Клас Open ще изчезне, но някои производители в MotoGP ще продължат да получават технически отстъпки, когато контролния ECU стане задърлжителен през 2016 г.
Сегашните машини от клас Open получават компенсации, като повече гориво, гуми, двигатели и тестове, защото използват стандартен софтуер на ECU. Тези обещетения се дават и на отборите от опция Factory, ако не са спечелили състезание през 2013 г. или са нови в MotoGP. Това означава, че този сезон облагодетелствани са Ducati, Suzuki и Aprilia, но не са Honda и Yamaha. И това ще продължи.
Корадо Чекинели – технологичен директор на MotoGP, коментира по време на тестовете на Сепанг: Въпросът с пакета от компенсации за производителите, които не са имали добри резултати, трябва да се реши. За 2016 г. ще има единни технически правила, но има доста противоречия. Заради единните правила, предимствата за неконкурентните производители ще бъдат отнети. Сега има два вида правила – за Open и за Factory Option, между които може да се избира. Имената Open и Factory ще бъдат заличени през 2016 г., тъй като те дават възможност за двойни наредби. В бъдеще ще имаме само един набор от правила, но все пак ще се дадат някои предимства за тези отбори с по-ниска конкурентоспособност. Но това ще зависи изцяло от резултатите. Тя няма да бъде избор клас, както е сега. Това ще бъде врешение за всички мотори от всеки производител. Няма да има например разделение като сега за някои машини Honda да важат правилата в клас Factory, а за други в клас Open.
Критериите за вземане на решение, по които производителите получават ползи, ще бъдат подобни на тези, които са в момента за Ducati, Suzuki и Aprilia.
Чекинели продължава: Все още се обсъжда, какви резултати ще са необходими. Може би след като се спечели една победа или второ място, плюс трето или три трети места на суха писта от 2014 г. Докато не се постигнат такива резултати, вероятно ще получи повече гориво на състезание (лимита за 2016 г. е 22 л) и свободен дизайн на двигателя, така че за няма замразяване на развитието по време на сезона. Да кажем, че Honda и Yamaha все още ще имат замразени двигатели в началото на 2016 г. Надяваме се и за Ducati също да бъдат замразени, защото ще са постигнали установените резултатите. С основание можем да приемем, че за Suzuki и Aprilia няма да бъдат замразени, а също и за новодошлите, както например KTM през 2017 г. За мен помощта не може да включва повече меки гуми. Мисля, че би било погрешно с новия доставчик на гуми Michelin да въвеждаме тази промяна. Това също е в процес на обсъждане.
По отношение на броя на двигателите за сезон 2016, Чекинели иска да види 9 като стандарт за целия сезон, но Асоциацията на производителите държи броят им да е по малък. Чекинели казва: Личното ми мнение е, че брот на двигателите трябва да се основава на обема на разходите и той трябва да е оптимален, а не възможно най-малък. В момента брот на двигателите е 5, но той ще се увеличи на 6, като се има предвид, че броя на състезанията ще се увеличи. В момента дискусита е между 6 и 9 мотора. Моята позиция е, че 9 е оптималния брой, с който могат да ес намалят разходите. Искам да кажа, че 9 двигателя с тяхната спецификация ще струват по-малко от 6 със съответната им спецификация, защото трябва да се издръжливи. Ако искате да се използва един двигател за шампионата, то той ще струва повече от 9. Мисля, че трябва да има 9 със замразен дизайн и 12 със свободен дизайн. Това е дискусията, коята сега се води вътре в MSMA. Според мен те трябва да обсъждат между 6 и 9 двигателя, като единственото предимство за развитие или замразяване на двигателите, ще се бъзира на резултатите. Броят на двигателите трябва да е същият.
При срещата на MSMA на Сепанг не бе постигнато единодушно съгласие за броя на двигателите през 2016 г. , което означава, че въпросът ще се решава от Гран При Комисията.