Последните състезания в Белгия и Италия показаха ясно, че през тази година (а и не само през тази) надпревартите се печелят от гумите. Съвсем малки нюанси, като например десети от градуса при настройката на сходимостта на гумите, могат да са решаващи за победата. Производителят на гуми трябва да се отнася по еднакъв начин с всички отбори, което при всички положения не е лесна задача, когато различните екипи и състезатели харесват различни смеси.
Когато италианците обявиха, че през втората част на сезона няма да разчитат на твърдата смес, веднага дойде предположението, че това решение е взето не без участието на Ферари. Защото „червените“ от години имат трудности при използването на тези гуми.
Спортният директор на Пирели, Пол Хембри, обаче категорично отрече твърдението, че определен тим може да има влияние върху посоката на развитие и избора на гуми.
„Няма такова нещо“, обяви англичанинът. „Остана впечатление, че от Ферари предпочитат по-меките смеси. Това е странно. Освен Ферари, мнозинството от екипите поискаха същото. Трябва да търсим баланс, да се съобразяваме и да намираме компромисно решение, който да е по вкуса на всички. Така че не съм съгласен с много от написаните в медиите неща. Всичко, което отборите искат е равнопоставеност.“
Как тогава се избират смесите, които ще се ползват в дадено състезание? Хембри разкрива, че Пирели ползва много от данните на отборите, защото няма опит от предишни години.
„От всеки отбор получаваме схема на даденото трасе, с всички сили, които влияят на гумите в различните пасажи. Виждаме с какви скорости се взимат дадените завои, големината на силата при ускорение и спиране въздействащи върху нашите продукти. После симулираме всичко при нас и стигаме до определените решения.“
За да не бъде предпочетен определен отбор се взима средна стойност от различните данни на отборите. Именно тази стойност бива задавана при симулациите. Когато от Пирели определят, кои две смеси да са на разположение на отборите, само от тях и от пилотите зависи да бъде извлечен максимума от тях. А това е една доста трудна задача, особено за по-неопитните пилоти.
„Гумите на Пирели имат много малък температурен прозорец, в който работят“, обяснява Алекс Вурц, който днес е консултант на ФИА и коментатор на ORF, но също така и дългогодишен тест пилот. „По-малък от колкото този при Бриджстоун, и много по-малък отколкото при гумите използвани в по-малките серии. Това е и причината, поради която много от младите пилоти, доминирали в малките серии да се справят толкова трудно с реалността във Формула 1. Така бе и с Ян Магнусен. Бе изключителен във Формула 3. Не съм виждал някой, да взима завоите по такъв перфектен начин. Когато дойде в Гран при обаче той направо потъна.“
Даниел Рикиардо потвърждава, че гумите създават изключителни затруднения за младите пилоти.
„Гумите са най-голямата мистерия за един млад пилот във Формула 1″, обяснява Рикиардо. „Едва сега в края на годината започнах да разбирам, как работят и веднага започнах да подобрявам представянето си.“
Не само малкият температурен прозорец представлява предизвикателство за пилотите, но и самият регламент. Квалификацията иска съвсем различен подход към гумите, отколкото самото състезание. Защото докато в тренировката за място те трябва да достигнат работната си температура за много кратко време, то в състезанието става дума преди всичко за издръжливост. Предизвикателството е разбира се, че между квалификацията и състезанието не могат да се правят никакви промени в настройките.
„Още в квалификацията трябва да мислиш за състезанието“, потвърждава и Рикиардо, който е принуден да промени стила си на каране, за да не износва прекалено гумите. „Когато колата е прекалено агресивна в събота, се жертва от представянето в неделя. В светвните серии на Рено състезанията продължават 45 минути. Във Формула 1 нещата са двойни. Има повече износване на гумите, съответно и повече спирания в бокса. Сега не карам на 100% а на 95, защото трябва да съм по-внимателен с гумите. Спирам по-плавно, давам газ по-плавно, завивам по-плавно.“
Нико Розберг също потвърждава, че времената, когато пилотите в състезанията въртяха „квалификационни“ обиколки една след друга, на абсолютния лимит на техниката, са отдавна отминали. Като състезанието на Хунгароринг през 1998 г. когато Михаел Шумахер отвя конкурентите си от Макларън с три спирания в бокса, едно повече от съперниците.
