Начало Други Порше отново в голямата битка

Порше отново в голямата битка

27
0

В навечерието на прочутото състезание за издръжливост „24-те часа на Льо Ман” ви представяме подробна информация за един от основните претенденти в надпреварата във висшия клас LM P1 – екипа на Порше. Тимът е рекордьор по победи в историята на състезанието – 16, и ще се опита да добави нов успех. Материалът излезе в брой 183 на списание ClubS1.

Още с връщането си в състезанията за издръжливост Порше – макар и първоначално предпазливо – заяви една цел: да спечели отново емблематичните 24 часа на Льо Ман. Марката все още държи рекорда за успехи в легендарната денонощна надпревара(16). След година тестове и един сезон зад гърба си, тимът вече се надбягва с нов автомобил, който всъщност е най-променен в сравнение с тези на съперниците от Ауди и Тойота. От Порше наричат второто поколение на 919 Hybrid техническа еволюция на предишния си модел. Освен това екипът реши тази година да се състезава в най-високия клас за съхранена/използвана енергия – 8 мегаджаула, като представянето на съответната система е подобрено с около една трета в сравнение с 2014 г.

В крайна сметка именно въвеждането на правила за използване на иновативни хибридни системи, но с постановена свобода за инженерите по отношение на концепциите, бе това, което привлече Порше да се върне в първенството.

В компанията изповядват философията, че развитието в WEC е най-близо до това на автомобилната индустрия като цяло – и в едната, и в другата сфера на върха трябва да е най-ефективният автомобил.

–         При всички положения ни е необходим значителен опит на всички нива в компанията. Огромното напрежение да се представиш както трябва в LMP1 означава, че на практика си обучаваме специалисти по развитие в рамките на изключително кратък период от време. Младите инженери трупат знания с турбо скорост и след това са в състояние да ги прилагат много ефективно в работата си по серийните модели. Но за Порше е традиция да се учиш на пистата, за да се трудиш по-ефективно след това в другите области – обясни Волфганг Хац, член на борда на Порше, ръководител на отдел „Изследвания и развитие” в компанията, както и на департамента „Двигатели и трансмисии” на Фолксваген Груп.

Развитието дори изпреварва реалните състезания. Първите решения относно второто поколение на 919 Hybrid трябваше да бъдат взети преди старта на първата надпревара на предишната кола. През април 2014 г. малка група специалисти очерта основните изисквания, на които трябваше да отговори автомобилът.

–         Чисто технически производственият процес за един монокок е много дълъг и не може да започне без определяне на конфигурацията – обясни техническият шеф Алекс Хицингер.

Предходният 919 Hybrid бе рафиниран след миналогодишните 24 часа на Льо Ман през юни, но по това време автомобилът за 2015 г. вече се бе превърнал не просто в приоритет, а в основна задача на тима. Развитието на първото поколение бе замразено през лятната пауза на шампионата за 2014 г. и всички усилия бяха насочени към новата кола.

Във второто поколение на своя прототип за клас LMP1 919 Hybrid Порше запази основната концепция, с която преди година се върна в шампионата за надпреварите за издръжливост. Екипът обаче си постави амбициозни цели и на практика всеки компонент в автомобила е ревизиран – с цел да стане по-ефективен, по-издръжлив, по-лек за управление и да се намали теглото.

През 2013 г. монококът бе съставен от две части. Тази концепция бе запазена и за следващия сезон, но за 2015 г. бе променена. Това означаваше, че специалистите от Кеприкорн не само имаха възможността да използват нови материали, но и да приложат различни методи на производство, подобряваща здравината на цялата конструкция.

919 Hybrid е с двулитров турбодвигател V4 с мощност от над 500 к.с. Той задвижва задните колела. Електрическият мотор, който е с над 400 к.с., задвижва предните колела. Порше избра да работи с две системи за генериране и възстановяване на енергия – тя се съхранява временно в литиево-йонна батерия, както и тази от използването на отработените газове от изпускателната система.

Цялото задвижване също е ревизирано и е с по-високи мощност и ефективност, отколкото предишното поколение на автомобила. Теглото е намалено, аеродинамиката и окачването са оптимизирани.

В състезателния тим на практика има над 230 души, тъй като централата му е в изследователския и развоен център на Порше във Вайзах. Около 100 от тях са част от екипа на техническия шеф Александър Хицингер, отборът се ръководи от Фриц Енцингер. Тийм директорът Андреас Зайдл се занимава с оперативните дейности.

Порше ще участва с три автомобила в тазгодишните 24 часа на Льо Ман. Пилотският състав претърпя известни промени, но като цяло има приемственост, която е отразена още в оцветяването и номерирането на автомобилите. През 1970 г. марката печели първата от 16-те си победи в състезанието с червеното Порше 917 KH, управлявано от Ханс Херман и Ричард Атууд. Тази година червената кола с №17 ще е с екипаж Тимо Бернхард, Брендън Хартли и Марк Уебър. Черното Порше с №18 е за Марк Лийб, Ромен Дюма и Нийл Джани. Третият автомобил – в бяло – е поверен на Ърл Бамбър, Ник Танди и пилота на Форс Индия във Формула 1 Нико Хюлкенберг.

 

Волфганг Хац: Целта е да спечелим

 

Преди тазгодишния Льо Ман (13-14 юни) Порше 919 Hybrid извърши 26 675 километра тестове. Тимът направи огромна стъпка с колата, като надеждата е, че проблемите с двигателя от предходния сезон вече са в историята. Волфганг Хац обобщава новото в колата и целите на екипа за настоящия сезон.

–         Какво е новото в Порше 919 Hybrid?

–         На практика сме прегледали всеки детайл, но общата концепция е същата. Фактът, че задвижващата ни система проработи от самото начало е огромно признание за инженерния ни екип, тъй като това бе съвсем нова територия за нас. През 2014 г. използвахме опита си и постоянно подобрявахме хибридното управление, както и аеродинамиката. Постигнахме увеличаване на мощността, цялостно намаление на теглото и имаме ново окачване.

–         Каква е ползата от програмата на Порше за WEC LMP1 за серийните автомобили?

–         Най-големите подобрения идват от задвижващата система. Имаме напредък в технологията за съхранение например. Това не означава, че сме в състояние да правим директен трансфер от LMP1 програмата към нормалните ни автомобили. Но заради огромното напрежение в спорта научаваме невероятно количество неща за много кратко време. Другият пример е технологията на възпламеняване. Турбоагрегатът ни за LMP1 е най-иновативният двигател на Порше и определено поставя нови стандарти по отношение на впръскването. Инженерите от програмите ни за серийни коли участваха в процеса на развитие, изчисления и проверки на този мотор. По този начин директно се придобиват знания, които се прилагат в други модели и в областите с най-високо значение за компанията.

–         Каква е целта през 2015 г.?

–         Не могат да се поставят изисквания, особено в надпреварите за издръжливост, просто защото има твърде много непредвидими фактори. Но нашата амбиция е през 2015 г. да спечелим. Порше се състезава на Льо Ман с една определена цел.