Пилотът на Фолксваген Насър Ал-Атия спечели тазгодишното издание на рали Дакар. В последната отсечка на надпреварата най-бърз бе неговият съотборник Карлос Сайнц, но крайният триумф бе за катареца, който има преднина пред втория в генералното класиране Жиниел де Вилиър от близо 50 минути.
Ал-Атия пое водачеството в рали Дакар 2011, когато вече половината от надпреварата бе преминала. Това се случи, след като в етап 8 тогавашният водач в генералното класиране Карлос Сайнц се забави поради проблеми при преминаването на терен с дюни. По-късните опити на испанеца да си възвърне първата позиция в генералното претърпяха неуспех, тъй като го сполетяха още трудности и натрупа още по-големи закъснения в етап 10 и 11.
Това до известна степен предопредели и финалното подреждане в надпреварата – Ал-Атия спечели рали Дакар 2011, втори се нареди друг пилот на Фолкваген – Жиниел де Вилиър, а трети остана миналогодишният победител Карлос Сайнц. Фолксваген обаче имат голям повод за радост, след като тотално доминираха в надпреварата, а впоследствие заеха и челните три места на стълбичката.
Всъщност, последният етап, преди победата официално да отиде в ръцете на Ал-Атия, бе спечелен от Сайнц. Катарецът обаче изостана само на 38 сек. Трети финишира Кшищов Холовчиц с BMW.
В първата седмица на надпреварата доминацията на Фолксваген в известен смисъл бе застрашавана от Стефан Петерханзел и BMW. За нещастие пилотът бе сполетян от доста технически проблеми, сред които доста пукания на гуми и натрупа голямо закъснение. Така Петерханзел финишира на четвърто място в генералното класиране.
Топ 5 се допълни от друг пилот на BMW – Кшищов Холовчиц.
При мотоциклетистите Марк Кома спечели рали Дакар за трети път в кариерата си, след като в последния етап бе особено предпазлив и финишира с пето време.Отсечката Кордоба-Буенос Айрес бе спечелена от Франс Верхоевен.
Изоставането на Кома във финалния етап бе контролирано и след приключването на отсечката той имаше аванс от 15 минути пред втория в генералното Сирил Депре. Трети се класира Елдер Родригес.
При ATV машините победител е Алехандро Патронели, който също бе особено предпазлив и в последната отсечка Кордоба-Буенос Айрес финишира с трето време.
Петър Ценков пък се превърна в първия българин, който завършва Дакар. В последния етап Кордоба-Буенос Айрес той финишира 11-и, а в генералното класиране е 12-и от общо 14 завършили състезатели. Другият български представител Тодор Христов отпадна в надпреварата след инцидент в етап 6.
При камионите Владимир Чагин не се предаде дори в последния етап, спечели го и трумфира в рали Дакар 2011 след някои доста трудни моменти по време на надпреварата. Той спечели 8 от 13 отсечки, а тази победа е общо седмата му в Дакар.
Най-големият конкурент на Владимир Чагин – сънародникът му Фирдаус Кабиров, остана втори и в етапа и в състезанието. Той имаше реален шанс да победи в Дакар 2011, но впоследствие изостана и позволи на Чагин да контролира състезанието. Трети остана друг руснак – Едуард Николаев.