Техническият директор на Уилямс Сам Майкъл за работата с новия FW33 по време на първите предсезонни тестове във Формула 1, провеждащи се на пистата Рикардо Тормо до Валенсия.
– Върху кои области от новия автомобил се фокусирахте във Валенсия?
– Направихме няколко основни механични теста плюс проверки на аерорежимите, за да сме сигурни, че колата върви според плановете ни. Всичко работи и всички натоварвания са прецизно измерени.
– Така че като цяло успешни тренировки?
– Успешни от гледна точка на факта, че отхвърлихме доста неща. Плановете ни до края са да покрием още повече километри и постепенно да въвеждаме новите системи.
– Какъв бе проблемът с KERS през първия ден?
– Имахме проблем с генератора, което ни коства около два часа и половина. Бяхме наясно за какво точно иде реч, така че разкачихме системата и на практика не работихме следобеда. Нямаше особени грижи с температурите или някои от другите системи.
– Отборът използва вариант на KERS с батерия този сезон. Как беше разработен той?
– KERS се състои от три основни части. Батерията е конструирана и сглобена от Уилямс, но реалният източник на елементите е външен. Това е много по-ефективен метод на работа от гледна точка на разходите за компания като нашата. Втората част е генераторът и електрониката към него, които също са наше дело. Свързването с двигателя вече е направено от Косуърт.
– Сериозен интерес бе проявен към задната част на FW33 – каква е философията зад новата конструкция?
– Основните промени са около кутията на скоростите и разположението на диференциала. Както и при повечето други отбори, целта е да се постигне възможно най-голямо изчистване на потока въздух към задното крило. Вижда се ясно, че сме повдигнали горното А-рамо и окачването, като сме избрали конфигурация под формата на Z, каквато бе широко използвана в началото на 90-те години [на миналия век]. Изборът на пулрод система бе лесно решение за конструкцията в нашия случай, тъй като означава, че намалихме до минимум блокирането на задницата. Освен това скоростната кутия е най-малката, произвеждана от нас и е разположена най-ниско от всички досега. Всички тези важни решения бяха взети още през март 2010 г. и от онзи момент работихме здраво, за да осигурим издръжливост на компонентите чрез продължителни тестове на динамометъра.
– Колко бързо се активира системата за движение на задното крило и как работи?
– Чрез хидравлика и активирането отнема няколко милисекунди. Когато пилотът пусне копчето или натисне спирачките, крилото се връща в нормална позиция. При тестовете на симулатора помолихме състезателите да задържат бутона, за да може системата автоматично да се включи при натискане на спирачките, но в определени ситуации не искаш пилотът ти да го връща [обратно] преди спиране.
– Как се представят гумите на Пирели?
– Твърде рано е. Има известно износване, но пък няма кой знае какво късане на гумата. Не сме изминали достатъчно разстояние, за да напаснем реглажите така, както искаме, така че не извличаме максимума от Пирели. Сместа медиум обаче изглежда доста твърда в настоящите условия.
– Рубенс [Барикело] даде мнението си за броя копчета на волана – това притеснява ли ви?
– Със сигурност пилотите са доста заети в кокпита, особено след връщането на KERS. Видяхме някои от възможните затруднения по време на тестовете в симулатора през зимата. Натоварването на състезателите обаче е нещо, с което ще трябва да свикнат.
– Броят бутони наложи ли промяна конструкцията на волана за тази година?
– Всъщност не. Някои копчета бяха преместени, за да може да се работи с тях по-лесно – като това за задното крило например, тъй като при излизане от завой пилотът трябва да го натисне, за да намали челното съпротивление. Като цяло конфигурацията обаче е подобна на миналогодишната.
– Транспортните камиони и униформите на екипа изглеждат доста изчистени. Има ли проблеми с партньорите за 2011 г.?
– Не, няма такова нещо. Както бе подчертано многократно през зимата, бюджетът ни за 2011 г. е подсигурен. В момента колата е с междинни цветове, а механиците нямат лога по екипите, защото реалната визия ще бъде показана в края на февруари и не искаме да съсипваме изненадата!