Сузука е създадена като тест писта за Хонда от Джон Хугенхолц. Както и за Спа-Франкоршамп в Белгия, така и за японското трасе се твърди, че там се отличават момчетата от мъжете. Бързи смени на посоката, технични комплекси от криви, тест на рефлексите и бързината са характеристиките, превръщащи Сузука в наистина невероятно трасе.
Основни факти
– Този уикенд Гран при на Япония ще се проведе за 22-и път на Сузука. Състезанието се провежда за първи път на Фуджи през 1976 г., където се състои още веднъж преди Япония да отпадне от календара. Кръгът се връща през 1987 г. и с изключение на стартовете от 207 и 2008-а (отново на Фуджи) винаги се прави на Сузука.
– Трасето е създадено през 1962 г. от Джон Хугенхолц като тест писта за Хонда. Днес е сред най-известните в света и там се намират някои от най-прочутите завои: S-поредицата, Спуун, 130R.
– Това е единствената писта, чиято форма наподобява цифрата осем – трасето пресича само себе си.
– Това е и единствената писта в F1, където има и увеселителен парк!
Надпреварите в Япония
– Няколко пилоти са печелили по два пъти на Сузука, като сред тях са Мика Хакинен, Деймън Хил и Аертон Сена. Най-успешният състезател там е Михаел Шумахер с 6 победи – през 1995, 1997, 2000, 2001, 2002 и 2004 г. Седемкратният световен шампион е стартирал в това състезание от първа позиция рекордните 8 пъти.
– Най-противоречивата японска Гран при е от 1989 г. Тогава е кулминацията във враждата между Аертон Сена и Ален Прост, като бразилецът удря съперника си в последния шикан, тъй като не желае да му даде път. Прост отпада, а Сена продължава в състезанието, изпреварва Алесандро Нанини и печели. Впоследствие обаче е дисквалифициран за пропускане на шикан и Ален взима титлата. Победата е дадена на Нанини и остава единствена в кариерата му.
Анализ
– Сузука подлага на натоварване почти всеки елемент от колите. Двигателите работят на максимум в продължение на 67% от обиколката. Износването на гумите е високо, спирачките също са подложени на сериозен стрес. Затова спокойно могат да се окачват някой и друг гръмнал мотор, няколко излитания от трасето и много пепеляк по време на състезанието.
– Най-добрата възможност за изпреварване е бавният шикан Касио, но е възможно да се направят достатъчно добри маневри и на други места.
– S-кривите са жизненоважни за постигането на добро време в тура. критична точка е и Спуун – двоен ляв завой.
Какво се случи миналата година
Квалификацията се превърна в истински хаос, след като няколко пилоти – сред тях Хайме Алгерсуари, Тимо Глок, Хейки Ковалайнен, Себастиен Буеми – имаха сериозни излитания от пистата. Глок дори бе с тежка контузия вследствие на катастрофата си и не кара в надпреварата. Себастиан Фетел спечели първата позиция на стартовата решетка, а цял куп пилот отнесоха наказания (преместване с пет места на грида) за пренебрегване на жълти знамена – сред тях Дженсън Бътън и Рубенс Барикело от Браун Гран при, все още борещи се за титлите през сезон 2009 г. След това подреждането на пилотите на решетката се оказа определено доста сложно. Фетел от своя страна не разочарова Ред Бул и контролира темпото от старта до финала, финиширайки на 4 секунди пред Ярно Трули (тогава с Тойота) и 6 пред Люис Хамилтън (Макларън).