Сервизът Супер Дизел на околовръстния път на София до новата детелина за Драгалевци със сигурност може да се сравни като ниво с Формула 1 спрямо останалите в своята специфична област – диагностика и ремонт на дизелови двигатели. Не го казваме ние, а представители на световни компании като Бош и Делфи.
Сервизът е с повече от 20-годишна история. Създаден е от Цветан Цветанов, който в цяла София е познат като Цецо Дизела. Подобен прякор говори много, но оценката на германците, които са определили предприятието за официален Бош дизел център на Балканите и го дават за еталон в цяла Европа, е може би по-важна.
Наскоро британски представител на другия гигант в техниката – Делфи – потърсил с прът прах в халетата и бил повече от впечатлен от блестящата чистота и ред, а те са в основата на добрата работа с високите технологии, част от които са наистина съизмерими с тези в Гран при и Льо Ман.
В центъра се диагностицират и ремонтират всякакви дизелови мотори – както на леки автомобили, така и на цели 7 камиона едновременно. Оторизацията на центъра е да ремонтира гаранционна и извънгаранционна техника и да дава собствена гаранция след ремонта.
Персоналът е висококвалифициран. Всеки член от екипа, който се състои от около 25 човека, преминава 3 – 4-годишни курса, най-често в Германия и Австрия, а лектори от чужбина идват и у нас.
Техниката, с която се работи, изисква много познания и внимание, като немалка част от нея е свързана директно с производителите. От тях се ползва пряка информация в реално време по сателит за конкретния детайл и неговите настройки.
Съоръженията са най-различни, специфични. Всичко започва с качване на система Комън Рейл с цялата й периферия първо на стенд за проверка, където се откриват проблемите.
Технология с ултразвук открива неточности в работата на инжекторите например.
Когато се появиха системите Комън Рейл никой не можеше да прави ремонти извън заводите производители. Сега това е възможно и се извършва в Бош Дизел Център както подобава – при стерилна чистота и постоянна температура на въздуха. Повече от впечатляващо е, че в центъра могат да се ремонтират и настройват цели 21 дюзи едновременно.
Интересна е фината работа по ремонта на инжекторите и помпите, която се извършва със специални уреди и инструменти, а след това всичко се качва на стендовете, проверява се и настройва както предписва производителят. Всеки инжектор придобива собствен код, който се генерира от системата, която е свързана с главния център в чужбина, и след това по него се разпознава при последващото монтиране и работа. Кодът се изписва на малък стикер, който се залепва на инжектора.
Ремонтират се и по-стари образци системи, като помпа-дюза, отново според изискванията на производителите и тяхната технология.
Когато дадено звено е ремонтирано, е много важно правилното му връщане в автомобила и синхронизацията с компютъра. Всичко се изгражда чрез оригиналната технология на производителите. В центъра има оригинални тестери – лаптопи на Бош, Дензо, Делфи. Само за софтуера на Бош, който се обновява непрекъснато, Супер Дизел плаща 15 000-16 000 лв. всяка година.
Защитата на програмите е огромна, с 10-цифрени кодове, за да се ползват именно от тези, които имат достъп до тях.
След подобна информация логично идва въпросът – дали всичко в Супер Дизел не е прекалено скъпо.
– Напротив, най-евтините оригинални части са именно при нас, защото ние сме официалният вносител за България и имаме най-ниските цени – категоричен е Цветан Цветанов, който е убеден също така, че ако някой продава по-ниско, значи не е оригинална стока.
Той е много горд и с факта, че когато даден детайл се заменя, в неговия център се поставя задължително чисто нова част, а не вече използвана, което създава сравнително бързо нови проблеми.