От Светлана Симеонова,
Снимки: пресслужба РеноF1
В първия ден на миналия месец – юли – Рено официално отпразнува 25-ата годишнина от първата си победа във Формула 1.
Няколко дни по-късно Фернандо Алонсо спечели полпозишън за френската Гран при и се бори мъжки с Михаел Шумахер и Ферари за победата.
Всичко това върна спомените на французите към една от най-славните страници в историята на спорта им, към времето когато във Формула 1 имаше 6 шест! големи френски звезди едновременно, два топ екипа, единият от които направи революция с турбомоторите.
Успехът на Режията идва в домашното състезание във Франция през 1979 г. Сезонът е трети за Рено във Формула 1. Дебютът на първия модел – RS01 – е доста несигурен. Колата излиза в състезание за първи път през 1977 г. в британската Гран при.
Онези дни са белязани за французите с много безсънни нощи във Вири Шатийон, докато се опитват да изпипат турбо технологията.
Но именно развитието и демонстрацията на таза авангардна тогава техника според техния пилот Жан Пиер Жабуи е в основата на желанието на Рено да учавства в F1 въобще:
– Новата технология интересуваше Рено – те нямаше да влязат във Формула ако въпросът бе да конструират още един двигател V8 като този на Косуърт. Искаха предизвикателство, а освен това развиваха и новите радиални гуми на Мишлен (също революция тогава). Имаше много работа, сложна работа, която трябваше да се свърши за много малко време. При двигателя беше просто въпрос на развиване на технологията, след това трябваше моторът да стане добър. Имаше цяла пропаст между двата етапа – този агрегатът да има добра мощност на диното и да е използваем в автомобила.
За 1979 г. моделът на Рено е вече десети поред RS10. Той е много значителна стъпка напред спрямо RS01. Автомобилът е “кола-крило” и при него се използват страничните “престилки”, въведени един сезон по-рано от Лотус. От гледна точка на двигателите, пуснатият в Монако агрегат с два турбокомпресора позволява качване на оборотите с около 1 200 об/мин и известно намаляване на турбо “дупката”.
Турбокомпресорите на немската фирма KKK са по-малки от предишните на американците от Garrett и всеки “пълни” по 3 цилиндъра. Системата издържа по 1000 км.
Още преди това на Килами в Южна Африка, Жабуи и Рено печелят първия си полпозишън. Пистата е на голяма надморска височина и двигателите Косуърт достигат максимум 410 к.с. мощност при капацитет от 500, докато Рено има 460 при капацитет от 510 к.с. Това помага на пилота да победи останалите на пистата с много дълги прави. Стартът е даден в силна буря. На 13 тур надпреварата е спряна и се подновява след 50 мин. Шектър, Депайе и още двама тръгват със сухи гуми и печелят, Жабуи губи. Следват серия от състезание и месеци на нови усилия.
– Когато пристигнахме в Дижон бяхме доста уверени, че този път ще сме по-силни. Месец по-рано бяхме направили симулация на цяло състезание и тя мина без особено големи проблеми. През онзи уикенд спечелих полпозишъна, но въпреки това останах много спокоен, дори на стартовата решетка. Хората около мен очевидно изпитваха напрежение. Всички бяха много стресирани! – спомни си Жабуи по повод годишнината.
На старта на надпреварата Жил Вилньов поведе от трета позиция. Жабуи обаче пак не се притеснява:
– Не забравяйте, че в онези дни карахме от началото до финала без прекъсване – имахме 220 литра гориво и ако …