От: Йордан Севов
Снимки: Citroen, Peugeot, Subaru, Ford
“Имам притеснения за утрешния ден”, заяви водачът в рали Акрополис Петер Солберг в съботната вечер само няколко часа преди решителния трети последен ден от надпреварата.
Само няколко минути по-късно притесненията му започнаха да се оправдават, след като тим шефът на Субару Дейвид Лепуорт се завърна в павилиона на екипа с документ номер 2.18 на ФИА: Шампионският екип Солберг/Милс, състезаващ се с кола номер 1, бе наказан с 30 секунди, защото импресата на норвежеца е преминала времевата контрола 13D без задни калобрани!
Така преднината на Солберг преди последния ден намаля от 58,5 сек на едва 28,5 сек.
“Това, което се случи вчера при смяната на една от задните пренасящи усилието щанги, бе наистина смешно. Сега, когато се сетя за това, се смея с удоволствие”, заяви победителят Солберг след края на ралито. В последния ден шампионът отново увеличи преднината си пред преследващите го Ровенпера и Льоб на повече от 32 сек. “Удоволствието за мен обаче бе огромно, защото обичам да се боря с останалите и да карам на ръба на възможностите си, вместо да подхождам тактически към надпреварата. Сега имах възможност да се науча да променям стратегията си в движение”, разсъждаваше световният шампион след края на надпреварата.
Солберг поведе в Гърция след само три от общо 22-та специални етапа. Той задържа преднината си до края, въпреки че проблеми в спирачната система го принудиха да използва само ръчната си спирачка повече от 20 км. Победата му бе убедителна, независимо от това, че преднината му пред останалите се увеличаваше или намаляваше. Решителния си аванс той извоюва още в първия ден с пет най-добри времена, след като конкурентите му се бореха с проблеми с гумите и настройките си.
Да вземем за пример водача във временното класиране Себастиян Льоб със Ситроен. В това си качество французинът трябваше да излезе първи по гръцките каменисти пътища – една определено неизгодна позиция. Ксарата на французина не бе оптимално настроена, гумите не пасваха добре на трасето и Льоб определено се бореше с нестабилна задница. Този феномен всъщност изживяха в Гърция всички тимове, каращи с Мишлен, които две седмици по-рано в горещия Кипър имаха невероятен успех с гумите тип Z и GW. Всички участници в Акрополис очакваха високи температури и в Гърция, където обикновено прашните и каменисти пътища подхождат на тези гуми. Всички, снабдявани от френската фирма тимове, очакваха отново добро представяне. Специално за този случай обаче от Мишлен бяха подготвили един нов тип – TDE, който да бъде достатъчно надежден и подходящ за топло време. В Гърция обаче за първи път от доста години бе хладно и влажно. Освен това валеше доста често. По трасето имаше предимно кал и локви.
Така че TDE бе всичко друго освен идеален за настоящите условия и бе рядко използван. По-широко използван бе тип Z, който бе избран четири седмици преди началото на ралито, както повелява правилникът.
Така условията се промениха в полза на световния шампион, за когото Пирели с тип XR и KP се бяха постарали да покрият абсолютно всички условия на ралито и капризите на времето.
И така докато Льоб се нуждаеше от повече от един ден, за да спечели първата си етапна победа от общо шест в цялото рали, а двете коли на