С две феноменални обиколки в заключителната част Люис Хамилтън спечели първата позиция за утрешната Гран при на Китай на пистата край Шанхай. Той изпревари с 0,186 сек Себастиан Фетел, а само на още една хилядна трети остана съотборникът на Люис в Мерцедес Валтери Ботас. Четвърти се нареди Кими Райконен с второто Ферари, който нямаше добро сцепление на задната част в първия си тур в края, а в последната обиколка – на предната. Всички те бяха под рекордната топ обиколка на Михаел Шумахер от далечната 2004 г. Зад лидерите от Мерцедес и Ферари се наредиха Даниел Рикиардо (Ред Бул), Фелипе Маса (Уилямс), Нико Хюлкенберг (Рено), Серхио Перес (Форс Индия), Данил Квят (Торо Росо) и Ланс Строл с втория Уилямс.
За Люис това бе 63-ти полпозишън в кариерата, за Мерцедес – 75-и от 150 старта.
👀🐦😮#ChineseGP 🇨🇳 #Quali pic.twitter.com/A7nPJXteRe
— Formula 1 (@F1) 8 April 2017
.@ScuderiaFerrari heads out on soft tyres. Which is a sign of confidence. #ChineseGP
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 8 April 2017
Trouble for GRO as he spins at Turn 16 😣🔄#ChineseGP #Quali 🇨🇳 pic.twitter.com/QrAwXjkTGs
— Formula 1 (@F1) 8 April 2017
При далеч по-добро време от вчера квалификацията започна при 32 градуса температура на асфалта и след като тази сутрин пилотите успяха в последната тренировка да изпитат набързо работата на гумите софт и суперсофт. Интересно бе, че при фаворитите от Мерцедес и Ферари само по един от двамата пилоти тества впрочем софт (Фетел и Ботас). Твърдият медиум изобщо не бе предпочетен.
Очаквано всички напускаха пита в началото със суперсофт и трябваше да внимават да не са прекалено близо до съперник. Ромен Грожан изпусна колата на последния завой – не се удари в мантинелите, но спука гума. Пилотите на Ферари излязоха на пистата по-късно в първата част и бяха единствени с гуми софт. Фетел записа забележително най-доброто време – 1:33.078 мин. Втори бе Хамилтън, а след него Кими постигна трети резултат.
В това време Макс Верстапен се обади, че нещо не е наред с работата на двигателя и оставаше последен. 6 минути преди края на Q1 трябваше да мине през кантара на ФИА, но все пак му остана време да се върне на пистата за още един опит. Но проблемът с работата на задвижването остана, въпреки съветите да промени режимите. Така той бе в дъното на колоната, като забавилият се Естебан Окон остана след него.
Фернандо Алонсо пък натискаше като звяр, но максималната му скорост бе малко над 315 км/ч при над 330 за съперниците. Той все пак записа резултат в топ 10 преди последните опити. Съотборникът му Щофел Вандоорн бе на ръба на отпадането – 15-и. В последните секунди на първата част обаче бе изместен от тази позиция от дебютиралия на мястото на Паскал Верлайн в Австралия Антонио Джовинаци. Италианецът се опита да е още по-бърз и загуби контрол на последния завой. Разби се лошо в огражденията. Излезе невредим от своя Заубер, а червените сигнали спряха последните обиколки.
Seconds before the end of Q1
A few metres before the end of his lap
Disaster for GIO – and implications for eliminations #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/GRfaBlQfm8
— Formula 1 (@F1) 8 April 2017
PROVISIONAL CLASSIFICATION (Q1)#ChineseGP #Quali 🇨🇳 pic.twitter.com/9VkiBWoPSm
— Formula 1 (@F1) 8 April 2017
Pace and strategy of Ferrari impressive in #Q1: fastest using just one set of soft tyres. #ChineseGP
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 8 April 2017
Комисарите разследваха Грожан и Джолион Палмър, че не са намалили достатъчно, но те бяха в групата на отпадащите от Q1 заедно с Вандоорн, Верстапен и Окон. Втората част на тренировката бе отложена, за да се поправят щетите на последния завой.
Ферари единствени направиха турове и продължиха напред с по-твърдите гуми, но сега нуждаеха от бърза реакция и със суперсофт в Q2. В тази част от бокса на Мерцедес напомниха на Хамилтън, че това ще са гумите за старта.
First laps in from #Q2…
P2 HAM = 1:32.406
P3 BOT = 1:32.552Keeping it tight boys! 💪#ChineseGP #F1 #Quali
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 8 April 2017
И със суперсофт обаче Фетел бе най-бърз и отново оглави класирането, но Хамилтън записа второ време само на 15 хилядни. Трети бе Ботас пред Кими. Зад топ 4 супер близко темпо имаха пилотите на Уилямс и Даниел Рикиардо, който бе пети пред Маса и Строл.
Алонсо се оплака от проблем с генерирането на енергия при спиране, но бе 11-и след първите опити в Q2. При вторите обаче бе изместен до 13-о място от Кевин Магнусен и Карлос Сайнц, а след него отпадна Марку Ериксон. За сметка на тях в Q3 стигна Нико Хюлкенберг с Рено.
Хамилтън излезе от колата и я остави на механиците за подготовка за финалната част, докато пилотите на Ферари направиха по още едно излизане със спестените гуми за нови бързи обиколки и този път Кими записа нов топ резултат, следван от Фетел. Кими счупи с перфектния си тур за 1:32.181 мин рекорда на трасето на Шумахер от 2004 г.
BREAKING: ELIMINATED DRIVERS, Q2
11 SAI
12 MAG
13 ALO 📸
14 ERI
15 GIO#Quali #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/9XOU6ea1Sc— Formula 1 (@F1) 8 April 2017
#Kimi7 track lap record! 👏🏼1:32.181 #ChineseGP #Q2 P1 #ForzaFerrari pic.twitter.com/4x891An1Vj
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 8 April 2017
Q3 GREEN LIGHT🚦
10 out, 10 remaining
The final race for pole in China is GO!#ChineseGP #Quali 🇨🇳 pic.twitter.com/kllwqf4ITG
— Formula 1 (@F1) 8 April 2017
Преди финалната част температурата на асфалта бе 30 градуса и голямата битка на пилотите на Мерцедес и Ферари предстоеше.
В първия си опит Хамилтън бе супер бърз – 1:31.902 мин! Фетел остана на почти 2 десети, Ботас бе на още една десета, а Кими се оплака от нестабилност на задната част и попита дали нещо в настройките е променено. В последните опити щеше да се реши всичко, а на пистата се появиха и пилотите с по един опит като Перес и Строл.
В последните опити Люис бе още по-бърз в първия сектор с 0,043 сек, подобри собствено си постижение с 0,224 сек и постигна рекорд от 1:31.678 мин. Само с една хилядна Фетел пък измести Ботас, а Кими остана четвърти.
Така битката в утрешния ден се очертава изключително интересна при изравнените сили на пилотите на Мерцедес и Ферари.
🏁 TOP 10: END OF QUALIFYING 🏁
1 HAM 🇬🇧📸
2 VET 🇩🇪
3 BOT 🇫🇮
4 RAI 🇫🇮
5 RIC 🇦🇺
6 MAS 🇧🇷
7 HUL 🇩🇪
8 PER 🇲🇽
9 KVY 🇷🇺
10 STR 🇨🇦#ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/hhmC9zivPP— Formula 1 (@F1) 8 April 2017