Спиранията в бокса са едни от най-важните моменти във всяка надпревара и в зависимост от това как са изпълнени, могат да спечелят или загубят състезание. В Гран при на Италия преди две седмици Ферари се справиха по възможно най-добри начин и измъкнаха пилота си Фернандо Алонсо буквално пред носа на Дженсън Бътън (Макларън). Двукратният световен шампион спечели състезанието и това го върна в битката за световната титла, но онзи решителен бокс показа в каква степен Формула 1 е отборен спорт.
Самият Фернандо не пропусна веднага след състезанието да отбележи безупречните действия на отбора, като заяви, че чак се е изненадал колко бързо е приключил питстопът му. На екипа, състоящ се от 16 души, му отне 3,4 секунди да смени четирите колела на Ферари-то на Алонсо. Тези хора са разпределени както следва: двама на криковете (един отпред и един отзад), един за наблюдение трафика в питлейна, един за заместващата лолипопа система (своеобразният светофар, появил се преди време първо в бокса именно на Скудерията) и по трима на колело. Постижението им бе чудесно – под средната стойност за този сезон, която е 3,7 секунди, но не колкото най-добрата им работа – 3,3 сек по време на надпреварата в Канада, като това позволи на Алонсо да излезе пред Люис Хамилтън (Макларън), направил бокса си в същия тур.
– Тази година работихме страшно много, за подобрим процедурата си по смяна на гумите. До края на 2009 г. дозареждането с гориво определяше времетраенето на питстопа. Затова и тогава механиците на колелата имаха достатъчно осигурителна зона, въпреки че и тогава ставаше дума за секунди. Днес обаче и минимална грешка се наказва тежко. Може да се каже, че е далеч по-лесно да загубиш състезание заради объркан бокс, отколкото да спечелиш – разяснява началникът на отдела състезателни операции и сглобяване на автомобил и скоростна кутия Диего Иоверно.
За зрителите тези решителни 3-4 секунди преминават страшно бързо. В отборите обаче са наясно точно кога какво се върши. От момента, в който Алонсо спре при механиците си светкавичното действие протича по следната схема:
+0,35 сек: колата се вдига на криковете
+0,70 сек: колелата се свалят
+1,40 сек: новите се поставят на болида
+2,30 сек: първото колело е поставено на място и механикът дава знак
+2,60 сек: второто е готово
+2,70 сек: третото също е на мястото си
+2,90 сек: последното е монтирано
+3,40 сек: колата се връща на земята и светва зелено на семафора, заместващ лолипопа в бокса на Ферари
Но какво все пак прави възможно подобно убийствено бързо представяне?
– Има две тайни, ако въобще могат да се нарекат така: тренировки и непрекъсната практика – признава Иоверно. – От началото на годината сме направили около 1300 тренировъчни питстопа, тоест приблизително 30 симулации на бокс на ден. На пистата работим от четвъртък от събота. Важно е момчетата да получават инструкциите спокойно, без излишно нервничене: те са напълно наясно каква отговорност лежи на плещите им, особено в надпревари като тази в Италия. Няма никакъв смисъл да ги юркаме, защото това само води до грешки.