Нико Розберг спечели Гран при на Белгия, а на подиума с него се качиха Даниел Рикиардо (Ред Бул) и съотборникът му в Мерцедес Люис Хамилтън. Надпреварата на пистата Спа започна хаотично с няколко удара в първата обиколка. Малко по-късно бе спряна заради тежка катастрофа на Кевин Магнусен, а след подновяването нямаше повече сериозни инциденти.
В последния момент преди надпреварата имаше объркване относно решение на ФИА откъде ще стартира Люис Хамилтън. Стюардите бяха обявили, че пилотът на Мерцедес ще тръгне от питлейна заради повреден печат на скоростната кутия. Впоследствие се оказа, че всичко е било извършено под необходимото наблюдение от представител на федерацията. При това положение стюардите постановиха, че е била сменена скоростна кутия и това означава пет места назад на старта (или общо 60). Люис бе 21-ви на грида до Фернандо Алонсо (Макларън), който се пошегува, че всъщност двамата са на първа редица – отзад напред.
Температурата на трасето бе 39 градуса преди старта, тази на въздуха – 29.
Still hot in Belgium but less than before. Ambient temperature 29 degrees centigrade, 39 degrees track temperature (5 less than yesterday)
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 28 August 2016
Маркус Ериксон стартира от питлейна, на чийто изход излезе, за да изчака съперниците си да направят загряваща обиколка. Хамилтън бе с гуми медиум, докато в челото съотборникът му Розберг, както и Рикиардо и пилотите на Ферари бяха със софт. Останалите състезатели в топ 10 потеглиха със суперсофт.
.@LewisHamilton and @alo_oficial will start on the medium tyre and go long: everyone else on supersoft and soft #F1 #Spa
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 28 August 2016
Розберг се измъкна старта, Верстапен малко се забави и Ферари-тата почти го задминаха, но се удариха. Фетел се завъртя по средата на трасето, докато Макс се опита да си върне втората позиция и се блъсна в Райконен. Кими също изостана, Нико Хюлкенберг излезе втори. „Те просто се удариха в мен”, обобщи холандецът по радиото. Финландецът се обади, че има повреди. Дженсън Бътън и Паскал Верлайн отпаднаха в дъното на колоната, след като пилотът на Мейнър удари Макларън-а на британеца.
Верстапен влезе в бокса за смяна на нос (сложи гуми медиум). Същото стори и Райконен, чийто болид гореше! През това време на трасето задна дясна гума на Карлос Сайнц експлодира и пилотът на Торо Росо се завъртя и изхвърча от трасето. При инцидента задното му крило се счупи и изкриви, а рейс контролът включи режим на виртуална кола за сигурност.
LAP 1/44: Chaos at the start for Ferrari as both drivers collide
RAI P19
VET P22#BelgianGP pic.twitter.com/k92AZFC7VR— Formula 1 (@F1) 28 August 2016
Cuando no hay sitio para tres…
Salida accidentada entre Verstappen y los dos Ferrari.#BelgianGP pic.twitter.com/gGthGSECjX— Movistar F1 (@movistar_F1) 28 August 2016
How Formula 1 drivers build IKEA furniture.#BelgianGP #ABCF1 #F1 pic.twitter.com/sExmHqm7ys
— Box Of Neutrals (@BoxOfNeutrals) 28 August 2016
В шестата от общо 44 обиколки Кевин Магнусен катастрофира тежко на Червената вода. На трасето излезе кола за сигурност. Моментът бе използван от пилоти със суперсофт за смяна на гуми.
La voiture de Magnussen 😱 #BelgianGP pic.twitter.com/a1Qn63mij9
— La F1® sur CANAL+ (@CanalPlusF1) 28 August 2016
След серията пистопове Розберг водеше пред Рикиардо, Хюлкенберг (вече със софт), Алонсо, Хамилтън. Следващите в колоната Маса, Перес, Квят, Палмър, Грожан, Фетел, Ботас, Гутиерес бяха сложили гуми софт. Верстапен бе 14-ти.
В деветия тур рейс контролът реши да спре състезанието, докато маршалите поправят предпазната стена от гуми, в която се блъсна Магнусен.
LAP 10/44: Drivers have all headed back to the pits after the RED FLAG at Spa #BelgianGP pic.twitter.com/laObe4KBz1
— Formula 1 (@F1) 28 August 2016
PROVISIONAL CLASSIFICATION: LAP 10/44 (RED FLAG)
MAG, ERI, SAI, BUT and WEH all out of the race#BelgianGP pic.twitter.com/EIwpHELeh8
— Formula 1 (@F1) 28 August 2016
Under the red flag, tyre changes are allowed. So it’s an extra ‘free’ pit stop, effectively.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 28 August 2016
Верстапен използва прекъсването, за да отиде на питуола на тима си да търси обяснение за катастрофата в началото на състезанието. Кристиан Хорнер му обясни свиването на Фетел, заради което се стигна до сблъсъка на Макс с Кими.
