Сезон 2021 във Формула 1 приключва този уикенд с Гран при на Абу Даби, 22 кръг от световния шампиона. Пистата Яс Марина е познато предизвикателство за отборите, но тази година претърпя сериозни модификации
Промените бяха извършени от Mrk1 Consulting в сътрудничество с Driven International по поръчка на Abu Dhabi Motorsport Management. Те засегнаха три ключови секции от Яс Марина.
„Преконструирането на писта и работата в рамките на вече съществуваща инфраструктура и ограничения всъщност е по-голямо предизвикателство, отколкото да създадеш чисто ново трасе“, посочи управляващият директор на Mrk1 Consulting Марк Хюс.
„Една от причините за назначението ни бе, че познават конфигурацията чудесно от времето, когато бях оперативен директор там. Компанията ни пък има репутация на справяща се добре в тесни времеви срокове. Освен това съм наясно с последните изисквания на ФИА и как трябваше работата да се балансира със случващото се на Яс Марина.“
От ръководството на пистата обясниха, че промените са направени вследствие вслушването в желанията на пилоти, отбори и фенове. Целта им да създадат възможности за по-близка борба и по-зрелищен спектакъл
Нов е завой №5. Той е създаден от модифицирането на старите 5, 6 и 7 и сега е широка, бърза крива, извеждаща към права. Очаква се пилотите да изпробват различни траектории в последващата DRS зона.
Най-голямата промяна е премахването на 4 бавни, 90-градусови завои (11-14)
На тяхно място е изградена подобна на Параболика (според определението на организаторите) крива, която е с 5% наклон.
Финалните промени са в последния сектор – в секцията при намиращия се на трасето хотел. Отворен е радиусът на завои от 17 до 20, а предпоследната крива е значително по-бърза. По този начин се цели по-плавно и по-скоростно преминаване. Според последните изчисления обиколката на Яс Марина ще е между 10 и 14 секунди по-бърза в сравнение с предишни години. Дължината на пистата е скъсена с 273 метра. Състезателната дистанция е увеличена от 55 на 58 обиколки.
„След дискусиите ни с хората от Формула 1 и имайки предвид резултатите от симулациите с Карун Чандок вярваме, че тези трети промени ще работят в унисон за една като цяло подобрена обиколка. Колите би трябвало да могат да се следват по-отблизо. Надяваме се да има и повече изпреварвания“, каза още Хюс.
Вследствие на симулации с новата конфигурация на Яс Марина от Пирели решиха да предоставят на отборите най-меките типове гуми от гамата си за Формула 1
C3, C4 и C5 ще са хард, медиум и софт в Абу Даби. Очаква се натоварването върху тях да е средно, както и износването им.
Времето ще е сухо и топло. Температурата на въздуха ще достига 26 градуса, тази на пистата – около 30 градуса привечер. В първата и трета тренировки може да има по-високи стойности, но квалификацията и състезанията са след мръкване, когато температурата пада.
.@F1 🤝 YAS Marina Circuit
The #AbuDhabiGP will remain on the #F1 calendar for 10 more years. 🇦🇪🏁
10 more years of #NewMoves, entertainment, and title deciders. 🔥 pic.twitter.com/qp2nukNtGX
— Yas Marina Circuit (@ymcofficial) December 9, 2021