Комбинацията от гумите Пирели и подвижно задно крило (системата DRS) доведе до сериозно увеличаване броя на изпреварванията във Формула 1 тази година. Италианската компания освен това направи смесите си такива, че се износват по-бързо и броят спирания в бокса също скочи – средният им брой на състезание досега е 58. Изключително важно е екипите да се справят без грешки по време на питстоповете и в Мерцедес се гордеят с механиците си в това отношение, като дават и други любопитни подробности за боксовете през 2011 г. в Гран при.
– Колко питстопа са направени досега през 2011 г.?
– Общо 1013 за 17-те надпревари досега през сезона. 25 от тях са наказания (21 минавания през питлейна и 4 с по 10 секунди). Така броят става 988.
– В кои състезания е имало най-много спирания в бокса и в кои най-малко?
– Надпреварата с най-много питстопове е Унгария – 85. Следват Турция (80) и Испания (77). Най-малко са боксовете в Италия (35), Монако (41) и Австралия (44).
– Каква е ситуацията с наказанията досега?
– Общо 25 наказания са наложени в надпреварите до момента – 21 преминавания през пита и 4 с по 10 секунди. Общият брой на санкциите е 49, включително 8 официални предупреждения и 2 дисквалификации. Най-честото основание за наказание е предизвикване на катастрофа – то е довело до 12 санкции.
– Как се измерва скоростта на спиранията в бокса?
– Два отделни фактора трябва да се вземат под внимание при измерването скоростта на спиранията в бокса: времето, необходимо за смяна на четирите гуми от момента на спиране на автомобила и цялото време, нужно за тази смяна плюс влизането и излизането от питлейна. Отборите използват различни методи, като бокс под 3 секунди в състезателни условия се смята за изключително добро постижение. Цялото време за влизане, смяна и излизане се измерва от системата на ФИА и съответно е най-стабилната база за сравнение.
– Кой тим прави най-бързите боксове през 2011 г.?
– В изминалите 17 надпревари Ред Бул са били най-бързи 8 пъти, Мерцедес – 7 (три пъти в последните четири старта), а Макларън и Ферари – по веднъж. По-представително обаче е средното време за спиране в бокса. Отборите го калкулират чрез метод, изключващ онези питове, по време на които се правят поправки или се провеждат по-дълги процедури, а не чисти смени на гуми. Игнорират се и спиранията при кола за сигурност на пистата, ако трафикът в питлейна е оказал сериозно влияние върху представянето.
– Кой тим в такъв случай е най-бърз досега през сезона (като усреднена стойност)?
– Ред Бул са най-бързи 9 пъти (Гран при на Малайзия, Турция, Испания, Канада, Европа, Унгария, Белгия, Италия, Индия). Мерцедес – 5 пъти (Китай, Германия, Сингапур, Япония, Корея). Макларън – 2 пъти (Австралия и Великобритания), а Форс Индия – веднъж (Монако). Вследствие на изчисленията също така може да се състави сравнителна таблица, отбелязваща постоянството в питстоповете на отделните екипи. Подреждането в нея е по следния начин (най-бързото време не е отбелязано с конкретна стойност):
1. | Ред Бул | най-бързо време |
1. | Мерцедес | най-бързо време |
3. | Макларън | на 0,3 сек |
4. | Форс Индия | на 0,4 |
5. | Ферари | на 0,5 |
6. | Рено | на 0,9 |
7. | Уилямс | на 1,1 |
8. | Лотус | на 1,3 |
8. | Заубер | на 1,3 |
8. | Торо Росо | на 1,3 |
11. | Върджин | на 1,6 |
12. | Испания Рейсинг | на 3,2 |