След като обяви новия състезателен Peugeot 2008 DKR за рали Дакар 2015, Team Peugeot-Total разкри и технически подробности за автомобила с две задвижващи колела, който ще се бори с конкурентите 4х4.
Бруно Фамeн, директор на Peugeot Sport обяснява:
– Подобно на това, което направихме в 24 часа на Льо Ман, като направихме болид със затворен кокпит, решихме да предприемем иновативна концепция. Когато стане въпрос за крос-кънтри надпревари, най-големият въпрос е дали да участваш с 4 задвижващи колела или само с две. След подробно проучване на въпроса, решихме да изберем решение с един задвижващ мост, което дава редица интересни ползи.
С това смело решение отбора ще се опита да стане първият, който да спечели Дакар с две задвижващи колела и дизелов двигател. С цел да се балансират различните решения, действащите правила компенсират присъщото предимство на 4×4 автомобилите, позволявайки на автомобилите с единично задвижване да се възползват от определени предимства. Жан-Кристоф Палие, технически мениджър на проекта, ги обобщава:
– В моторния спорт теглото пречи на представянето. В случая с крос-кънтри надпреварите, на автомобилите с един задвижващ мост им е позволено да бъдат значително по-леки спрямо 4х4 автомобилите. Разрешено им е и използването на по-големи колела, което им дава определени предимства, когато стане въпрос за справяне с многото капани, свързвани с подобни терени. По-големите колела ни позволяват да минимизираме предния надвес. На практика 2008 DKR може да се катери по много стръмни терени! И това не е всичко! По-дългият ход на окачването – 460 мм вместо 250 мм, подобрява способностите при прекосяване на дюни и поемането на неравностите на пресечения терен. Това е ключово предимство в състезание като Дакар! Друго преимущество на по-големите колела е система, позволяваща дистанционното настройване от кокпита на налягането в гумите преди влизане в зона с дюни – тактика, която може да доведе до натрупване на преднина от ценни минути!
С цел пълното оползотваряване на тези плюсове, инженерите на Peugeot Sport предложиха един изключително компактен автомобил. Със своя централно разположен V6 би-турбо двигател с 340 к.с., 2008 DKR напомня за звяр, готов да се нахвърли върху препятствията. Палие казва:
– Монтирането на всички жизненоважни елементи в толкова малко пространство ни навлече доста главоболия! Малките коли имат склонност да се представят по-добре на подобни на WRC етапи с много завои, затова тази конфигурация увеличава потенциала на автомобилите с един задвижващ мост в ситуации, в които 4х4 автомобилите обикновено имат предимство.
Отвъд убеждението – изразено от Red Bull за последните две години – че автомобилите с две задвижващи колела притежават атрактивни качества, които блестят дори и през най-негостоприемните терени. Този технически подход също има смисъл за френския производител, както обяснява Бруно Фамен:
– Като се има предвид, че серийният 2008 е кросоувър с единично задвижване, оборудван с технологията Grip Control, която му позволява да минава почти навсякъде, единственото правилно решение е дериватът 2008 DKR също да приеме предизвикателствата на Дакар само с две задвижващи колела. Така че всичко, което ни остава, е да го постигнем целите си!