„Преди в състезание от 50 обиколки, с квалификационно темпо можеш да завъртиш 40-45 обиколки“, обяснява Розберг. „През тази година обаче това е невъзможно, сега се кара с голямо внимание към гумите. Формула 1 се промени значително.“
За да бъдат намерени перфектните настройки, сега пилотите се сблъскват с множество проблеми. Те са пределно ясни за Пол Хембри.
„Пилотите трудно намират верния път, защото не чувстват гумите по най-добрия начин“, разказва англичанинът. „Не могат да настроят колата добре за цялата писта, в определени завои има нестабилност на задната част, която в други се превръща в така на предната. Понякога гумите се износват много бързо , а освен това задната част започва да бяга.“
Когато се появи подобен проблем, той може да се дължи на настройките, гумите, колата или стила на дадения пилот.
„Тогава пилотите започва да гледат съотборника си и да питат дали той има същите проблеми“, обяснява Рикиардо. „Защото понякога даваш много добри времена, но гумите са просто на финала. Ако съотборникът ти направи пет обиколки повече на стинт от теб, тогава вероятно износването е повече въпрос на пилотиране. Това означава, че си бил прекалено агресивен към гумите и че не си ги пазил. Или пък че настройките ти са били агресивни. Винаги трябва да се намери компромис между настройките и стила на каране.“
За да бъде изключена възможността да се губи време, заради характеристиката на гумите, контактът с Пирели е изключително важен.
„Някои пилоти искат да подобрят настройките си и искат да знаят, дали ако имат проблем той е специфичен за пистата и не може да бъде отстранен, или има възможност за подобрения“, обяснява Хембри. „Те се питат: Дали мога да реша този проблем по начина, по който желая или трябва да опитам нещо невъзможно? Ние по-скоро им показваме, къде е границата и им предоставяме средностатистически стойности на разположение. Не им показваме какво е решението за даден проблем, дори да знаем отговора. Те трябва сами да решат проблемите си, това не е наша задача, дори да виждаме, къде грешат.“
Рикиардо също взима редовно участие в разговорите между инженерите на HRT и тези на Пирели.
„Слушам всичко и се опитвам да го разбера, накрая задавам и въпроси“, разказва младият пилот, който разкрива, че гумите са честа тема на разговор по радиото и по време на състезание. „Не говорим непрекъснато за гумите, но разменяме информация на всеки 10-15 обиколки. Той пита, какво чувствам и колко обиколки смятам, че ще издържат гумите още. По този начин той си прави сметка какво налягане да използваме при следващия комплект.“
И въпреки че подобрява непрекъснато работата си с гумите Рикиардо знае, че той все още е в началото на своето професионално развитие във Формула 1.
„Топ пилотите не са случайно такива“, обяснява Хембри. „Когато погледнеш данните, тогава прави впечатление, че почти всички топ състезатели са намерили начин да извлекат максимума от целия пакет. По някога едно подобно развитие може да стане само за един уикенд. Те обмислят как правят обиколката и как използват гумите, и ако се наложи променят стила си по време и за самия уикенд.“
Особено световният шампион Себастиян Фетел е познат във Формула 1 като експерт в работата с гумите. Той е един от малкото пилоти разбиращи напълно истинското значение на гумите. Фетел не случайно е единствения пилот, посетил фабриката на Пирели в Измит (Турция) след миналогодишния му триумф в Абу Даби.
„Бяхме много впечатлени от посещението му“, спомня си Хембри. „Той искаше да знае всичко, как работим, да види лабораториите ни, поиска среща с управителния отдел. Поинтересува се и от цивилната ни продукция. Просто искаше да усети нашата фирма. Това ясно ни показа, що за пилот е той, защото това, което направи с нас, го прави във всяка една област.“
Хембри не останал особено изненадан, когато по време на състезанието в Монако, Фетел бе единственият пилот, който използва меките гуми в много по-голяма от предвиденото дистанция и в крайна сметка спечели.
„Смятам, че хората понякога подценяват малките детайли, но когато се събере сумата от тези детайли се получава голямата разлика!“