Нико Розберг спечели полпозишъна за Гран при на Япония, изпреварвайки с 0,013 сек съотборника си в Мерцедес си Люис Хамилтън. Пилотите на Ферари Кими Райконен и Себастиан Фетел се класираха трети и четвърти (немският пилот е с наказание заради инцидента на старта в Малайзия), следвани от съперниците си от Ред Бул – Макс Верстапен и Даниел Рикиардо.
Квалификацията започна при сухо, но облачно време. Температурата на въздуха бе 23 градуса, тази на трасето – същата като сутринта, 26. При това положение никой не губи време и със светването на зеления семафор пилотите тръгнаха за първите си бързи обиколки.
🚥 GREEN LIGHT 🚥#Q1 is underway at Suzuka#Quali #JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/ZvQATnZyqX
— Formula 1 (@F1) 8 October 2016
Пилотите на Мерцедес бяха с медиум. На Хамилтън му напомниха по радиото да загрее предните гуми. Розберг записа 1:31.858 мин (след проблем във втория Дегнер), съотборникът му бе на 0,360 сек зад него при първия си опит.
Ред Бул също бяха с медиум, като Рикиардо бе на +0,680, а Верстапен – на +0,629 сек от времето на Розберг (съответно четвърти и трети в този момент). На Даниел му съобщиха, че губи време спрямо съекипника си в трети-четвърти завой (вероятно заради трафик) и в 16-17-ти. Серхио Перес и Нико Хюлкенберг излезе със софт, като те бяха на +0,824 и +0,590 от постижението на Нико. Райконен обаче оглави класирането след тур с меките гуми – 1:31.674 мин (-0,184 сек). След това Фетел подобри постижението на съотборника си с 0,015 сек.
.@MercedesAMGF1 and @redbullracing on mediums, everyone else on soft #JapaneseGP
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 8 October 2016
В края на Q1 двата Макларън-а излязоха в опит да подобрят времената си. Дженсън Бътън бе в зоната на отпадащите, докато Фернандо Алонсо бе с 13-то постижение (+1,290 спрямо това на Фетел). Рено демонстрираха неочакван потенциал сутринта в свободната сесия, но Джолион Палмър бе сред последните шестима при първите серии, а Кевин Магнусен – на границата да изпадне след първия квалификационен сегмент.
След тези серии Бътън и Магнусен се оказаха в зоната на изпадащите, както и пилотите на Заубер Маркус Ериксон и Фелипе Насър и тези на Мейнър – Естебан Окон и Паскал Верлайн.
„Каква е разликата с Фернандо”, попита Бътън – испанецът бе точно пред него в подреждането. „30 милисекунди.” „Ауч.”
BREAKING – ELIMINATED DRIVERS, Q1
17 BUT 📷
18 MAG
19 ERI
20 NAS
21 OCO
22 WEH#JapaneseGP 🇯🇵 #Quali pic.twitter.com/xpcRgUVvir— Formula 1 (@F1) 8 October 2016
@ScuderiaFerrari quickest in #Q1, running soft tyres. Who’s going to try and get through #Q2 on the mediums – and start on them tomorrow?
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 8 October 2016
Температурата на асфалта се качи с един градус до 27. Над Сузука дори се прокраднаха слънчеви лъчи, макар и съвсем за кратко. Мерцедес започнаха Q2 с гуми софт. Розберг даде време 1:30.714 мин, Хамилтън се изпързаля и бе зад него – +0,415 сек. Рикиардо (софт) бе на +1,005, а Райконен (също с меките гуми) – +0,692. Верстапен даде четвърто време (+0,775) преди Фетел да го измести с позиция назад – немският пилот на Ферари бе на половин секунда (+0,513) от времето на Розберг.
NR6⃣nearly 2 seconds quicker than his #Q2 lap during the 2015 #JapaneseGP Q2 session.#F1 #Quali
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) 8 October 2016
Междувременно Верстапен отново, както и в последната тренировка, бе недоволен, че на трасето има твърде много коли: „Човек, не може да попадна в такъв трафик в Q3. Не мога да направя загряващата си обиколка както искам.”
На финала на Q2 всички освен пилотите на Мерцедес, Ферари и Ред Бул излязоха в опит да подобрят времената си. Това бе първа серия в сегмента за състезателите на Уилямс. Валтери Ботас записа осмо постижение, Фелипе Маса – десето.
В зоната на изпадащите бяха Гутиерес, Хюлкенберг, Сайнц, Алонсо, Квят и Палмър. Карлос се завъртя, но успя да се върне на пистата и да продължи. Последните бързи обиколки пък пратиха Ботас и Маса назад, като заедно с тях след Q2 не продължиха пилотите на Торо Росо и Джолион Палмър.
Late drama in #Q2! Sainz spins out of #Quali 😯 #JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/hIfOAd0Nct
— Formula 1 (@F1) 8 October 2016
Рикиардо пръв влезе в битката в Q3, последван скоро от съотборника си, пилотите на Ферари и Мерцедес. Тези на Форс Индия и Хаас (и Гутиерес, и Грожан стигнаха топ 10 в квалификацията) изчакваха в пита.
Даниел даде първото време в третия сегмент – 1:31.240 мин. Верстапен бе 0,011 сек по-бърз! Райконен изпревари и двамата – 1:31.184, след това Розберг оглави подреждането (-0,231) преди Хамилтън да го измести от първата позиция – 1:30.758.
Малко повече от 3 минути преди изтичане на времето всички в топ 10 се върнаха на пистата. Верстапен и Райконен си размениха най-силни времена в първи сектор. Макс даде 1:31.178, което го нареди трети. Райконен излезе втори, Розберг – първи с 1:30.647, а Хамилтън не успя да подобри времето му! Люис остана на 0,013 секунди от съотборника си.
PROVISIONAL CLASSIFICATION (END OF #QUALI): ROS on top, @ScuderiaFerrari beat out Red Bull #JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/Tsqy0sCT5A
— Formula 1 (@F1) 8 October 2016
A hat-trick of poles for @nico_rosberg at Suzuka
2014, 2015, 2016 💪 #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/3GGWhLKn05
— Formula 1 (@F1) 8 October 2016