Начало Мото Световен шампионат по спийдуей: Сезонът на Бартек

Световен шампионат по спийдуей: Сезонът на Бартек

25-ият сезон на световния шампионат по спийдуей предложи незабравими емоции на феновете и битка буквално до предпоследната серия на заключителното състезание. Две седмици преди началото на първенството 4-кратният носител на короната Грег Ханкок обяви, че няма да участва в шампионата. Американецът пропусна възможността да запише рекорден 25-ти сезон, за да е близо до съпругата си, която се бори с тежка болест. Неговото място бе заето от първата резерва Робърт Ламбърт.

Новост за сезон 2019 бе въвеждането на квалификация в петък. Организаторите на шампионата целяха както удължаване на преживяването на феновете с още един ден, така и елиминиране на случайността при определяне на стартовите позиции. Записалият най-бърза обиколка имаше първи право на избор на стартова позиция. Съответно пилотите, които пропускаха петъчния ден или не записваха добри резултати, оставаха да стартират повече пъти от неблагоприятните коридори.

Форматът на състезанието се запази – 16 пилоти, 20 серии, всеки стартира по 5 пъти, след което първите 8 се разделят в два полуфинала. Първите двама от всеки полуфинал се класират за финалната гонка. Всяка една точка от предварителните серии, полуфиналите и финала важи за генералното класиране в световния шампионат.

Към първите осем от крайното класиране за сезон 2018 (Тай Уофиндън, Бартош Змаржли, Фредерик Лингрен, Мачей Яновски, Грег Ханкок (заменен от Робърт Ламбърт), Артьом Лагута, Джейсън Дойл и Емил Сейфудинов) се присъединиха първите трима от ГП Челъндж 2018 (Януш Колоджей, Нилс-Кристиан Иверсен и Антонио Линдбек)

Четирите перманентни уайлд кард отидоха при Патрик Дудек, Леон Мадсен, Матей Жагар и Мартин Васулик. За организаторите на всяко състезание бе оставена възможността да определят един пилот, който да допълни 16-те, както и две резерви, които да се включват при контузия или дисквалификация.

Сезон 2019 предложи на феновете 10 кръга отново, както и миналата година, само в Европа. От календара отпаднаха стартовете в Хорсенс (Дания) и Горжов (Полша), заменени съответно от Войенс и Вроцлав.

Преди началото на състезателната година анализаторите сочеха за основни фаворити за титлата завършилите на първите четири места през 2018-та година (Уофиндън, Змаржли, Линдгрен и Яновски). Патрик Дудек също бе сред фаворитите, след като се контузи в края на сезон 2018 и не се намеси в борбата.

Сезонът започна на 18 май и за втора поредна година националният стадион във Варшава прие откриващия старт

Но както и през 2018-та, пълните трибуни не успяха да видят свой сънародник на върха. Леон Мадсен спечели във финала от най-неудобния коридор (белия) при дебютното си състезание в шампионата. 30-годишният датчанин, който бе пръв в европейския шампионат за 2018 г., изненада специалистите и даде заявка, че ще има основна роля през целия сезон. Дудек записа успех в 4 серии преди да остане втори в полуфинала и трети на финала. Благодарение на тези класирания обаче оглави класирането с 16 точки. Надпреварата се запомни и с първата победа в серия за Робърт Ламбърт.

Вторият кръг се състоя в Словения

Кръшко прие за 14-ти път кръг от Спийдуей Гран при. За съжаление на домакините местният любимец Матей Жагар отпадна преди полуфиналите, а уайлд кард пилотът Матич Иванчич записа едва 2 точки. Със събраните 18 точки от състезанието Бартош Змаржли се изравни на върха в класирането със сънародника си Патрик Дудек и излезе с 2 пред изненадата на сезона Леон Мадсен.

