Отборът на Тойота спечели обжалването на наказанието на Жинел де Вилиер.
Пилотът на японския производител беше ударил мотоциклетист за втори пореден път. В началото на състезанието бившият победител бе санкциониран с добавяне на пет минути към неговото време. Тогава той претърпя инцидент с чилийския моторист Сезар Зумаран и не е спрял да му окаже помощ.
Жинел е ударил мароканския пилот Мохамед Саид Аулад Али докато той е слизал от пясъчна дюна. Състезателят на Тойота не е ударил Мохамед, но е прегазил неговия КТМ. След това машината не е могла да се използва.
След инцидента победителят от 2009 се е съгласил да плати всички разходи по възстановяването на мотора, както и таксата за регистрация за 2023. Това изглеждаше края на този случай. Въпреки това стюардите възобновиха разглеждането на делото след като от Тойота представиха нови доказателства, свързани с инцидента.
„Бяха предоставени съществени и релевантни нови доказателства от Тойота, с които не разполагахме в момента на решението“, се казва в изявлението на ФИА.
„Следователно стюардите преразглеждат решението си въз основа на представените нови доказателства“.
Те включват точните GPS данни, които не бяха налични когато бе взето първоначалното решение.
„По време на изслушването и решението Toyota Gazoo Racing нямаше достъп до подробните от системата за проследяване“, продължава изявлението.
Преди няколко дни представител на ERTF (доставчикът на комуникационната система Sentinel) прегледа колата и заключи, че приемането вътре в автомобила е адекватно, но не напълно оптимално. Това може да е причинило по-късното предаване на сигнала, въпреки че това няма как да бъде потвърдено.
Жинел и неговият навигатор Денис Мърфи са били предупредени от системата само две секунди преди инцидента. Комисарите прецениха, че е без значение дали екипажът на автомобила е чул сигнала, но признаха, че период от две секунди е твърде кратък, за да се предприеме каквото и да е действие.
Тъй като де Вилиер е предприел достатъчно действия, за да избегне мотоциклетиста, бе взето решение наказанието да бъде отменено.
„След преглед и разглеждане на всички доказателства, стюардите са стигнали до извода, че не е извършено нарушение от страна на водача. Така решение номер 14 се отменя по това основание“, се казва още в официалното изявление на ФИА.
След оттеглянето на 5-часовото наказание Жинел де Вилиер се изкачва до четвъртото място във временното класиране, изоставайки с 51 минути от съотборника си и лидер в рали Дакар 2022 Насер Ал-Атия.
ダカールラリー2022🇸🇦前半戦終了🚙💨
ステージ6までを走り終えて、
201号車アル-アティヤ/ボーメル組が首位堅持❗️
4位207号車、18位233号車、42位225号車👍明日からの後半戦は6日間で約4,000kmを走行予定。
GRダカール #ハイラックス T1+に、熱い応援を宜しくお願いします❗️#Dakar2022#hilux pic.twitter.com/hDACHclKYU— TOYOTA GAZOO Racing (@TOYOTA_GR) January 8, 2022