Притиснат от медиите почти като в Австрия през 2002 г., президентът на ФИА Жан Тод отговаря повече от един час на журналистически въпроси днес на пистата Сахир. Повод за свиканата пресконференция бе утрешната среща относно формата на квалификациите, но разговорът стана много по-сериозен относно цялостното управление на спорта и взимането на решения в него.
Тод неколкократно обясни, че според него първите две части на квалификацията са станали по-интересни, но има проблем с третата, който в голяма степен е свързан с липсата на гуми и на утрешната среща не случайно ще присъстват и хората от Пирели.
„Аз съм оптимист, че ще намерим общо и единодушно решение утре – каза Тод. – Това, което стана в Австралия бе огромно разочарование в третата част, когато хората за първи път от години в последните 3 минути не виждаха коли на пистата, а пилоти излизаха от тях. Моята позиция е, че Q1и Q2 могат просто да се оптимизират като време, като начин на провеждане и големият проблем е Q3, който вероятно би могъл да се реши с един допълнителен чифт гуми. Това би била една опция, но нека видим какво ще се реши утре.“
Тод коментира още, че негативните реакции след съботния ден в Австралия са били малко преувеличени и че е добре да се види, как ще случат нещата и днес и тогава да се решава.
„Затова насрочихме срещата за утре“, продължи Тод, който заяви, че се надява за Гран при на Китай всичко да е изяснено и ако необходимо всичко най-лесно би могло да се върне към формата от 2015 г.
Начина, по който бе променен форматът тази пролет обаче и сега се обсъждат промени в хода на сезона, извади остро темата за това как се управлява Формула 1.
„Вижте аз не съм диктатор, винаги съм мразел подобен начин на управление и винаги съм бил против диктатурата“, заяви бившият спортен директор на Пежо и Ферари в отговор на въпроса, защо ФИА и лично той не се опитат да наложат каквито и да е решения в спорта, защото е очевидно, че сегашната система на промени не работи и решения с пълно единодушие са просто невъзможни.
Жан Тод обясни, че ако утре всички са съгласни с подобна нова роля на ФИА, то вероятно ще се промени начина на управление, но до следващия конгрес през 2020 година или нещо подобно всички ще трябва да работят според сегашните норми и те няма как да не се спазват.
Седнал до него Чарли Уайтинг подробно обясни целия механизъм, по който се правят промените във Формула 1, като първо всички предложения се обсъждат в стратегическите групи за спортните и техническите правила и след това се приемат от комисията на ФИА за Формула 1. Във взимането на решения всъщност участват само част от отборите, плюс носителя на търговските права и представители на спонсорите и организаторите.
Тод не скри, че промяната в квалификацията е дошла по искане на носителя на търговските права и част от организаторите, а методът проба-грешка бил единствено възможен във Формула 1 и докато нещо не се види реално на пистата, как работи, то няма как да се оцени.
Жан Тод подчерта, че работата по Формула 1 заема всъщност едва около 10% от дейността на ФИА и той винаги е бил готов да се обсъди всяко предложение и идея, независимо от това дали идва от пилотите или феновете.
Президентът подчерта, че лично той чете всеки божи ден десетки коментари в социалните мрежи и е наясно с настроението на хората, но обърна внимание на медиите, че те сами трябва да формират малко повече позитивност.
Разговорът бе толкова дълъг и напрегнат, че по-малко от 30 минути преди началото на последната тренировка Уайтинг трябваше да напусне, за да огледа пистата, а Тод с ирония заяви, че щом трябва ще променят началния час на тренировката.
Най-оптимистичната нотка дойде в края, когато Тод каза, че онова, от което се нуждае най-много е истинска битка между големи отбори с изравнени сили….