С идването на Жан Тод начело на ФИА преди няколко години един от приоритетите, които той изведе за развитие на автомобилизма, бе безопасността – в състезанията, на пътя, навсякъде.
Страховитата статистика от 2009 г. – че годишно по шосетата загиват 1,8 млн. души по света – трябва да се промени, като амбицията е броят на загубилите живота си да се намали наполовина до 2020 г.
ФИА създаде специален институт преди няколко години, чиято цел е търсене на решения за подобряване на безопасността. Писали сме неотдавна за последните изследвания в областта на създаването на кабини за болидите от Формула 1 или нови критерии за краштестове.
В дейността на ФИА всъщност автомобилизацията по принцип винаги е заемала не по-малка роля от спорта, но напоследък прави впечатление по-пряката връзка между активностите в спорта и социалния живот. Със знаменитости като Михаел Шумахер и Жак Вилньов посланията за безопасност стигат по-лесно до повече хора.
В тази връзка се срещаме с председателя на комисията по безопасност към Българската федерация по автомобилизъм – Георги Янакиев младши. След като прекрати състезателната си дейност преди няколко години, той се насочи към работата именно в тази област и независимо от многото проблеми в управлението на спорта у нас през последната половин година, новите идеи и развитие в тази посока заслужават внимание. Затова и обсъждаме темата.
– По принцип у нас безопасността по пътищата се асоциира първо с пътната полиция, Министерството на транспорта и Агенция пътища – започва отдалече той. – По отношение на PR-а за подобряване на безопасността активно помага СБА. Те си имат своето списание и пишат всеки месец и работят с канали за повече безопасност, но да се пише месечно или да се говори, като стане голяма катастрофа, не е достатъчно. Трябва да се работи ежедневно, да има спотове, да се напомня.
Почти нищо не се прави за повишаване на възможностите на самите участници в движението, макар все пак да има няколко школи на пилоти, които помагат в това отношение. Има държави, където фирмите постоянно изпращат хората си да стават по-добри, но у нас това още е рядкост.
Янакиев дава примери с отделни звена и фирми и в нашата държа, но това са още отделни случаи, а не е целенасочен процес.
– Да, моята основна задача, разбира се, е да направя състезанията максимално безопасни – за спортистите, за зрителите. През последните 4 години работих много активно в тази посока с Йецек Бартош, който е шеф на безопасността в световния рали шампионат, и реално цялото ноу-хау, което имаме сега, го научих от него. Опитваме се наистина да подобрим безопасността на зрители и пилоти, но това никак не е лесно, защото има различни хора и едни приемат и разбират нещата, а други – не, и затова, когато ме попит какво точно правя, аз отговарям, че се карам с всички.
Това обаче е само едната част от работата, другата е да потърсим връзка между състезателите и безопасността като цяло. С известния ни пилот Павел Жеков например, който от години има школа в Сливен, сега откриваме филиал и в София. Предоставихме им територия тук, в „Черната котка” (на влизане в столицата от Пловдив). Правят се семинари всяка сряда от 18 ч. Те са безплатни и обучаваме всякакви хора, които идват на тях, как точно реагира автомобилът при висока скорост, както се случва, какво трябва да направят.
На въпроса дали става дума само за подобряване уменията на хора, свързани със спорта, Янакиев е категоричен, че се работи отделно с пилоти и отделно с нямащи нищо общо хора, които имат желанието да се научат да карат по-добре, да владеят автомобилите си, да са по-сигурни на пътя. Семинарите са безплатни, а подобни школи имат още Владо Илиев, Ясен Попов и други, като според Янакиев с времето ще се уеднакви и методиката им.
Шефът на безопасността в спорта ни обяснява още, че се опитват да направят поне 5 рекламни спота, в които да се покаже точно какво се случва с една кола в различни ситуации на различни настилки и да се разясни как да се реагира.
– Идеята е да покажем на хората, че няма лошо да опитват да направят различни неща с колата си, но трябва да се научат да го правят и това да се случва на правилното място, защото на пътя никой не е сам – отбелязва Янакиев.
Малко по-късно към нас се присъединява Павел Жеков, който изрично подчертава, че на първо място всеки, който иска да се състезава, трябва да е преминал подобна школа и тогава да бъде допускан в надпревари.
След това разширява темата и обяснява колко малко хора всъщност познават колата си, възможностите й, както и своите собствени, че просто са взели книжка и си мислят, че умеят да карат.
Навлизаме в спецификата на обучението, което започва с теоретична част. Както Жеков обяснява, по време на семинарите хората споделят както са преживели и им се разяснява защо им се е случило нещо конкретно на пътя, какви команди са били неправилни или направените инстинктивни грешки, като контриране, което в някои случаи не е най-доброто нещо, напротив.
– Много пъти казвам, че шофьорите често са като химици, които не познават елементите – казва Жеков. – Смесват ги, правят някакви неща, но не знаят какво точно става. И с колата е същото – не я познаваш, а правиш някакви неща и тя те убива.
След разговорите и разясненията има работа на симулатор. Макар и да изглежда като просто игра на плейстейшън, всъщност тя има важна роля и неслучайно и най-големите звезди тренират дълго в симулаторите, преди да излязат на трасето. На него, разбира се, всичко се завършва и научава в реални условия и нещата започват да се получават.
Янакиев и Жеков са убедени, че е най-добре да учат младежи, които едва са взели книжка, на умението да се кара бързо, но и безопасно, за да нямат никакви натрупани вредни навици и разбирания.
Жеков споделя своя опит в Сливен, където след обучение в училищата се е разминало без нито една катастрофа с абитуриенти.
Освен това е много важно хората още от деца да разбират значението на безопасното каране плюс познаването на самите правила.
В тази връзка Янакиев младши, който е син на шефа на СБА Георги Янакиев, завършва, че на базата на семинарите има намерение да търси подкрепа и общото им провеждане с общини, както и с училищата, за да може наистина много повече хора и младежи да започнат рано, да се запознаят с темата за безопасността от хора, чието ноу-хау е огромно и могат да им предат познания извън служебните часове по каране. За тези проекти обаче оставяме възможност за бъдещ разговор, а Янакиев обобщава темата с думите:
– За мен просто трябва да се търси нов начин на представяне на безопасността, а не като стане нещо, да пишат и говорят всички. Целта ни е на базата на ноу-хауто на ФИА и с нашите пилоти да направим хората по-сигурни на пътя.