Надпреварата бе подновена след близо четвърт час. Междувременно Магнусен отиде в медицинския център. Пилотът на Рено бе с контузия на левия глезен след катастрофата си.
При рестарта Розберг вече бе с гуми медиум, Рикиардо остана със софт. Хюлкенберг, Алонсо, Хамилтън и Маса – също със софт.
Looks like soft tyres are the most popular choice @nico_rosberg has gone for medium; @HulkHulkenberg didn’t change tyres at all.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 28 August 2016
Колата за сигурност изведе болидите от питлейна и се прибра след един тур – надпреварата бе възобновена в 11-ата обиколка. В 12-ата Хамилтън изпревари Алонсо. Райконен и Верстапен пак се сбутаха – този път в борбата за 14-та позиция. Ядосан, Кими попита дали трябва да върне мястото при положение, че „очевидно единствената му цел е да ме избута напълно от пистата”. Финландецът пропусна пилота на Ред Бул, моментално го атакува отново и поведението на Верстапен предизвика ново избухване: „Стига вече, това е абсурдно!”
Розберг бе на 1,212 сек пред Рикиардо. Хюлкенберг вървеше на 4,6 сек зад Ред Бул-а, а Хамилтън – на секунда и половина зад Форс Индия-та. До 16-ия тур Нико вече имаше аванс от над 2,5 секунди, докато Хамилтън вече се бе залепил за Хюлкенберг. Англичанинът атакува и го изпревари в 18-ия тур, взимайки третата позиция – на 6,2 сек зад Рикиардо.
So now we have @LewisHamilton up into third. From last. He’s on the soft, but Rosberg is pulling away on the mediums in the lead.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 28 August 2016
LAP 18/44: HAM has HUL in his sights 🎯
And he passes the German to take P3 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/cVYtOZq2jv
— Formula 1 (@F1) 28 August 2016
Хамилтън се обади по радиото в 21-ата обиколка и съобщи, че колата му се пързаля сериозно. В 22-ата влезе в бокса и сложи отново софт. Според Пирели бе малко вероятно да изкара до края на състезанието с този комплект гуми. Англичанинът излезе на осма позиция.
В 23-ия тур Алонсо и Хюлкенберг се сбутаха на излизане от питлейна. Пилотът на Форс Индия излезе пред испанеца, който бе пуснат опасно пред съперника.
Верстапен (след поредния удар – този път с Перес) и Фетел водеха ожесточена борба за осма позиция. Себастиан го изпревари на старт-финалната права, холандецът си върна мястото на правата Кемъл преди четирикратният световен шампион да го задмине отново.
Розберг на свой ред мина през бокса в 27-ия тур и отново сложи медиум. Ботас тъкмо изпревари Верстапен и пилотът на Ред Бул влезе в бокса, където взе комплект софт.
LAP 26/44
VET passes VES
VES passes VET
Terrific racing 👏#BelgianGP pic.twitter.com/KoY6ApVYDI
— Formula 1 (@F1) 28 August 2016
След тези спирания в пита Розберг бе на 10,4 сек пред Рикиардо. Хамилтън се доближи на под секунда до пилота на Ред Бул. Хюлкенберг бе четвърти, следван от Перес, Алонсо, Маса, Фетел, Ботас, Райконен.
Хамилтън спря отново в бокса в 33-ата обиколка, сложи гуми медиум, излезе пред Перес и зад Хюлкенберг. В 34-ата изпревари немския пилот на Форс Индия, като бе на близо 20 секунди зад Даниел Рикиардо 11 тура преди финала.
PROVISIONAL CLASSIFICATION
TEN LAPS TO GO#BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/C7LzUsK29p
— Formula 1 (@F1) 28 August 2016
Хамилтън малко по малко се доближаваше до Рикиардо, дори записа най-бързия тур в състезанието. Разликата стигна 11-11,5 сек.
Ботас изпревари Маса и зае осмото място, след което подгони Алонсо. Фелипе загуби още една позиция – от Кими Райконен. До края на надпреварата обаче нямаше повече размествания. Розберг пресече финала пръв, последван от Рикиардо и Хамилтън. Хюлкенберг и Перес се класираха четвърти и пети. Топ 10 допълниха Фетел, Алонсо, Ботас, Райконен и Маса.
Final timing screen from the #BelgianGP pic.twitter.com/gZpN9lw24l
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 28 August 2016