Преди 5 дни се навърши година откакто Петер Заубер купи обратно отбора си от BMW. Швейцарецът се върна начело на тима и изкара нелек сезон с хората си, а сега прави равносметка на изминалия сезон.
– Съжалявали ли сте някога за решението да си купите обратно отбора?
– Не, никога. И никога няма да съжалявам, въпреки че още тогава ми бе ясно колко трудна задача ще е опазването на тима. Ако не се бях хвърлил в дълбокото обаче, всеки ден щях да се питам защо. Преодолявахме препятствията по пътя си едно по едно. Настоящата ситуация в сравнение с това къде бяхме преди година е основание за всеки един човек в екипа да се гордее с постигнатото.
– В началото на сезона прогресът бе много бавен. Какво си мислехте тогава?
– Трудно беше, няма спор. Колата не само бе твърде бавна, но и недостатъчно издръжлив, а това е крайно необичайно за отбора ни. А след това, както често се случва в този спорт, ни сполетя и доста лош късмет. Това вече беше просто дразнещо, а и заради това преговорите с евентуални спонсори бяха трудни, а понякога дори не се стигаше до разговор.
– От Валенсия нататък обаче нещата постепенно потръгнаха. Какво изигра ролята на катализатор?
– Джеймс Кий пое поста технически директор през април и постигна невероятно много за относително кратък период от време. Той и екипът му идентифицираха слабите страни на С29 и начертаха ясен план за подобрения. Идеите им бяха бързо приложени на практика, като имаха позитивен ефект. В първите 8 старта за сезона спечелихме една-единствена точка, но в следващите 8 събрахме 36 плюс още 7 във финалните три надпревари. Джеймс освен това направи серия организационни промени. Успехът ни в измъкването от толкова трудна ситуация в течение на сезона представлява прекрасно постижение, отразяващо качествата и духът на отбора.
– Сменихте единия си пилот преди Сингапур – Педро де ла Роса бе заместен от Ник Хайдфелд. Правейки разбор на случилото се, бихте ли взели същото решение?
– Да. Бяхме в ситуация, в която не знаехме докъде ще стигнем като представяне. И двамата състезатели бяха нови за тима, не ги познавахме особено добре, а и не бяхме наясно колко конкурентоспособна е колата. Липсваше ни реална оценка. Ник обаче го познаваме прекрасно, тъй като работихме заедно дълги години и неговото идване позволи развитието на различни елементи.
– Колко доволен останахте от Камуи Кобаяши?
– Камуи вдъхновява всички ни в екипа. Неговият свеж, атакуващ стил все още ни кара да се усмихваме. От реакциите на хората по трибуните съдя, че и публиката го обича. А изпреварванията му винаги са удоволствие за наблюдаване. Би било несправедливо обаче да се фокусираме само върху начина му на управление. Камуи е и много умен пилот, разбира чудесно как да претвори стратегията в действия. Прогресът му през сезона бе прекрасен и съм сигурен, че ще продължи в бъдеще. В момента, когато подписах с него преди година, имаше и критични коментари от някои експерти. Но вътрешното ми усещане бе, че Камуи е нещо специално. Днес съм доволен, че е с нас.
– Догодина ще сте заедно със Серхио Перес – дебютант – и Камуи Кобаяши, чийто опит в F1 е от едва година. Това не е ли риск?
– Уверен съм, че през следващата година ще сме в добра форма от гледна точка на състезателите. Камуи направи огромна крачка напред тази година по отношение техническата страна на нещата и не се съмнявам, че ще продължи да расте и да поема все по-голяма отговорност. Серхио блести с таланта си. Той ще трябва да се учи бързо. Но ще може да разчита на Камуи така, както самият Кобаяши разчиташе на Педро и Ник. Освен това не бива да забравяме, че 2001 г. бе е една от най-успешните за Заубер, а точно в онзи сезон бяхме с друг дебютант на име Кими Райконен и с Ник, който караше за едва втора година.
– Кобаяши автоматично ли ще е номер едно в отбора?
– В нашия тим състезателите нямат такъв статут, а са третирани като равни във всяко едно отношение. Очаквам обаче опитът на Камуи да изиграе роля в представянето му.
– Как върви работата по новия болид?
– Развитието на Заубер С30 Ферари върви по план. Гледаме напред в бъдещето и нещата изглеждат наред. Джеймс Кий доказа, че знае как да конструира състезателни коли. Всички промени в техническите правила, включително забраната на двойните дифузьори, идването на гумите Пирели, подвижните задни крило и опцията за използване на KERS, ще превърнат следващия сезон в интересно предизвикателство.
– Много се изписа за евентуална продажба на отбора. Каква е ситуацията понастоящем?
– Притежавам 100% от екипа и в момента нямам планове да го продавам – нито нацяло, нито части от него. Партньорството ни с Телмекс, влизащо в сила от 1 януари 2011 г., не включва придобиване на акции и е единствено спонсорско споразумение.
– Колко време ще останете на поста шеф на отбора?
– Преди година казах, че не искам да съм на питуола, след като навърша 70. Това все още важи, а в момента съм на 67. Критичната точка за мен ще е да подсигуря стабилността на екипа и финансова база, позволяваща прогрес от спортна гледна точка. Когато го постигна, ще е дошъл моментът да се оттегля.