Пистата Жил Вилньов е една от най-необикновените в календара на Формула 1. Комбинацията от дълги прави и нискоскоростни шикани, както и непрощаващите стени, разположени близо до състезателната линия, карат наблюдателите да оприличават трасето на нещо средно между Монако и Монца. А това означава уникално предизвикателство за намиране на оптимални реглажи.
В Монреал този уикенд автомобилите ще са с много ниско ниво на аеродинамично сцепление.
– Единствено на Монца го сваляме още по-надолу – потвърждава инженерът на Виталий Петров в Рено Марк Слейд. – Затова ще разполагаме с четири различни крила, неизползвани досега, за да си подсигурим добра скорост на правите. Колата ще е с друго поведение и пилотите ще трябва да се адаптират към него.
И тъй като правите свършват и идват бавните, остри завои, то спирачките са жестоко експлоатирани през целия уикенд.
– Пистата в Монреал без съмнение е най-натоварваща спирачките в календара: пилотът ги натиска в цели 16% от обиколката, а на Монца за сравнение тази стойност е 12% – продължава Марк. – Има четири наистина сериозни спирания, при което от 300 км/ч скоростта пада до около 120 км/ч, а това означава невероятно високи енергийни нива в спирачната система. А дължината на обиколката не е твърде голяма и подобно намаляване на темпото става цели 70 пъти в рамките на надпреварата.
Тази година болидите ще са по-тежки спрямо предшествениците си от 2008 г. и това допълнително ще увеличи изпитанието за спирачките. В Рено очакват около 10% увеличение на натоварването.
– Дисковете достигат крайно високи температури, при това за значително по-дълго време от обичайното. Затова внимаваме много за износването и следим температурните сензори. Те ни помагат да се ориентираме къде е критичната точка, тъй като това не е сред нещата, които пилотът може да усети в колата си – разяснява Марк.
Идеалните настройки за Монреал изискват колата да е в състояние да се справи с неравностите.
– Ако болидът подскача прекалено нависоко във въздуха, губиш сцепление. Затова омекотяваме окачването с цел колелата да са в контакт с асфалта. Това води и до добро механично сцепление през шиканите, където е важно да си агресивен – допълва инженерът.
Отборите ще се стараят и да намалят износването на гумите, като вариант за постигането на тази цел е жертване на представяне в средата на завоите.
– Това почти неизменно води до нестабилност на предната част при влизането в завой, но намирането на правилния компромис ще проработи в надпреварата – категоричен е Марк.