След като Peugeot 308 бе избран за „Автомобил на Европа за 2014 г.“ бе напълно естествено очакванията към дебютиралата на автосалона в Женева SW версия да бъдат завишени. И инженерите, и дизайнерите на PSA са проектирали едно наистина голямо и динамично комби, запазвайки елегантната и спортна визия на хечбек версията.
През един от дните, в които имах възможност да тествам Peugeot 308 SW, се наложи да отскоча до дърводелската работилница на приятел. Когато паркирах и излязох от него, Тони ме посрещна с думите:
– А, Христо, ти ли си? Викам си, кой е пък сега този баровец. Това новото Peugeot ли е? Сигурно е с много мощен двигател?
И естествено Тони не повярва, че под капака на това огромно шаси се крие един 3-цилиндров, 1,2-литров двигател, та се наложи да му покажа изглеждащия направо миниатюрен агрегат.
И именно новият 3-цилиндров PureTech 1,2-литров турбомотор за мен е най-голямото достойнство на колата и може да се превърне във фактора, който да докара на Peugeot 308 SW много нови фенове. Вече е доказано, че станалият популярен в последно време даунсайзинг на двигателите не отнема от пъргавината на колите, а даже напротив – може да предложи динамика и дори по-голямо удоволствие по време на шофиране. С директното си впръскване на горивото под високо налягане и нов, високоефективен турбокомпресор (работещ при 2400 об/мин), предлага изключителна управляемост още от най-ниските обороти на агрегата. Peugeot са помислили и за феновете на по-екстремното каране, поставяйки в колата режим „Спорт“. С натискане на едно копче, разположено до скоростния лост, получавате усещане за автомобил с различни характеристики. Дисплеят става червен и получавате показания в реално време на характеристики в работата на двигателя, типични за колите от спортния клас. Чрез добавения електронен усилвател получавате и типичния за много по-мощни коли звук от двигателя. Окачването се втвърдява и колата става чувствително по-пъргава. Прави впечатление лекото поднасяне на задницата в завои, но това може да бъде отдадено на дължината на комбито.
Като вече стана дума, в предната си част PEUGEOT 308 SW е почти идентично с хечбек версията. Отново се открояват хромираната решетка, характерните за марката фарове, наподобяващи очи на представител на семейство котки. Във високите нива на оборудване са поставени серийни Full LED фарове с по 31 светодиода. Профилът на колата е издължен и подчертано аеродинамичен, като купето е с 11 см по-дълго от хечбек версията. Задната част на автомобила е красиво оформена и допълнително допринася за спортната визия, като акцентът пада върху красиво оформените задни светлини.
Комби версиите на моделите традиционно са насочени към хората, които водят активен живот, търсят голямо вътрешно пространство, икономия и комфорт на пътя. Новият 308 SW е дълъг 4,58 м и e висок 1,47 м, a с обем на багажника от 610 литра изпреварва прекия си конкурент в класа Golf Variant. Сгъването на задните седалки става само с едно движение и получавате равен под. Панорамният стъклен покрив е наистина голям – 1,69 кв. м и открива великолепна гледка за пасажерите на задните седалки, когато приберете полупрозрачната щора. Добра идея е да изведете любим човек сред природата и след романтична вечеря край тих огън да се усамотите заедно в огромния багажник, наблюдавайки звездите. Извън романтичните отклонения мога да кажа, че колата ме побра идеално с жена, две малки деца, куче и един тон багаж, а това е една от основните идеи на човек, искащ да си купи комби.
Интериорът на Peugeot 308 SW е иновативен, подчертано модерен и изчистен. Проектиран и изпълнен е за удобство при дълги пътувания и в градска среда. Спортните седалки са направени от най-висококачествени материали и смело мога да кажа, че се доближават до тези в премиум сегмента. За допълнителното удобство на водача допринася регулируемият на височина и дължина подлакътник. Воланът е малък и удобен, а разположените по него бутони дават достъп до всички основни функции на таблото. Чрез огромният 9,7” сензорен екран се командва всичко в колата – от климатичната система до навигацията. Лично на мен ми липсват няколко класически бутона, като например за усилване на вентилацията в купето, но дизайнерите на Peugeot са решили да заложат на максимално изчистване в купето.
Друга голяма иновация е добавянето на системата Park Assist, позволяваща да се паркира успоредно и перпендикулярно и се предлага във високите нива на оборудване. Системата разчита пространството за паркиране и след това управлява автомобила, докато за водача остава само да управлява газта, спирачката, скоростите. По време на маневрите системата предоставя на шофьора визуална и звукова информация, за да обезопаси фазите на влизане и излизане от мястото за паркиране. Независимо от това водачът може, ако желае, да поеме управлението във всеки момент.
В заключение мога да кажа, че Peugeot 308 SW има всички предпоставки да се бори успешно с тежката конкуренция в C-сегмента. Уповавайки се на почти 50 годишната си традиция в този клас, Peugeot са направили комби, което е едновременно традиционно и модерно и е на достатъчно добра цена за да успее да спечели сърцата на още нови фенове.
Технически характеристики: Peugeot 308 SW ALLURE 1.2 e-THP 130
Размери:
Дължина, мм: 4585
Ширина, мм: 2043
Височина, мм: 1471
Колесна база, мм: 2730
Собствено тегло, кг: 1190
Минимален обем на багажника: 610 л
Двигател:
Тип: 3-цилиндров редови
Работен обем, куб. см: 1999
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 130 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 230 при 1750
Динамика:
Макс. скорост, км/ч: 199
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 12,1
Среден разход, л/100 км: 4,7
Вредни емисии СО2, г/км: 105 (EURO 6)
Обем на резервоара: 53 л
Базова цена, лв. с ДДС: 30 707
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 49 170
Автор: Христо Петров