Дали можем да променим законите на физиката? Със сигурност не. Но има инженери, които се опитват да направят живота ни по-лесен, независимо от законите на физиката. Такива са например инженерите от BMW, с чиито най-нови и иновативни продукти се запознахме в средата на миналия месец на специално организираното роудшоу под надслов BMW Innovation Days. То бе организирано от вносителите на марката – Камор Ауто, а запознаването ни на живо с иновациите на баварците стана на малкото летищо в с. Лесново до Елин Пелин. За тестови автомобили използвахме модели от 3-та и 5-та Серия на марката, оборудвани с нормално задвижване на задните колела както и със система Х-драйв със задвижване 4х4.
На краткия брифинг преди теста, пристигналият специално за мероприятието г-н Майкъл Каспърс, инструктор от школата на концерна, ни запозна накратко с последните разработки на BMW, повишаващи динамиката, комфорта, сигурността и поведение на пътя на автомобилите. Особено внимание бе отделено на системите за динамичен контрол на стабилността, анти-блокиращата спирачна система (ABS), както и на най-новите технологии като Dynamic control, Head-up display и системата за активно управление Active Steering. По специално наредени участъци от пистата с различни режими на управление успяхме да усетим приноса на новите разработки на компанията за по-безопасното и комфортно управление на автомобилите. Тестовите упражнения съдържаха в себе си елементи като рязка смяна на лентата на движение, рязка смяна на посоката, слалом между конуси, избягване на препятствие и други подобни. Някои от упражненията се правеха с включена и изключена стабилизираща система, за да се усети разликата в поведението на колите.
Едва ли вече можеш да изненадаш някой, когато с увеличаване на скростта на движение воланът се започва да става “по-тежък”. Това вече е стандарт за повечето съвременни автомобили. Но инженерите на BMW са отишли още по-напред, като са разработили активно кормилно управление. Неговият замисъл се състои в това, че в зависимост от скоростта воланът мени своята острота. Така например, при паркиране воланът прави по-малко обороти от стандартните за кола без тази система. Компютърът сам пресмята необходимия ъгъл за завиване на колелата и усилвателя ги дозавърта. При високи скорости оборотите на волана се увеличават, но силата в него се усилва, осигурявайки спонтанни маневри с безопаснен контрол на ситуациите. Така шофирането е уверено и динамично и го превръща в чисто удоволствие.
Втората иновационна система, наречена Dynamic Drive осигурява извънредно динамично и уверено управление при всякакви скорости, като позволява да се преодаляват остри завои като при детска игра. Благодарение на регулируемите стабилизиращи щанги в предното и задно окачване неравностите по пътя се изглаждат в значителна степен, а наклоните на купето в завоите се изключват почти напълно. Те се задействат посредством хидравлика и “свалят” надолу вътрешната в завоя страна на автомобила, като го държат изцяло успореден на пътя. Освен това системата Dynamic Drive в зависимост от ситуацията на пътя влия положително върху завиването на автомобила, особено при бърза смяна на лентата на движение или заобикаляне на препятствие.
Последната система, която изпробваме е т. нар. Head-up display, която пък доближава водачите до пилотите на военни самолети. Тя е призвана да ни помага да не откъсваме поглед от пътя пред нас, нещо много съществено при движение с висока скорост. С нея вече не е необходимо да поглеждаме към таблото за да видим с каква скорост се движим. Проста цялата необходима информация се извежда върху челното стъкло, точно пред погледа ни. Освен това се изписват и контролни и предупредителни сигнали, както и инструкции от навигационната система, улесняващи пътуването нощем в непозната местност.