Премиерата на първата Тойота за Формула 1 се очакваше с огромен интерес. Месеци наред се говореше и пишеше за подготовката на тима преди дебюта му този сезон, за огромния потенциал на гигантската компания (трета по броя на произвежданите автомобили) и значението на нейното пряко участие в Гран при с шасита и двигатели.
В предишния брой на нашето списание ви разказахме за всичко това. Сега можем да се съсредоточим върху новия автомобил и самата презентация – първата на болид за новия сезон.
Не толкова поради този факт обаче, а по-скоро за да демонстрира за пореден път огромния си респект към “дебюта”, гуруто на Формула 1 Бърнард Чарз Еклестън напусна имението си в Белгън Хил, взе частния си самолет и пристигна в Кьолн. Не си спомням откога Бърни не бе ходил на премиера.
В европейската база на Тойота, реконструкцията на която е струвала 125 млн. долара, той искаше да присъства лично на промоцията на болида ТF102. Бърни остана в чудесно настроение дори когато тържеството се забави заради проблеми със сателитната връзка с Япония, където “шефовете” искаха да гледат представлението на живо.
След вдигането на покривалото обаче мнозина останаха разочаровани. Колата малко се отличава от автомобила ТF101, с който пилотите на тима Мика Сало и Алън Макниш навъртяха над 20 000 км тестове през миналата година.
– Колата, с която правихме тренировки през 2001 г., бе направена за тестове, нищо повече. Тя изпълни чудесно своето предназначение – заяви Густав Брунер, техническият директор на Тойота. Той дойде в тима през миналия май, два месеца след като TF101 бе вече готова и почти не я промени. Очакваше се, че ще се развихри по TF102, но той описа философията й по друг начин:
– Колата ни за 2002 г. е по-консервативна, но е по-изпипана. Въпреки кратките срокове, в които трябваше да я направим, ние успяхме да спазим всички дедлайни и да сме готови навреме.
Когато дойдох в тима имаше доста неща, които не харесах по колата. Най-главното бе, че е много тежка. Е, сега я направихме по-лека, но в основни линии е много консервативна. Разбира се, надявам се, ако сезонът тръгне обещаващо, да сме по-смели.
За Брунер било особено важно новите шаси и двигател да бъдат максимално напаснати. През 2001 г. моторът имаше същата архитектура както и сега, но последният вариант е значително подобрен.
– Чудесно зная, че връзката между шасито и двигателя е изключително важна – продължава австриецът. – Те трябва да работят като едно цяло, като един механизъм и съм особено горд, че в новия автомобил ние успяхме да го направим на нивото на топтимовете.
Що се отнася до лишената от атрактивност външна форма конструкторът, който дойде от Минарди, но изгради своята репутация във Ферари, твърди, че промени ще има.
– Нашата собствена аеродинамична тръба, тук в Кьолн, не е напълно готова – признава Брунер – и се налага да работим още в тунела на Лола в Хънтингтън. Ясно е обаче, че до началото на сезона в Мелбърн промени в аеродинамиката ще има, а те ще продължат и през сезона. Все още не мога да кажа колко работа ни предстои в тази област, но чудесно зная, че тя е много трудна без собствена тръба.
Специалистите са на мнение, че на Брунер, както и на шефа на шаситата Даго Рьохрер, им предстои наистина много труд по формата и структурата на болида.
Малките промени при TF102, като тези направени в отворите на кутиите за въздух и оформянето на специални канали за излизането му пред задните гуми, едва ли ще направят резултатите на Тойота много по-добри от тези на TF101. Абсолютно умерените решения в областта на носа и задната част също няма да променят значително картината.
Подобряването на постиженията може да дойде от по-добрата “работа” на шасито, свалените маси и напасването с мотора.
Самият двигател също ще е по-добър, според всички информации.
Неговият създател Норберт Крейер твърди, че RVX-02 ще е значително по-гъвкав и лек…………