Ниското темпо на Ферари в Гран при на САЩ през изминалия уикенд стана повод за поредната полемика около тяхната задвижваща система и предимството, което имаха в последните месеци техните автомобили на правите.
Изказванията на съперници като Макс Верстапен, че скоростта на Скудерията е спаднала, когато „са спрели да мамят”, станаха повод за поредните спорове. Без обаче никой да притежава конкретни доказателства в една или друга посока.
Темата стана отново централна в падока в събота сутринта в Остин, когато ФИА разпространи техническа директива номер 0035/19. Тя бе в отговор на запитване от главния инженер на Ред Бул Рейсинг Пол Монахан. То е от 22 октомври и гласи „дали е възможно чрез електрически импулси да се влияе върху работата на дебитомера”.
В отговора си (въпросната директива) ФИА категорично отхвърля подобна възможност
Конкретните точки от техническите правила са 5.10.3 и 5.10.5. Първата – 5.10.3 – гласи: „Всички автомобили трябва да са с един-единствен дебитомер, изцяло разположен в резервоара, който е произведен от оторизиран от ФИА доставчик според определени от федерацията спецификации. Дебитомерът може да се използва само според предписанията на ФИА. Освен това цялото гориво за задвижващата система трябва да преминава през хомологирания дебитомер и да постъпва в горивните камери чрез инжекторите, описани в точка 5.10.2“.
Следващия важен абзац е 5.10.5: „Всяко устройство, система или процедура, чиято цел и/или ефект е увеличаване на горивния поток или съхранение и повторно използване на гориво след точката на замерване е забранено.“
Особено важна е точно втората посочена точка. Тя категорично забранява да се променя дебита по един или друг начин в хода на движението.
Сред многото подозрения за това как точно задвижващата система на Ферари е по-силна от тези на съперниците бе и това, че успяват да „съхранят”, „натрупат някак гориво” в системата, което да добавят в нужния момент.
It’s time for #USGP ?? debrief with @marc_gene. #essereFerrari ? pic.twitter.com/1RYHSWx2Xg
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) November 3, 2019
Запитването на Ред Бул сега хвърли нова светлина към тази тема
Според подозренията става дума за много специфично „влияние” върху дебитомера. Говори се за разреждане на моментите, в които той прави и отчита съответните измервания. Теорията е, че чрез някакъв тип въздействие – електромагнитни импулси или друг тип намеса – измерванията се „разреждат или манипулират” и между тях преминава повече гориво! Как точно става всичко и дали теорията е вярна не е ясно. Още повече, че така би се увеличила доста консумацията на гориво, която е ограничена на 110 кг в състезанието, а данните за превъзходството на Ферари на правите в предходните надпревари касаеха и самите надпревари, не само квалификациите.
Факт е също така обаче, че в САЩ превъзходството на червените болиди като максимална скорост бе наполовина по-малко от това, което имаха предходните състезания. Според GPS данните SF90 бе все така най-бързия болид на правите и в Остин. Общото превъзходство бе от 0,35 сек общо за тези участъци спрямо Мерцедес и 0,6 сек спрямо Ред Бул. Това обаче е половината от предимството на Ферари на Сузука, която пък донякъде е подобна на COTA.
Самите стойности на максималната скорост също отново бяха в полза на Ферари, но с по-малки стойности
В крайна сметка вечерта в неделя Матия Биното категорично отрече, че има някаква промяна в представянето заради директивата на ФИА. Шефът на Скудерията заяви, че абсолютно „нищо не са пипали“ по нея, а резултатът е следствие от „липса на сцепление, особено в първата част на състезанието”.
Той бе категоричен, че разликата от 0,012 сек в квалификацията е дошла от малко по-консервативния подход на Себастиан Фетел в първия завой. След проблемите си в събота сутринта Шарл Льоклер пък бе със старата версия на двигателя. Тя е с 10 к.с. по-ниска мощност и логично пилотът не е имал нужното темпо.
Според анализатори като Марк Хюз Ферари всъщност са загубили максимална скорост този уикенд и защото са избрали аеродинамична конфигурация с повече притискане. Това личи от данните, че този път са били по-бързи от Мерцедес в секцията с S-образните завои. Освен това не са били така назад в бавните, но избраните настройки са довели и до спад на правите.
В крайна сметка събитията от последния уикенд поне открехнаха още мъничко вратата към всевъзможните варианти за търсене на повече мощност в задвижващите системи – легални или не!
Goodbye Austin ??. #USGP #Seb5 #Charles16 #SF90 #essereFerrari ? pic.twitter.com/hlg52oAsIf
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) November 4, 2019