Стадион „Маркета“ в чешката столица домакинства на третия кръг от шампионата

Състезанието остана в историята с най-малкия брой победи от червения коридор за сезона – едва 4, както и въобще за вътрешните коридори (общо 8 със синия). Водачът в генералното класиране Бартош Змаржли събра само 8 точки и логично отпадна преди полуфиналите. Макс Фрик, който официално заместваше контузения трикратен шампион Тай Уофиндън, успя да запише впечатляващ резултат – 13 точки и достигана до полуфинала. Победата грабна дебютантът Януш Колоджей. Мадсен записа 14 точки и се изравни на върха с Дудек, а Змаржли беше на едва 4 точки зад тях.

Малкото градче Халставик, намиращо се на 100км северно от Стокхолм, бе домакин на шведската Гран при

Тай Уофиндън пропусна второ поредно състезание и по този начин вече беше извън борбата за титлата. Емил Сейфудинов прибави 17 точки към своя актив. „Руската ракета“ направи невероятен старт във финалната гонка от жълтия коридор. Успя да поведе още в средата на първата обиколка и в крайна сметка финишира с преднина от над 50 метра пред Васулик, Яновски и Фрик. Челната тройка преди този кръг записа отчайващи резултати – Змаржли събра 8 точки и завърши последен в полуфинал 1, докато Мадсен и Дудек взеха по 7 точки и останаха извън полуфиналите. Дудек, Сейфудинов и Мадсен заплетоха троен възел на върха с по 47 пункта, а цели шестима пилоти бяха събрани в рамките на 7 точки. По всичко личеше, че битката ще продължи до самия край на първенството и ще е особено вълнуваща.

Слънчевото време и препълнените трибуни на 12-хилядния олимпийски стадион във Вроцлав бяха предпоставки за интересно състезание

През миналата година градът бе домакин на финалната надпревара от купата на нациите. Билетите за събитието бяха разпродадени месец предварително. На временното трасе цели 10 победи бяха завоювани от жълтия коридор, включително и тези на победителя Змаржли в полуфинала и финала. Добра новина за местните фенове бе и завръщането на Тай Уофиндън след получената в началото на юни контузия. Трикратният световен шампион счупи прешлен и лопатки при гостуването на Люблин в полската Екстралига. В интервю Тай призна, че е бил на косъм от парализа след счупването. Уофиндън записа 6 точки и остана на точка от полуфиналите. След 5-ия кръг отново имаше трима пилоти с равни точки на върха в класирането. Змаржли, Сейфудинов и Мадсен си деляха първото място с по 61, Васулик бе с 2 по-малко, а Дудек изостана на 6.

Гран при на Скандинавия даде началото на втората половина на сезона

Малкият шведски град Малила посрещна феновете на световния шампионат със студено, мрачно и дъждовно време. В средата на втората обиколка на серия 6 пилотът с уайлд кард Микел Микелсен избута Патрик Дудек в борба за първата позиция, последният изгуби равновесие и падна. На метри за него Фреди Лингрен сякаш инстинктивно вдигна мотора си и отскочи, за да намали контакта между машината и тялото на Дудек. За щастие полякът се отърва без сериозни последствия от сблъсъка.

Шампионът от 2017 г. Джейсън Дойл поздрави в едно от интервютата по време на обработката на трасето Фреди Лингрен за спортсменското поведение и светкавичната реакция. Самият Лингрен също получи контузия в крака и до края на състезанието накуцваше. Въпреки това успя да зарадва местните фенове с победа от жълтия коридор във финалната серия. В Малила от жълтия коридор бяха спечелени рекордните за сезона 11 победи. С победата Фреди се изкачи на 5-та позиция и се доближи на 12 точки от вече едноличния лидер Мадсен. Змаржли изостана на 6 точки от датчанина, а Сейфудинов и Васулик бяха на 7.

