Формула 1 се сбогува с 2,4-литровите V8 двигатели – Гран при на Бразилия е последната надпревара с тях преди въвеждането на турбоагрегатите 1,6 V6 от догодина.
Един от най-успешните мотори от използваните понастоящем е този на Рено. С него са спечелени 5 конструкторски и пилотски корони (2006, 2010, 2011, 2012 и 2013 г.) от осем възможни, 59 победи, 65 полпозишъна и са направени 55 най-бързи обиколки. Рено Спорт F1 възнамеряват да приключат също толкова силно и последния старт на V8, връщайки се все пак в историята и славните моменти, за които агрегатът има голяма роля.
– Гран при на Бразилия ще е особено специална, тъй като аз лично познавам само настоящите двигатели за Формула 1 – споделя шефът операции на пистата в Рено Спорт F1 Реми Тафен. – Мнозина в питлейна ще кажат същото. В ерата на V8 се стараехме да правим болидите по-бързи, използвайки всичко, освен чистата мощност на моторите. Научихме много неща – по-добро интегриране, по-голяма икономия на гориво, как да използваме в по-сериозна степен други системи – като изпускателната например. Винаги мислим какво бихме могли да подобрим. Но честно казано, постигнали сме страшно много неща, с които можем да се гордеем. Наистина смятам, че Рено и екипите с нашия мотор демонстрираха как се прави и използва агрегат по най-ефективния възможен начин! Дори от повредите понякога се учат много неща, тъй като при тях се стигат лимитите.
За Тафен един от любимите спомени в ерата на V8 е сезон 2006 г. – битката на Рено с Ферари и Михаел Шумахер:
– На Монца счупихме двигател и Шумахер излезе начело в класирането. Ферари бяха по-бързи на онзи етап и бе почти невъзможно да ги изпреварим. Ние обаче наведохме глави и спечелихме в Япония. Тогава моторът на Ферари изгърмя и си върнахме лидерството в шампионата преди последния кръг в Бразилия. Перфектен пример за битка до края. Това бяха ранните дни на V8, а вече използвахме тези двигатели на ръба. Предизвикателството догодина е още по-голямо. Израснах, гледайки турбомоторите и като дете мечтаех да работя с такива, така че за мен следващата ера е като завръщане в бъдещето!
Президентът и управляващ директор на Рено Спорт F1 Жан-Мишел Жалиние също отбелязва, че V8 ерата бе особено успешна за Рено след високите стандарти, установени от марката с V10 през 90-те години на XX век.
– Можем да се гордеем както с успехите, така и с постигнатия прогрес, особено след замразяването на правилата за двигателите. Сега вече можем да се съсредоточим върху новото предизвикателство, което е 2014 г., влагайки същите мотивация и отдаденост – каза още Жалиние.
Рено V8
2,4 л V8 (2006 – 2013 г.) – участва 8 години в F1
59 победи – 40% от всички успехи във V8 ерата
65 първи позиции
55 най-бързи обиколки
3665,5 точки
5 титли при конструкторите
5 титли при пилотите
750 к.с. максимална мощност (вариант 2013 г.)
максимум 18 000 оборота в минута
95 кг
1271 двигателя са конструирани – 683 за използване на пистата, 588 за тестове
Повече от 2 000 000 изминати километра
5000 компонента на двигател
използвани 21 800 бутала, 43 200 всмукателни клапани, 45 900 изпускателни клапани, 22 000 свещи, 10 600 маслени филтри