са завършили – Гран при на Европа през 2011 г. (24 автомобила) и Гран при на Италия през 2005-та (20).
През 1996 г. бе отбелязан най-нисък брой завършили болиди в последните десетилетия – едва четири пресичат старт-финалната права в Монако, като победител е Оливие Панис (Лижие). Класирани обаче са 7 според правилата за изоставане от първия в класирането пилот. Рекордът за най-малко финиширали коли е също в Монте Карло, но през 1966 г. Тогава печели Джеки Стюарт, а в подреждането има само 4 коли, като последният – Боб Бондюран – е на 5 обиколки зад него.
Хорнер пък заяви също така, че Формула 1 трябва да помисли внимателно дали да приложи новоприетото правило да се дадат двойни точки в последния старт за годината.
– Подобно нещо може да проработи и в наша полза, и срещу нас. Правилно ли е да се стоварва подобна тежест само върху едно състезание? Подценява ли се всичко останало, което сме свършили през годината? Според мен е точно така. Трябва много внимателно да обмислим въпроса. Не наша вина или отговорност, ако конкуренцията не е надделяла през последните надпревари – допълни той.