Разработката на новия Ситроен С-Елизе WTCC навлиза във финалната си фаза. Френската компания ще дебютира този сезон в световния шампионат за туристически автомобили, като пилоти на отбора ще са деветкратният WRC шампион Себастиен Льоб, четирикратният носител на короната в WTCC Иван Мюлер и Хосе-Мария Лопес.
Техническият директор на екипа Ксавие-Местелан Пиньон разказва докъде е стигнала работата на тима.
– Кои бяха основните фази в проекта С-Елизе WTCC досега?
– През зимата на 2012 г. трансформирахме DS3 WRC в лаборатория на колела, за да си отговорим на въпроси, възникнали при разработката на колата ни за световния шампионат с туристически автомобили. Предварителната работа ни позволи да сме по-ефекти при създаването на С-Елизе WTCC, който излезе на писта за първи път в средата на юли 2013 г. До края на миналата година подобрихме издръжливостта и представянето на модела с въвеждането на нови компоненти. В началото на 2014-та техническата концепция е почти изцяло приключена и сега се концентрираме върху това колко бихме могли да я експлоатираме. Прогрес се прави с настройките, гумите и използването на колата от пилотите.
– На кои писти тествахте?
– Търсихме трасета с условия, каквито ще има по време на шампионата вместо систематично да използваме пистите от календара. Бяхме на Хунгароринг и Монца – разликата помежду им е огромна. В началото на годината партньорите ни от Абу Даби ни дадоха възможността да караме на Яс Марина. Възползвахме се от факта, че там бе по-топло, отколкото в Европа, но пък ни валя!
– Кои бяха основните научени уроци по време на развитието?
– При новите правила за WTCC всички параметри се променят. Автомобилите за 2014 г. са по-големи, по-леки и по-мощни. Дори толкова опитен пилот като Иван Мюлер няма база за сравнение! Знаехме, разбира се, че аеродинамиката е от значение, но представа нямахме колко. Работихме много в тази област, използвахме CFD, няколко пъти бяхме в аеродинамичния тунел. Финалният вариант на автомобила все още не е бил на писта – няма да излезе до последния тест преди началото на сезона.
– Аеродинамиката със сигурност не е единствената област, в която има прогрес?
– Така е, всеки компонент имаше нужда от внимание. Окачването например – в началото започнахме да проектираме геометрията чрез това, което познаваме най-добре: Ксара кит-кар, с предно задвижване, създадена за асфалт. След някои пречки и известни грижи достигнахме необходимите ефективност и издръжливост. Моторът бе по-лесна задача. Двигателят на С-Елизе WTCC е еволюция на използвания в DS3 WRC, използван вече четири сезона в ралита. Определени технологии не са толкова важни или полезни на писта и бързо постигнахме удовлетворяващ резултат. Дори с допълнителните 50 к.с. не сме имали сериозни проблеми с издръжливостта.
– Кои са следващите срокове?
– Имам планирани още три теста преди началото на шампионата. На един от тях ще сме с два С-Елизе WTCC, за да натрупаме максимум дистанция, както и за да имат възможност Себ, Хосе-Мария и Иван да карат колата. Те ще позволят и на пилотите да подобрят връзките със състезателните си инженери. Ще прегледаме дали методите, оборудването ни и всичко останало, специфично за категорията, е наред.
– Кога ще бъде хомологиран автомобилът?
– Ще го представим на ФИА в средата на март. След това определен брой компоненти ще бъдат замразени и промени ще могат да се правят чрез използването на уайлдкард. Искаме да подготвим силен и стабилен автомобил още за първия старт. Трябва да сме готови за Маракеш!