Начало Автомобили Уличните лампи ще участват в автоматичното шофиране

Уличните лампи ще участват в автоматичното шофиране

118
0

Пешеходци, скрити зад автомобилите, колоездачи, изникващи пред колата, завиващи автобуси, карането в градския трафик е доста трудна задача. Уличните лампи могат да се превърнат в неочакван помощник за водача. Изследователския проект MEC-View проучва как уличните лампи могат да повишат безопасността на градския трафик. Те могат да  предоставят на автоматизираните превозни средства обзор на пътната обстановка. Проектът оборудва уличните лампи с видео и лидарни сензори. Така чрез усъвършенствана клетъчна технология предоставят на превозните средства критична информация в реално време. Тя надеждно описва препятствията, други автомобили, велосипеди и пешеходци.

Проектът се развива вече три години и вече може да представи своите постижения. Партньори в проекта, финансиран с 5,5 милиона евро от германското Федерално министерство на икономиката и енергетиката (BMWi), са лидерът на консорциума Бош, Mercedes-Benz, Nokia, Osram, TomTom, фирмата IT Designers и университетите в Дуйсбург-Есен и Улм.

Домакин и асоцииран партньор на проекта е и град Улм, който през последните три години беше тестова площадка за сензорите на уличните лампи и технологията за свързване.

Резултатите от проекта ще се интегрират в по-нататъшния развой на автомобилната индустрия, автоматизираното шофиране и клетъчните технологии. Освен това, инфраструктурата, изградена за целите на проекта, ще се използва и от следващите изследователски проекти.

От птичи поглед се вижда по-добре

Достигайки до шест метра височина, уличните лампи се извисяват над пътното движение. Те следят с птичи поглед екшъна на оживените кръстовища – а автоматизираните превозни средства на бъдещето се нуждаят от тази перспектива. Сензорните системи на автомобила – камери, радари и лидарни сензори – осигуряват прецизна 360-градусова панорама.

Тъй като самият автомобил не може да вижда зад ъглите и през стените, ние използваме сензорите на уличните лампи, за да разширим зрителното поле на превозното средство“, споделя Рюдигер Валтер Хен, ръководител на проекта MEC-View от страна на лидера на консорциума Бош. За тази цел проектните партньори са разработили съответния хардуер и софтуер. Системата обработва изображенията и сигналите от инфраструктурните сензори, комбинира ги с цифрови карти с висока разделителна способност (HD карти) и ги предава на превозното средство по въздуха. Там данните се сливат с информацията от собствените сензори и създават точна картина на ситуацията, достъпна за всички участници в пътното движение.

Безжично предаване на данни

С помощта на усъвършенстваната клетъчна технология сензорната информация се предава с изключително ниска латентност. За целта проектът MEC-View използва мобилната комуникационна технология LTE с оптимизирана конфигурация, а предаването на данни в реално време е основна функция в новия комуникационен стандарт 5G. Най-важната задача на мобилни комуникации, оптимизирани за закъснения, е не само практически мигновеният безжичен пренос на данни, но и обработката на тези данни възможно най-близо до източника. Тази задача се изпълнява от специални компютри, известни като мобилни едж компютърни сървъри (mobile edge computing servers или MEC сървъри), интегрирани директно в клетъчната мрежа. Те комбинират сензорните данни от уличните лампи с информацията от съраунд сензорите на автомобила и прецизни дигитални карти. По този начин те генерират модел на обкръжението, включващ цялата налична информация за текущата пътна обстановка и го предоставят на превозните средства по въздуха. В бъдеще центровете за градска мобилност могат да бъдат оборудвани с такива сървъри, за да споделят данните с всички превозни средства и с другите участници в движението.

Безпроблемно включване в трафика

В Улм партньорите по проекта тестват взаимодействието на автоматизирани автомобилни прототипи и инфраструктурните сензори в условията на реалния трафик още от 2018 г. Едно кръстовище в квартал Лер в Улм е прочуто с отсъствието на добра всестранна видимост. Уличните лампи там бяха оборудвани със сензори, които да помагат на автоматизираните автомобили да пресичат кръстовището. Превозните средства, които се приближават към проблемното кръстовище от странична улица, трябва да се включат в трафика на главната улица. Благодарение на новата технология, автоматизираният прототип вече разпознава участниците в движението по-рано и може съответно да адаптира стратегията на управлението си. В резултат на това автомобилът се включва безпроблемно в трафика на главния път, без да спира, като ползва свободните участъци между превозните средства. Подобна разработка ще направи градския трафик не само по-безопасен, но и по-пропусклив. Инфраструктурата, изградена по време на проекта, ще остане в Улм, където ще може да се ползва от следващи изследователски проекти.