Времената, когато един пилот трябваше да върти квалификационна обиколка след квалификационна обиколка, за да е бърз в състезанията отдавна отминаха. Вместо това сега важната тема във Формула 1 е ефективност и спестяване. Натискането до краен предел вече не е желано, а вместо това пестенето на гуми и гориво е най-бързия начин за стигане до финала.
Много фенове не харесват вече този тип каране, а и някои бивши пилоти също критикуват посоката на развитие на спорта.
„Всички сме разочаровани, какво се случва с колите и времената на обиколка“, обяснява Марк Уебър. „За пилотите състезанията вече не са толкова интересни и феновете виждат това. Много неща в последните пет-шест години бяха грешно решени и спортът стана малко изкуствен.“
От сегашните пилоти могат да се чуят различни мнения. Фернандо Алонсо също е на мнение, че Формула 1 се носи в погрешна посока. Той обаче, както и другите пилоти на днешната пресконференция защитиха странния стил на каране в момента.
„Ние караме осем или десет различни коли на уикенд“, обяснява испанецът. „Караме с малко гориво, караме с много гориво, с максимално използване не хибридната енергия, без използване на хибридната енергия, пестейки гориво, със стари гуми, с нови гуми. Всички тези различни начини дават пет-шест секунди разлика на обиколка. Но ние сме професионални пилоти и сме готови да правим това, което трябва.“
Нико Розберг обаче не смята, че промените са толкова драматични и не е съгласен с изказването, че пилотите със стила на каране „lift and coast” (вдигаш крака от газта и кръжиш – б.р.) не карат на предела на възможностите си.
„Lift and coast” е най-ефективният начин да пестиш гориво. Това и през 80-те години на ХХ век го е имало“, обяснява германецът. „Сега всичко това просто се прави по-професионално, внимателно и детайлно. Ние продължаваме да караме на лимита на възможното на колите, но това е друг стил на каране. Този стил също е много труден и ти се налага да натискаш в дадени моменти като побъркан.“
Това признава и неговият сънародник Нико Хюлкенберг, който през миналия уикенд успя да постигне победа в 24-те часа на Льо Ман.
„От една страна „lift and coast” е доста лесно, но трудното е да правиш това нещо ефективно и да губиш колкото се може по-малко време на обиколка“, обяснява Хюлкенберг. Според него е много трудно да се намира и точната точка на спиране, която едва ли не във всяка обиколка е различна именно заради този начин на каране.
„Ние сме професионални пилотите и трябва да сме наясно с точката на спиране, независимо от скоростта, с която се движим“, включва се отново Алонсо. Малко по-различно вижда нещата неговият сънародник Карлос Сайнц.
„За мен това е нещо ново, защото досега не ми се е налагало да го правя“, обяснява Сайнц. „Честно казано не ми харесва, защото съм принуден да го правя още от началото на състезанието. Трябва да си бърз, но и трябва да се адаптираш. Трябва да се науча да го правя.“