Тони Фернандес не съжалява за петте си години като собственик на отбор във Формула 1, но е категоричен, че този спорт го е научил как не се прави бизнес.
По-рано тази година малайзийският предприемач продаде Катерам на консорциум от швейцарски и близкоизточни инвеститори.
– Няма нищо лошо в това да опиташ и да се провалиш. Животът ми досега е невероятен. На 50 съм, а върнах Лотус в надпреварите. Никой не може да ми отнеме това. А Катерам е значително по-позната марка в момента. Удвоихме продажбите. Срещнах някои страхотни хора. И научих как да не правя бизнес. Научих какво е концентрация. Но просто не бяхме достатъчно добри, а и футболът ме радва много повече – заяви Фернандес в интервю за британския вестник Индипендънт.
Фернандес възроди бранда Лотус, но след спорове с автомобилния производител със същото име и съдебни процедури промени името на Катерам, след като купи компанията за спортни коли. Впоследствие дълго време остана шеф на екипа и сега отчита, че най-голямата му грешка при управлението е била, че не е наел някой от достатъчно голям калибър на ранен етап да се занимава с ежедневните задачи в отбора:
– Историята с името бе първият голям удар по мечтата. Продажбата на марката Лотус F1 бе голям удар. Не съм го казвал на никого, но този случай не накара да чувствам, че Формула 1 е зла и отмъстителна. След това не постигнахме реален прогрес. Много инвестиции не се реализираха и започна да става трудно. С AirAsia съм толкова педантичен – непрекъснато съм там, знам всичко, което се случва и това носи успех. Изкарах доста време във футбола и също вървим напред. Не бих казал успех, но прогрес. А в F1 много скоро разходите станаха невъзможни. Гумите бяха безплатни, когато започнах, сега се плаща за тях. Появи се и тази смяна на двигателите и цената им скочи двойно.
Предприемачът обяви още през януари пред екипа, че иска реални резултати този сезон – в противен случай ще се оттегли от Гран при. Той повтори публично това изявление по време представянето на новите пилоти малко по-късно. След като резултатите така и не дойдоха, а съперниците от Маруся записаха първи точки в историята си в Монако, търпението му явно се изчерпа и малайзиецът продаде тима.
Фернандес не обича да губи, но заяви, че моделът на разпределение на средствата във Формула 1 е сбъркан:
– Икономиката на спорта е грешна. Всички имат проблеми, всички освен Ферари, Ред Бул, Мерцедес и Макларън. Не искам да споменавам колко средства над предложеното от Макс [Мозли] едно време ограничение ни се наложи да похарчим. Така че в един момент вдигаш ръце и се предаваш. Няма смисъл да продължаваш. Всички отбори говорят как да работят заедно, а никога не го правят. В системата би трябвало да има достатъчно средства, за да могат всички да се състезават. Не казвам, че съм имал право на същия дял като Ферари или Ред Бул, но 60-70 милиона долара можеха да идват от награден фонд. Ако си намериш няколко спонсори и бюджетът стигне $120 млн., нещата ще са наред. Във футбола тимовете са толкова по-близки, а се борят неистово едни с други. И независимо дали си на върха или в дъното, получаваш достатъчно, за да оцелееш. Разликата е огромна. Получихме 30 млн. паунда, когато изпаднахме от Висшата лига (Куинс Парк Рейнджърс – б.р.) и 60 милиона, когато се върнахме. Естествено, че Манчестър Юнайтед и Челси взимат повече, но основните средства дават на всички шанс да участват.
Бизнесменът уточни, че всичко това не е критика към автомобилния спорт, който той въпреки всичко обича. Той спомена също, че нямаше да е и във футбола, ако не бе срещнал управляващия търговските права на F1 Бърни Екълстоун. След продажбата на Гран при тима си той ще се съсредоточи върху QPR, AirAsia и новите си проекти в Катерам Карс:
– Обожавам GP2 и Мото2. Мисля, че просто съм си момче за втора дивизия. В ретроспекция смятам, че може би трябваше да направим отбор за GP2, да научим всичко и след това да се изкачим до F1. Но дали се чувствам по-добре, след като напуснах Формула 1? Да. Облекчение е.