Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Смит: Работата ни премина много по-гладко

Смит: Работата ни премина много по-гладко

22
0

Главният конструктор на Форс Индия Марк Смит отговаря на въпросите, свързани с новия болид на тима VJM03.

– Миналата зима Форс Индия трябваше да се справи с доста късна смяна доставчика на двигатели, като се прехвърли и към скоростната кутия на Макларън. Как преминаха нещата този път?

– Много по-гладко. От самото начало на конструирането на VJM03 се знаеше какви ще са агрегатът и трансмисията през 2010 г., а това ни даде сериозно предимство в сравнение със същия процес при VJM02. Като цяло ключовите отношения се установяват по-рано и получаваме нужните ни данни далеч по-навреме. Резултатът е много по-гладък процес на работа и развитие.

– През 2010 г. колите няма да се зареждат с гориво по време на надпреварите, предните гуми са по-тесни, има и други забрани. Тези промени ли доминираха действията ви?

– По отношение на конструкцията това бяха основните фактори със сериозно влияние. Капаците на гумите бяха аеродинамичен компонент, който вече не е разрешен – свалихме ги и работихме по нова конфигурация. Забраната на зареждането имаше значително влияние върху доста неща, като базата, разположението на охладителните системи, начинът на действие на горивната система, който трябваше да се адаптира така, че да работи без да постъпва нов бензин на всеки двайсетина обиколки. Предните гуми имаха малко влияние по отношение на аеродинамиката.

– Какви са разликите между VJM03 и миналогодишната кола?

– В сегашния ни автомобил от една страна са развити характеристики на предшественика му, които работеха добре в края на 2009 г. В други отношения е доста различен. Най-еволюиралата част е задницата на колата. След като всички имат едногодишен опит с двойните дифузьори, през 2010 г. си вършим работата в тази област далеч по-мъдро. Системата вече е много по-добре вградена, а не набързо монтирана – изпипахме елементите, както се случи миналия сезон. И със скоростната кутия вече се работи малко по-лесно, така че съществуват някои значителни разлики.

– Как се отразява въвеждането на по-тесни предни гуми?

– Основно по начина, по който ще повлияят на баланса. Но ще разберем реално едва след първите реални тестове. С много гориво на борда се очаква и гумите да са подложени на много по-сериозно натоварване по време на състезанията. От тази гледна точка те трябва да се пазят много сериозно и някои комбинации пилот/кола ще имат предимство по този показател.

– Колко усилия вложихте в изчисленията за новия резервоар? По принцип ако някой обърка точно този елемент, може да има неприятности в надпревари, в които се консумира много бензин като тези в Монреал и Валенсия.

– Вложихме много сериозни усилия. Тъй като размерът на резервоара влияе на много неща по колата, бе важно да постигнем максимална точност. Първо проучихме историческите данни, след това изчислихме ефекта от различните фактори и как всичко ще се отрази на времената за обиколка. По отношение предвиждането на консумацията Мерцедес изиграха сериозна роля.

– Какви ще са последствията от увеличеното количество на горивото?

– По отношение на времената за обиколка – очевидно много големи. Говорим за разлика от порядъка на до 5 секунди. Със сигурност автомобилите ще са значително по-бавни в началото на надпреварите. Трябва да се грижиш и за спирачките. Имаме си методи за следене охлаждането на спирачните системи, като вече настроихме всичко спрямо новите изисквания.

– Миналата година бързо изоставихте опцията за подвижен горен елемент на предното крило, тъй като въвеждането й щеше да забави развитието на цялото крило. Сега по-важно ли ще е присъствието на тази система?

– Според мен има потенциал да е по-важно. В падока миналия сезон за това не се говореше много. Впечатлението не бе, че това е сериозна помощ за пилотите, така че нямаше проблем да липсва при нас. Сега обаче ще е хубаво да имаме и тази система от гледна точка на по-различното управление.

– Като цяло доволен ли сте от свършената работа?

– Ще съм в състояние да отговоря на този въпрос едва след първия старт. Темповете на развитие във Формула 1 бяха много сериозни през миналата година и логично се запазиха такива и през зимата. Как това ще се прояви на трасето, остава да видим.