Рали Монте Карло традиционно ще даде началото на световния рали шампионат (WRC) тази седмица, но до провеждането на състезанието се стигна след редица препятствия и перипетии. Въведените заради COVID-19 ограничения заплашваха състезанието, но организаторите – с цената на съкращаване на маршрута и строги изисквания – се договориха с властите и рали ще има. Без шейкдаун и с едва 258 състезателни километра надпреварата изглежда необичайно, но обещава сериозна битка. Същевременно всеки заловен зрител по трасето, което официално е затворено за публика, ще бъде глобяван 135 евро.
За Хюндай 2021 г. е осми сезон във WRC и отборът ще защитава титлата си при конструкторите от миналия сезон. Шефът на тима Андреа Адамо постави съвсем ясна цел: трета поредна корона при отборите
View this post on Instagram
Тиери Нювил спечели рали Монте Карло преди 12 месеца. Сега обаче смени навигатора си точно преди състезанието. Причините за раздялата му с Никола Гилсул така и не станаха известни. Говореше се за неразбирателство по договора помежду им, но подробности не бяха споделени. Така дебютът на Мартин Видеге като копилот на Нювил ще е директно първия WRC кръг.
От Танак претърпя сериозна катастрофа преди година по време на рали Монте Карло. Естонецът призна, че преди първото състезание за годината винаги се чувства малко по-нервен и несигурен.
View this post on Instagram
Дани Сордо ще дели третия Хюндай i20 Coupe WRC с Крейг Брийн през сезона. Предстоящата надпревара пък ще е последна за него с Карлос дел Барио като навигатор. В следващите ралита до него ще е Борха Розада.
През 2020 г. екипът на Тойота спечели титлата при пилотите със Себастиен Ожие – седма за французина
Само 46 дни по-късно отборът отново е готов за битка под ръководството на нов шеф, но много добре познато име. Яри-Мати Латвала бе назначен да управлява отбора, над който Тойота пое пълен контрол. Финландецът, който има най-много ралита в историята на WRC, призна, че се чувства различно да се подготвя за рали в тази си роля.
„Да виждам автомобилите, работата по тях и да не мисля как ще карам, е необичайно. Сега трябва да съм сигурен, че всички са готови за първия кръг от сезона“, сподели Латвала.
Той допълни, че атмосферата в тима е много добра, както и че екипажите вече по-добре познават Ярис WRC.
„Всичко знаят, че рали Монте Карло е състезанието, което най-много искам да спечеля“, каза от своя страна Ожие.
„Тази година чувството преди надпреварата е различно. Винаги съм имал огромна подкрепа на това рали. Сега обаче хората няма да са по отсечките. Въпреки това вярвам, че ще ме подкрепят и пред телевизионните екрани.“
View this post on Instagram
Елфин Еванс направи силен първи сезон с Тойота и се бори за титлата до последно. Сега се чувства по-уверен, познавайки и екипа, и колата. Същото важи и за Кале Рованпера. Младежът призна, че паузата между двата сезона бе толкова кратка, че сякаш предстоящата надпревара е просто следващия кръг, а не първо състезание от нов сезон.
„Научих много през миналата година, но сезонът бе твърде къс и все още нямам достатъчно километри зад волана на този автомобил. Надявам се през 2021-ва да караме значително повече“, допълни Рованпера.
В М-Спорт не бяха сигурни дали изобщо ще участват в надпреварата, но в крайно сметка борбеният екип на Малкълм Уилсън ще стартира с три екипажа
Теему Сунинен и Гас Грийнсмит ще карат във WRC, а Адриен Фурмо – във WRC2.
Here’s how to tell the different between the two EcoBoost-powered Ford Fiesta WRCs at this weekend’s Rallye Monte-Carlo 🏁 @TeemuSuninenRac in the green corner 💚 and @GreensmithGus in the purple corner 💜 #WRC #MSPORTERS @ACM_Media pic.twitter.com/4GbZn0XzKW
— M-Sport (@MSportLtd) January 20, 2021
Рали Монте Карло маркира и момента, в който Пирели се завръща във WRC като ексклузивен доставчик на гуми за топ категорията за първи път от 2010 г.
„Радваме се, че се завръщаме, при това с някои напълно нови концепции за гумите“, коментира рали мениджърът на Пирели Теренцио Тестони. „Всичките ни предходни успехи в ралитата и ноу-хау са вложени в развитието на това последно поколение гуми.“
„Монте Карло е най-голямото предизвикателство по отношение на гумите в календара. Екипажите трябва да преценяват максимално добре избора си за цели етапи, а не за отделни отсечки. Тази година работата е дори още по-трудна заради COVID-ограниченията. Това означава, че може да гледаме едно наистина непредвидимо рали.“
Пирели достави около 3200 гуми за рали Монте Карло. 800 от тях са за WRC автомобилите
10 са WRC екипажите – от 81 заявки. Всеки от тях получава 80 гуми и може да използва до 34 по време на състезанието. 24 са от типа супер софт, 20 – софт, 24 – зимни с шипове и 12 – зимни без шипове. Пирели доставя също така гумите за категориите WRC2 и WRC3.
Изборът на гуми по време на Монте Карло е толко труден, тъй като настилката се променя в самите отсечки. Може да има сух и/или мокър асфалт, сняг, лед и всевъзможни комбинации в рамките само на една състезателна дистанция. Дори бележките на помощните екипажи и прогнозите на метеоролозите понякога са безполезни, защото условията се сменят бързо. Тази година освен това отсечките ще започват по-рано, за да се спази наложеният от властите вечерен час. Няма да има отсечки по тъмно, но за сметка на това ще има рано сутринта.