Седмият кръг се проведе на „Бергринг Арена“ в Тетеров, Германия

Мачей Яновски спечели финала от белия коридор и остави за себе си Змаржли, Жагар и Нилс-Кристиан Иверсен. През цялото състезание вътрешните коридори работеха много по-добре и това доведе до малкия брой изпреварвания. От червения коридор бяха постигнати 11 победи, което постави Тетеров на първо място заедно с Кръшко и Торун по този показател. А ако добавим и победите от петте победи от синия коридор, то от вътрешните два бяха постигнати 69,5% от успехите (най-много , заедно с Торун). След финала на състезанието се откроиха тримата претенденти за титлата. Леон Мадсен и Бартош Змаржли си поделяха върха с по 85 точки, а на само 7 зад тях беше „руското торпедо“.

След петгодишно отсъствие Войенс се завърна в календара за Спийдуей Гран при, а и домакините имаха сънародник в битката за короната

Именно тук Бартош Змаржли нанесе решаващ удар в борбата. Вицешампионът от 2018-та събра 18 точки, докато основните му съперници Мадсен и Сейфудинов взеха съответно 7 и 16. По този начин полякът с номер 95 излезе на първото място с актив от 103 точки и остави далеч за себе си Сейфудинов с 94 и доскорошния лидер Мадсен с 92. Въпреки че трасето се използва само за спийдуей, външните коридори събраха едва 7 победи общо (3 за белия и 4 за жълтия). Като цяло това състезание остана в статистиката с най малко изпреварвания за сезон 2019. Гран при на Дания със сигурност иска да забрави Януш Колоджей. Победителят от Прага записа 5 четвърти места и съответно активът му бе кръгла нула. Дори уайлд кард пилотите във всеки един кръг успяваха да вземат по някоя точка.

На 21 септември се проведе най-бляскавото състезание от целия календар – Гран при на Великобритания

От 2001 година столицата на Уелс Кардиф е неизменен домакин на проявата. Този сезон „Принсипалити стейдиъм“ събра над 43 хиляди души за надпреварата, която можеше да даде много отговори в борбата за титлата. След първите 3 старта Леон Мадсен бе с едва 5 точки и по всичко личеше, че няма да съхрани шансовете си за успех в първенството. След това обаче той сякаш се преобрази. В следващите две серии спечели от синия и жълтия коридор и успя да се класира за полуфиналите. Там последва победа от червения коридор и класиране за финала, където спечели пред Сейфудинов и Змаржли.

Бартек сякаш караше повече с мисъл за генералното класиране и загуби едва две точки спрямо конкурентите си. Така преди последния кръг Змаржли имаше 118 точки в актива си, Сейфудинов – 111, а Мадсен – 109. Наглед комфортна преднина, но не и невъзможна за стопяване. Януш Колоджей успя да запише едва една точка след нулата в Дания и затвърди впечатлението, че след Вроцлав представянето му тръгна стремглаво надолу.

Най-модерното специализирано съоръжение за спийдуей бе домакин на последния кръг от шампионата

Стадионът в Торун побира 15 500 души, разполага с козирка над всички трибуни, публиката е разположена максимално близо до трасето. Публиката изпълни до краен предел стадиона в очакване на втора титла за Полша в модерната Гран при след успеха на Томаш Голоб през 2010. След него поляците станаха свидетели на 4 вицешампионски титли – Ярослав Хампел (2013), Кжищоф Каспержак (2014), Патрик Дудек (2017) и Бартош Змаржли 2018(). Страната, в която спийдуеят е един от най-популярните спортове, а местните клубове се радват на по-голяма посещаемост от футболния и волейболния шампионат, жадуваше да види отново поляк на върха.

Съперниците му обаче бяха сериозни. Емил Сейфудинов, двукратен европейски шампион от 2013 и 2014 г., победител от последните 2 години в купата на нациите, както и двукратен шампион за младежи, все още гонеше първата си световна титла. Леон Мадсен бе дебютант през този сезон, но стана европейски шампион за миналата година. След третата титла на Ники Педерсен през 2008-ма пък, датчанин не бе стъпвал на най-високото стъпало в световния спидуей.

