От Иван Тенчев
Упорити слухове за това, че Уилямс готви в новия си аеродинамичен тунел в Гроув модел на автомобил с единичен кил за следващия сезон се разпространяват сред топ журналистите във Формула 1.
Неназован член от конструкторския отдел на Антония Терци разкрил, че в новата тръба, която бе открита преди около месец и още не действа с пълния си капацитет, се работи с модел на следващ автомобил с едно звено за захващане на долните рамена на окачването.
Новият технически директор на тима Сам Майкъл и шефът на BMW д-р Марио Тайсен отричат да се планира решителна промяна в колата за момента. Възможно е и новият тунел просто да се калибрира с подобен модел, което не означава непременно отказ от концепцията за двоен кил, но подобно решение не е изключено.
При така наречения двоен кил, към който се ориентира и Макларън от миналата година, долните рамена на предното окачване се захващат за отделни крака под кокпита и се освобождава канал зад централната част на предното крило, с което се подобряват много характеристиките на потоците и силите на натиск в предната част. Концепцията, чийто автор е Серджо Ринланд, е отпреди няколко години и определено дава аеродинамични предимства, но очевидно има все още и много недостатъци. Освен по-голямото тегло на предната част с общо над 11 кг заради повече материал в двата “крака”, сега се оказва, че специално при Уилямс има и още един много сериозен проблем.
Изнесеното чрез елементи, които приличат на обърнати бивни, предно крило се тресяло от много вибрации дори на гладки писти. Вибрациите завихряли потока около гумите и се губел целият ефект на двойния кил.
В Монако тимът поставил специални сензори и камера върху предното крило, за да отчете степента на странично клатене. Резултатите показали, че е нужно стабилизиране на носачите, а това означава още тегло, което екипът вече не може да си позволи в носа. Решението е само в използването на нови структури, които обаче не са известни в момента.
На Имола Патрик Хед призна, че се е оставил да го убедят в предимствата на двойния кил, но трябва да се преразгледат теглата.
На този фон е възможно връщането към старата концепция, която се използва толкова добре от съперниците – Ферари, Рено, БАР. След като три години работи по двоен кил и тимът на Заубер тази година се върна към класическото решение.
От друга страна обаче в Уилямс са наясно, че само с революция могат да настигнат Ферари, които са на изключително ниво във всяка от концепциите си в момента.