На теория задачата на Бартош беше най-лесна

Той трябваше да запише 15 точки и щеше със сигурност да грабне титлата. Но цялото напрежение и очаквания на публиката бяха върху него.

След първото завъртане и тримата фаворити спечелиха своите серии като Мадсен и Сейфудинов го направиха от жълтия коридор, а Змаржли – от червения. Титлата беше все по-близо до Бартош. В петата серия Леон Мадсен завърши пред Бартош и открадна още една точка от него. Сейфудинов също спечели своята серия, изпреварвайки сънародника си Лагута. Мадсен продължи да доминира до края на сериите, записвай още 3 победи и влизайки в полуфиналите с максимален брой точки – 15. Така успя да постави под напрежение Змаржли. Той от своя страна направи 2 колебливи серии и явно се поддаде на напрежението. Все пак в серия 20 записа победа в директен двубой със Сейфудинов и влезе в полуфиналите с 11 точки. Така преди полуфиналите Бартош Змаржли имаше 129 точки, Леон Мадсен – 124, а Емил Сейфудинов – 122.

Всеки пилот можеше да спечели максимум 6 точки до края

Това означаваше, че „руското торпедо“ бе вече без шансове за титлата. Леон Мадсен трябваше да се опита да спечели полуфинала и финала и да се надява Бартош да завърши трети или четвърти в полуфинала. При равни точки важи правилото за повече победи в шампионата (Бартош имаше 3, а Мадсен гонеше трета в Торун). При ново равенство щеше да се проведе шампионски плейоф с участието на Мадсен и Змаржли. Една серия щеше да реши титлата за сезон 2019.

Леон Мадсен спечели своя полуфинал и трябваше да чака грешка на Бартош, за да остане в борбата за титлата. В полуфинал 2 Змаржли стартира от синия коридор, успя да вземе старта на Сейфудинов и поведе още в първия завой. Оттам до края не изпусна лидерството и спечели както серията, така и световната титла. Бартош сякаш изгуби концентрация и само формално участва във финалната серия, която бе спечелена от Леон Мадсен. Датчанинът направи перфектно състезание и взе всичките 3 серии, в които участваше, записвайки рекордните за сезона 21 точки. Ако към тези 7 поредни победи добавим и последните 4 серии от Кардиф, то Леон завърши сезона с 11 поредни успеха в серии и само може да съжалява, че нямаше още един кръг.

Датчанинът спечели първото и последното състезание, както и най-бляскавото – това в Кардиф. Мечтан резултат за дебютант. До шестия кръг Леон имаше 5 финала и като че ли само контузията от лятото му попречи да е в най-доброто си физическо състояние и да грабне титлата.

В сянката на борбата за короната остана съперничеството за осмицата, която гарантира постоянно място за сезон 2020

Първите трима от проведения на 24 август в Хърватия ГП Челъндж – Мачей Жагар, Ниелс-Кристиан Иверсен и Макс Фрик – имаха сигурно място за сезон 2020. За своето място трябваше да се притесняват Лагута, Линдбек и Дудек. Последният успя да се влезе в осмицата в последния момент.

Ден след последния кръг организаторите на шампионата обявиха и четиримата души, които получават перманентен уайлд кард. Нямаше особено изненади. Тай Уофиндън като трикратен шампион взе първия. Останалите 3 получиха Артьом Лагута (завършил на 11-то място), Антонио Линдбек(12-ти) и Грег Ханкок, който пропусна целия сезон. Януш Колоджей няма да кара догодина. Организаторите на шампионата обявиха и резервите за сезон 2020 – Мартин Смолински (Германия), Микел Микелсен(Дания), Бартош Смектала (Полша), Андреас Томпсен (Дания), Понтус Аспгрен (Швеция) и Дмитри Берже (Франция).

За 2020 г. не се очакват особени промени в календара, освен връщането на Гран при на Великобритания отново през лятото.

Изпратихме вълнуващ сезон. Очакванията са за още по-оспорвана борба за титлата догодина!